Re-entry

Man dyker inte ...

Hej igen.

För det första. Om du jämför re-entry roll med eller utan flottör, med en re-entry där du "klättrar upp" där det går vågor, får du inte in mer vatten vid en roll. Det sköljer in mycket vatten i sittbrunnen när du klättrar upp om det går vågor. Ska man minimera antalet liter vatten ska man göra en kamratäddning med snabb istigning. Eller så ska man hålla sig på lugnt vatten.

När det gäller re-entryroll så är utgångspunkten att du ligger på rygg i vattnet bredvid kajaken med bara fötterna i sittbrunnen, har du flytväst så kan du kanta upp kajaken lite på sidan innan du börjar vrida in kroppen till sittställningen. Även om du börjar sätta dig till rätt då kajaken ligger på sidan kommer du sitta mer eller mindre upp och ner när du väl är på plats. Paddeln håller du hela tiden längs sidan av kajaken med ena handen för att vara beredd för att rolla.

Ett exempel:

http://www.instruktorslicens.se/film/Re-entry.mpg

Filmen är OK, men jag tycker själv det är lättare om man sätter i fötterna lite tidigare (innan man tar sig vatten över huvudet) och så vrider in kroppen.

/Niklas
 
Så hur gör du Patric?

Bra fråga. :) Kallas väl "tacit knowledge". http://en.wikipedia.org/wiki/Tacit

Jag kanske inte kan säga att jag dyker... Jag kanske ligger mer på sidan i ena metoden... vinklar kajaken så att den är jag kryper i den från sidan. I detta fall är flytkraften inget problem, man använder den. Väl inkrupen så rollar jag upp.

I den andra metoden håller jag en hand på vardera sidan om sittbrunnen, är under kajaken som mer eller mindre ligger uppochner. Med näsan bakåt! Sen gör jag en kullerbytta in i sittbrunnen. Det låter krångligt men den är mycket smidigare än att krypa in... (I detta fall så tror jag att de båda händerna hjälper mig ner, med bensparkar håller mig i lodlinjen - tror jag!)

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att "dykningen" skulla vara försvårande... På något vis har jag (min omedvetna kropp) hittat sätt att hantera det...
 
Testa!!!!!

Det jag är mest tveksam till när det gäller reentry-roll i skarpt läge är att paddla en vattenfylld kajak in i säkerhet. Annars är ju metoden ganska klockren.

Helt rätt - men vad faen gör man i stället...?
Att klättra på kajaken fungerar väldigt bra i bassäng men inte i vågor och kallt vatten, man slår nästan säkert runt direkt och efter ett par försök är man rejält uttröttad... Och har hur som helst kvar problemet med vattenfylld kajak, paddeln bakom ryggen (ev fastspänd!!) och - med flottör på ena bladet - nästan obrukbar för paddling. Eventuellt har men dessutom trasslat in sig i linan till paddeln. Att lära ut detta som räddningsmetod är på gränsen till kriminelt.
Och riktig roll är endast för den entusiaste som regelbundet finslipar på tekniken.

Reentry + flottör-roll (som det har beskrivits här, där man kryper in från sidan) fungerar verkligen. Jag körde för ett par år sedan en serie räddningsövningar med nybörjare i öppen sjö, vågor, kallt vatten, full klädsel och ett par hundra meter från land. Alla klarade detta räddningssätt galant efter bara kort instruktion (utom en, en äldre herre med förmodligen väldigt måttlig motivation - utdragen på sjön av sin unga hustru, ville bara iland för att byta kläder).
Tips: se till att ändan är ordentligt nere i sitsen och knäna har bra fäste..., se´n är det bara att luta bakåt och vrida....

När man kommer upp sitter man bra och håller paddeln rätt, alltså har man läget tillfälligt under kontroll. Men med vattenfylld båt och flottör på ena bladet....
Då finns egentligen bara en bra lösning: pålitlig fot(?)pump.

