Argumentet att det är för varmt med torrdräkt?

Hej
Vill bara börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet själv utan detta är bara spekulationer.

Många säger att det är för varmt med torrdräkt(även vintertid):
Alternativet är ett par täta byxor och en tät jacka. Hur kan detta bli så mycket svalare. Antag att det är ungefär samma "andas-material" i båda. Eller är det oftast bättre(tyget andas mer) i jackor/byxor än i torrdräkter?
Det är ju farligt att köra med uppknäppt torrdräkt om man skulle välta. Samma sak borde väl gälla med paddeljackan. Visst vattnet stannar på ovandelen av kroppen men det är ju där den gör mest skada.

Sen kan man ju hävda att det blir billigare med jacka+byxa. Särskilt om man tänker att dessa plagg kan användas under en längre säsong.

Tankar?
/joel
 
Största skillnaden mellan hel torrdräkt å delad byxor å jacka är ju att den hela torrdräkten är helt tät det sipprar inte in nåt vatten som det gör om du har jacka byxor!
Slöpaddling på vintern är nog inget problem men tar du i lite så blir det svettigt värre med båda alternativen!
Men med nåt tunnt ylleplagg under är det inte så farligt!

/Janne
 
Ett argument bland många

Ytterst handlar det om att göra en kompromiss. När blir det för obekvämt? och när blir det för farligt? Samma argument används för paddeljackan, den bli också för varm ibland.

Jag själv tycker inte risken att jag välter är stor, och även OM jag skulle välta är det liten risk att jag behöver lämna sittbrunnen. Men jag måste ändå ta med i beräkningen vad som skulle hända OM detta skulle inträffa. Vad som händer om jag hamnar i vattnet är i sin tur beroende på var jag är, hur trött jag är... m.a.o. det finns inget rätt och fel och jag kommer inte längre än att argumentet är fullt befogat. Det är ofta varmt i paddelkläder, men när det är varmt i luften men kallt i vattnet ser jag det som att jag har jacka, inte främst för att det är skönt, utan för säkerheten. Själv har jag, även om jag inte paddlar i torrdräkt (än) ofta mer på mig än de flesta andra jag paddlar med. Jag är nog rätt så rädd av mig, eller så har jag mer respekt för kallt vatten än andra, eller också gillar jag helt enkelt att svettas, paddling är en fuktig sport, get over it! ;-)

Det var mina spontana tankar...

/Niklas
 
Många säger att det är för varmt med torrdräkt(även vintertid)
Ja, ibland. Ibland är det värt det för mig. Ibland inte... (beror på väder, sällskap och turupplägg). Ibland blir det inte alls för varmt för mig på vintern för att man paddlar stilla och lungt med lagom kläder under, ibland inte ens på sommaren (för att man blir översköjd, välter och rollar...

Alternativet är ett par täta byxor och en tät jacka. Hur kan detta bli så mycket svalare. Antag att det är ungefär samma "andas-material" i båda. Eller är det oftast bättre(tyget andas mer) i jackor/byxor än i torrdräkter?
Skall man jämföra så är det väl samma "andas-material" man bör jämföra. Och skillnaden lär bli liten givet att man har tät hals och ärmar... Det är väl till och med så att heldräkten lär "andas" bättre med mindre dubbeltyg i överlappningen vid midjan (teoretiskt resonemang, har inte jämfört själv).

Det är ju farligt att köra med uppknäppt torrdräkt om man skulle välta. Samma sak borde väl gälla med paddeljackan. Visst vattnet stannar på ovandelen av kroppen men det är ju där den gör mest skada.
Uppknäppt torrdräkt? Finns det sånna modeller ens? Uppknäppt jacka innebär en risk om man behöver simma. Vilket också jacka+byxa-kombinationen utgör (om man inte har en sådan variant som har tät rull-ihop-koppling mellan de båda delarna. Jag paddlar hyfsat ofta med regnbyxa + uppknäppt paddeljacka. Jag, så att säga, tar den risken - bara under gynnsamma förhållande säger mig mitt omdöme (hoppfullt? ;) ).

