Re-entry

Björn,
Det borde vara en stor fördel med grönländare med skott, där finns det ju gränser för hur blött det kan bli. Jag undrar hur mycket det skiljer från kajaker utan skott? Men även där sklijer det sig väl mycket beroende på kajakens form.

När det blir lite varmare ska jag testa en wet-exit och re-entry och roll med min nya grönländare (SOF utan skott), ska bli intressant och se hur blött det blir, kanske funkar det inte alls... Värsta kruxet lär bli att få på kapellet eller tuiliken snabbt innan man sitter helt i drickat... ;-)

/Niklas
 
När man kommer upp sitter man bra och håller paddeln rätt, alltså har man läget tillfälligt under kontroll. Men med vattenfylld båt och flottör på ena bladet....
Då finns egentligen bara en bra lösning: pålitlig fot(?)pump.

En metod för att slippa det besvärliga momentet med att packa ner flottören innan man kan paddla sig i säkerhet, är att ha en fånglina till den (samma sort som till paddeln). Då kan man bara dra av flottören snabbt och slänga den i vattnet, så hänger den med in till land. Möjligen en ökad risk att trassla in sig, men om man använder gummicord i linan och fäster den en bit akterut i linorna på akterdäck, minskar den risken. Dessutom ser jag det som en större risk att eventuellt kapsejsa igen när man försöker få fast flottören på däck.

Sedan skadar det ju aldrig med en fotpump också... jag köpte min (Whale) från Escape här i Göteborg. Lite krånglig att montera på ett bra sätt dock.
 
Sea-sock

Det finns ett klassiskt sätt att minska mängden vatten som kommer in i kajaken vid wet exit: sjösocka (eng. Sea sock). Helt enkelt en påse i sittbrunnen som sitter fast i sittbrunskanten på samma sätt som kapellet. När man lämnar kajaken så hindrar denna påse kajaken från att vattenfyllas. Alltså skall sjöpåsen sitta relativt tajt runt benen för att minimera mängden vatten som får plats när man satt sig i kajaken igen efter reentry-roll.

Bland paddlare i stora hav så räknas ibland re-entry som den enda fungerande räddningsmetoden. Och då under förutsättning att mängden vatten i sittbrunnen minimeras. Antingen med en sea-sock eller genom att fylla upp så mycket av sittbrunnen som möjligt med fastlimmad frigolit.

Bild: http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_sock
 
Visst, de flesta jag känner som paddlar dukade kajaker till havs har sytt/limmat sittbrunnssäckar (sea socks) i PVC, med undantag de som sytt in vattentäta skott i kajaken vid dukning. Jag håller på med tillverkning av en sittbrunnssäck just nu. Men jag tänker nog testa en re-entry utan säcken också.

Sittbrunnssäckar är i sverige annars kanske mest förekommande inom kanotsegling.

/Niklas
 
krångligt

Det här är ju en ny metod men det verkar nog krångligt. Overengineered. Det är lättare att ha en halvt uppblåst paddelflottör på akterdäcket som man snabbt fäster på paddeln för att sedan snabbt ta upp sig i kajaken ...
 
Nu när jag tittar på videon på sidan (såg inte den tidigare) så förstår jag varför killen försöker undvika att göra en re-entry och roll. Kolla ryggstödet!! Videon tar slut när han sitter med baken i sittbrunnen och benen utanför kajaken åt sidan, undrar hur han gör sen, hoppar i igen? ;-)
 
-bifogar några läkar till rejäla pumpar.

Från en av länkarna;

"The bottom line
Everything must work as a coherent system, not as a collection of odd pieces. Simply adding a hand pump does not make for a safe kayak. When the going gets rough you must be able to concentrate on paddling: that means you need a minimum volume cockpit that you can handle swamped, and a hands free pump system. Nothing else is good (safe) enough."

Ligger nog mycket i det. Har alltid varit skeptisk mot handpumparna, man slår ju sällan runt när det är lugna vågor utan vind.
 
Håller med dig jamo.

Men om jag är ensam är jag sällan längre från land än att jag kan paddla i säkerhet med lite vatten i sittbrunnen, så då duger en re-entry och roll och jag behöver inte tömma. Så då behöver jag ingen fotpump.
Om jag ska göra riktigt långa överfarter (typ paddla över till Gotland, vilket jag ännu inte gjort) skulle jag antingen ta med ett par polare så man kan göra en snabb kamraträddning och bli av med det mesta vattnet. Eller installera en fotpump.

En handpump funkar fint på lugnt vatten, är bara lite jobbigt och tar tid.

/Niklas
 
... drivankare då?

Det här blev visst en ganska allmän diskussion om räddningsmetoder. Därför kan jag inte låta bli att kommentera en sak: varför är det ingen som nämner drivankare? Är det helt enkelt ingen som använder det?

Har nyss sytt ett själv, och har i sanningens namn inte riktigt hunnit pröva det ordentligt, men jag undrar verkligen varför jag inte fixat det tidigare! Det är väldigt mycket enklare att komma upp i och pumpa ur en kajak som har stäven mot vågorna, än en som ligger tvärs mot sjön. I synnerhet i brytande sjö...

Drivankaret kan också komma till användning när man fikar, fotograferar, fiskar eller liknande.

Bara för att drivankare inte ingår i kajakbutikernas standardsortiment, betyder det inte att det inte kan vara värdefullt vid ensamräddning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.