Eftersom det räcker med ganska lite flytkraft i flottören skulle man möjligen kunna rekommendera en plattare sittdyna/flottör (som man hjälpligt skulle kunna paddla med några hundra meter) men då stiger kraven på träning av ´roll´-momentet.
Ett sådant lämpligt hemslöjdstillbehör kan nog ingen tjäna pengar på, så ingen lär väl propagera för metoden. Bra fotpumpar fanns förr, men tyx ha försvunnit från marknaden.

Så vad gör man? Ja - man ser till att man kommer upp, och har kontroll på paddeln (med eller utan klumpig flottör) så har man i alla fall en bättre chans.

Det verkar av tråden som att alla som testat under realistiska förhållanden tillstyrker denna metod och dömer ut sedvanlig flottörräddning. Det är bra, den är nämligen oanvändbar i praktiken.
 
Fotpump i kajak!

Hallå!

Det finns faktiskt kajaker som i orginalutförande har fotpump! Att de dessutom är snabba å snygga gör ju inte det hela sämre :)

/Janne
 
Angående mängden vatten i sittbrunnen efter en re-entry rollen mot när man vänder upp den tom och klättrar i så har jag för mig att det brukar vara mindre efter re-entry rollen. Om man inte är ensam kan man göra en re-entry och stävräddning, det funkar ganska bra även om det går lite vågor.

När man sen sitter där i i vågorna med en sittbrunn full med vatten så kan man i den mån det går sätta på kapellet, men ha en glipa så man kan pumpa/svampa/skopa ur vattnet. Om man är själv kan man göra en utriggare med paddeln och flottör/liggunderlag/nåt med flytkraft, och om man är flera lägger man sig jämsides och håller i kajaken.

Re-entryrollen är bra att göra när man övar på eskil då man slipper trasslet med att tömma kajaken och kliva i osv.

/David
 
Hallå!

Det finns faktiskt kajaker som i orginalutförande har fotpump! Att de dessutom är snabba å snygga gör ju inte det hela sämre :)

/Janne

Jo, men jag vill ha en snabb och snygg fotpump att eftermontera i min feta långfärddskajak. Och robust, gärna baserad på samma komponenter som jollepumar (med bra kapacitet) så att det går att få fram reservdelar även nästa år... Och som kan moteras på ´rätt´ plats mellan fotbladen
(finns att beställa internationellt, man jag vill klämma och mäta innan jag beställer för en förskräcklig massa pengar).
 
Jo, men jag vill ha en snabb och snygg fotpump att eftermontera i min feta långfärddskajak. Och robust, gärna baserad på samma komponenter som jollepumar (med bra kapacitet) så att det går att få fram reservdelar även nästa år... Och som kan moteras på ´rätt´ plats mellan fotbladen
(finns att beställa internationellt, man jag vill klämma och mäta innan jag beställer för en förskräcklig massa pengar).

Sen finns det kajaker med självläns som suger ut vattnet när man paddlar... Snabba och snygga är dom också!

Fotpumpar och hur man monterar dom finns det nog rätt mycket att läsa om i dom klassiska engelska paddlingsböckerna och på nätet. Går väl att modifiera länspumpar för båt så att man får en effektiv pump till kajak. Tror jag sett exempel på det på nätet.
Sen är ju frågan hur ofta man kommer använda den...
 
Man kan oxå minimera mängden vatten som kommer i kajaken genom att sätta på kapellet när man väl gjort sin kullerbytta in i kajaken, sittande upp och ner under vattnet alltså, och sen rolla upp.
Nej, jag kan inte men jag har sett en person göra det så det går.


Mikael
 
Sen finns det kajaker med självläns som suger ut vattnet när man paddlar... Snabba och snygga är dom också!
Fotpumpar och hur man monterar dom finns det nog rätt mycket att läsa om i dom klassiska engelska paddlingsböckerna och på nätet. Går väl att modifiera länspumpar för båt så att man får en effektiv pump till kajak. Tror jag sett exempel på det på nätet.
Sen är ju frågan hur ofta man kommer använda den...

-bifogar några läkar till rejäla pumpar. Rätt omfattande installationer, men vad är man inte beredd att göra för att slippa torrdräkten...

-hur får man upp farten på en vattenfylld kajak så att självlänsen börjar fungera? Jag är lite feg och kommer förmodligen inte att borra hål under vattenlinjen (och vad händer när man hasar sig över några stenar?).

