Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?

Rickard,vad får du upp den som max 6-7 knop?

orkar inte räkna om i knop nu, bortsett från enstaka "toppar" på gps:en som jag tolkar som felvärden så ligger det vid 12,5 km/h (när alltså gps:en under en längre tid än ett par sekunder legat runt det värdet). Men så är jag inte heller direkt nån råstark paddlare.

Från Tärnskär och upp till Bullerö förra sommaren snittade jag över 12 km/h, synd bara att det var medvind och riktigt fin surfsjö... Men roligt var det!

Och med det vill jag säga att snittfart bör mätas på rundbana annars blir det som synes lätt fantastiska snittfarter
 
Håller med kör själv en vändpunktsbana å det går alltid fortare nån väg :)
Får oxå ibland fantasivärden på maxfarten! Nån som vet vad det beror på? Synd för jag litar inte 100% på maxfarten längre!

/Janne
 
Får oxå ibland fantasivärden på maxfarten! Nån som vet vad det beror på?
En för hög fart betyder att GPS:en lagrat en orimlig koordinat. Uppenbarligen tyckte inte GPS:en att koordinaten var orimlig (olika GPS:er borde kunna vara lite olika smarta) men eftersom noggrannheten väl oftast är ett tiotal meter kanske det inte så konstigt att GPS:en ibland får för sig saker...

Fast nu tänkte jag bara på när man tittar på ett lagrat spår i efterhand. Samma princip men ändå lite olika är det nog när GPS:en tar fram farten som visas på skärmen.
 
Fart test

I have tested to fart in my kayak which was OKuntil I took off the sprayhood

(kunde inte låta bli)
 
Jag har alltid tänkt att en orimlig maxfart (som man inte upptäcker förrän den plötsligt redan finns lagrad i maxfartfältet) beror på att man först har ett konsekvent positionsfel, och därefter tappar man signal och position och får inom mycket kort en ny position igen, men nu med ett nytt annorlunda fel. På så sätt lagras att man gjort en mycket snabb förflyttning - om nu tiden mellan de två felaktiga postiionerna har varit kort.

Jag upplever aldrig att momentanfarten som visas just som sådan, är fel.
 
ju fler som anger marschfarter och maxfarter desto närmare verkligheten kommer man nog, men jag tycker det är precis lika viktigt att veta vilken paddel man använt under farttestet. Jag är nyfiken på en jämförelse när det gäller max marschfart i samma kanot och kanotist mellan inuitpaddel, europapaddel och vingpaddel och då över en sträcka av minst 10 km. Själv har jag bara paddlat Bracsa Children och Bracsa IV min samt VKV Vitudden och det gör en väldig skillnad i fart tycker jag helt subjektivt. Har däremot aldrig kollat hur mycket det skiljer. Undrar om någon annan gjort en jämförelse?
 
ju fler som anger marschfarter och maxfarter desto närmare verkligheten kommer man nog, men jag tycker det är precis lika viktigt att veta vilken paddel man använt under farttestet. Jag är nyfiken på en jämförelse när det gäller max marschfart i samma kanot och kanotist mellan inuitpaddel, europapaddel och vingpaddel och då över en sträcka av minst 10 km. Själv har jag bara paddlat Bracsa Children och Bracsa IV min samt VKV Vitudden och det gör en väldig skillnad i fart tycker jag helt subjektivt. Har däremot aldrig kollat hur mycket det skiljer. Undrar om någon annan gjort en jämförelse?

Nu är jag till stösta delen "plattpaddel" paddlare så mina iaktagelser innefattar här inga jämförelser med eller mellan vingpaddlar men;

Min favoritpaddel är en Werner Cyprus, medelstor paddel med skumkärna, den har alltså flytkraft i bladet vilket ger den en annorlunda känsla i vattnet. En känsla som jag uppskattar och många med mig med tanke på dess popularitet.

De paddlar jag kan jämföra med är VKV Vitudden, Aquabound Manta Ray och Lendal Archipelago, jag kan hålla samma fart med de paddlarna men måste lägga mer energi i paddlingen. De ger för mig helt enkelt inte samma känsla i paddeldraget, något jag i alla fall inbillar mig har att göra med skumkärnan och flytkraften i bladet på Wernerpaddeln.

Det är extremt stor skillnad på paddlar och jag tror i allmänhet att de flesta paddlare lägger alldeles för lite fokus på val av paddel jämfört med val av båt.

/Rickard
 
Tyvärr det blev inget rekord i Speedliner idag! Hade lite för hård motvind på hemvägen å har inte hårdheten än att bara mala på så snittet blev "bara" 5,5knop(10,2km/tim) på milen alltså!
På tal om paddlar så började jag sent med att använda vinge, men efter att kört med det i ca 3år nu testade jag en vanlig plattpaddel igen(men det var inget roligt) Så jag är "frälst" det blir vinge i fortsättningen!

/Janne
 
Min kajak blir bara långsammare

4350m rundbana på 18min 18 sek igår. Min kajak har alltså blivit 24 sek långsammare på denna sträcka sedan i höstas.
 
Jösses om jag räknat rätt så är det 14,26km/tim eller 7,7knop!!
Stoppar nog ner min GPS i en låda!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
hassex Filmtajm Praktiskt Komposit test Paddling allmänt 1
almkvist HPB Test Paddling allmänt 1
sweden_faltboot Usel konsument test utemagasinet Paddling allmänt 21
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...