-många skulle nog kunna tänka sig att investeringen är avskriven redan efter första användningstillfället.

Man kan oxå minimera mängden vatten som kommer i kajaken genom att sätta på kapellet när man väl gjort sin kullerbytta in i kajaken, sittande upp och ner under vattnet alltså, och sen rolla upp.
Nej, jag kan inte men jag har sett en person göra det så det går.

-jo, krypa in rakt underifrån och ta på kapell under vatten minskar vatten i sittbrunnen, effektivt om kajaken inte är tungt lastad. Är lätt med slapp resår, svårt med tight. Men man tappar kontrollen över paddeln.

Och var man är när man sitter där med gott om vatten i sittbrunnen...
(nära land&civilisation och varmt vatten? eller lång från land, ära ochredighet i iskalltvatten? eller nära elaka klippor i gigantisk sjö?)

Ja, speciellt som man knappast går runt om inget speciellt har inträffat (såvida man inte är ute och leker i surfsjö...).
Vi svenskar är kanske lite korkade som ensampaddlar utan torrdräkt i kallt vatten i en öde skärgård.

F ö har jag en Whale jollepump med en kartong tillbehör av olika varianter till salu, har trors idogt mätande och passande inte fått till någon bra och fältmässig montering. Kör tills vidare med handpump även om jag inte riktigt kan anvisa någon metod att balansera en vattenfylld kajak med paddeln, samtidigt kränga på kapellet, samtidigt hålla pump och pumpa... Med Guds försyn ska det nog gå bra. Om man inte är ensam i gigantisk sjö med klippor i lä, då är det bara en fotpump med hög kapacitet som gäller. Man får se till att man inte hamnar i den situationen, inte ens med torrträkt.


http://www.jervisbaykayaks.com/PUMPS_JBK FOOTPUMP SYSTEM.htm
http://home.tiscali.nl/~bahefa30/uitrusting/fpumpipe/fpump.html
http://www.kayakforfun.com/kayakingpicsmisc.html
http://www.users.on.net/~pcarter/pumps.html
http://www.ukseakayakguidebook.co.uk/outfitting_sea_kayaks/article_seakayak_outfitting_pumps.htm
http://www.deepcovekayak.com/kayakshop/products.php?productID=175
http://www.watski.se/www/produkter_...groupID=1&subGroupID=100500&parentGroupID=100
 
Bara en liten komplettering: vattenmängden i sittbrunnen efter en reentry och roll beror mycket på vilken kajak man har. Med en liten grönlandskajak ryms inte många liter när man väl tryckt dit sin lekamen och det går hyfsat bra att paddla in till land utan att pumpa ut först. Men en kajak med olämpligt stor sittbrunn (högt däck, fotstöd långt fram, akterskottet en bit bakom sargen etc) kan rymma så mycket att det i praktiken blir omöjligt...
 
Ubåt?

Bara en liten komplettering: vattenmängden i sittbrunnen efter en reentry och roll beror mycket på vilken kajak man har. Med en liten grönlandskajak ryms inte många liter när man väl tryckt dit sin lekamen och det går hyfsat bra att paddla in till land utan att pumpa ut först. Men en kajak med olämpligt stor sittbrunn (högt däck, fotstöd långt fram, akterskottet en bit bakom sargen etc) kan rymma så mycket att det i praktiken blir omöjligt...

Ja, om den har täta packskott eller sittbrunnspåse. Annars kan det bli en ubåt. Formsydda vattentäta pack/flyt/påsar i en tight kajak utan spant kanske fungerar. Väldigt svårt att vicka ur vattnet ur t ex en lastad traditionell skärgårdskajk som blivit ordentligt vattenfylld. Kanske är det lättare med en trä-/dukkajak (utan last?). Jag har inte provat, så där får jag tro dej.

Den som har en liten och kroppsnära grönlandskajak är troligen en skicklig paddlare som klarar hålla allt som flyter upprätt om han tar det lite lugnt. Han rollar dessutom snabbt och lätt upp utan ´klantig´ flottör på paddeln, och är då fortfarande i bra fysiskt trim...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.