Sen kan man ju hävda att det blir billigare med jacka+byxa. Särskilt om man tänker att dessa plagg kan användas under en längre säsong.
Ja, så kan det väl vara. Om man med den inbyggda flexibiliteten får bättre utnyttjande. För min egen del är jag rätt skeptisk till att "sommarpaddla" med de jackor som är lämpligast för vinterpaddling. Jag har torrdräkt för "lek" och kallt skitväder. I övrigt baseras min paddlingsgarderob på en enkel och ren flexibel paddeljacka tillsammans med mer eller mindre extra kläder till det.... (olika grad av underställ, mössor, neoprenskor och vantar - samt allt från regnbyxor till bara ylletights på underkroppen).

Ditt val blir nog bra för dig! Lycka till!
 
Jag har torrdräkt än så länge men kommer senare gå över till goretex kläder tror jag. Det tar en stund att vänja sig vid kajaken, köpte den i somras men har hunnit paddla först nu på jullovet och när det är större risk att bli blöt och det är kallt i vattnet använder jag torrdräkt. jag är ganska varm av mig så när jag känner kajaken bättre blir det för varm. Nu paddlar jag utan kapell för att lättre ramla ur om jag välter och då måste jag ha någon annat vattentätt på benen.

Det är mina anledningar till torrdräkt.
/Rasmus, som paddlar i brist på gastar till segling på vintern, ut på sjön måste man :)
 
Joföresten: för tydlighets skull...
Jag har många glada kamrater som tveklöst mår så bra i sin torrdräkt att de har den på sig under alla vinterns turer, under halvvarma dagar på längre turer på sommaren, samt rentav då det är det minsta kallt i vattnet nästan oavsett lufttemperatur, etc... Jag ser på detta med en slags förvånad fascination och konstaterar att vi är rätt olika vi människor.
 
Hallå!
Håller med Patric (kan förstå folk som kör i torrdräkt när det är riktigt kallt i vattnet) Men annars så vill man väl ha så lite på sig som möjligt(man blir ju varm av paddlingen)
Kör själv med Crafts La protection jacka(tål regn+andas bra) Crafts La protection byxa(lite tjockare tajts) + har tunn Janus ylletröja under jackan, när jag vinterpaddlar!

Tycker själv att det finns inget värre att vara "för" varmt klädd när man cyklar-springer-paddlar!

Men är man det minsta osäker i kajaken när det är kallt i vattnet så är ju torrdräkt(el. tvådelat) naturligtvis det bästa!

/Janne
 
Utan vetenskapliga bevis säger jag att vältränade människor svettas mer än dåligt tränade och därför upplevs torrdräkt olika. Mer svett = mer fukt och värme.

En vältränad människa som paddlar tuffar på i högre tempo och avger mer värme och fukt. För att hålla arbetstemperaturen på en behaglig nivå måste kroppsvärme avledas och det görs vanligtvis genom att anpassa isoleringsplaggens tjocklek och vetilation. Torrdräkten har ingen möjlighet till ventilation och bäraren blir helt beroende av att anpassa isoleringen eller nedkylningen utifrån.

Med rejäl översköljande sjö uppskattar säkert de flesta en torrdräkt, men under tur/motionspaddling är förhållandena ofta det omvända och ventilationsmöjligheter kan behövas.

Har man värme och ventilationsproblem med en vanlig skaljacka, överväger man nog inte ens en torrdräkt. Jag tar på mig paddeljacka först när temepraturen går ner under nollan eller när det blir riktigt blött.
Får inte torrdräktsanvändarna problem med hemska odörer? Min svettiga paddeljacka står högt upp bland husfridsförstörarna och beordras alltid raka vägen till tvättmaskinen.
 
En vältränad människa som paddlar tuffar på i högre tempo och avger mer värme och fukt.
Kan tro att det är där "det hänger"... Den utflyktspaddling jag gör med havskajaken (och torrdräkten vid vissa turer) skiljer sig mycket från motionspaddling jag föröker mig på i min motionskajak.

Man har ju gärna helt olika kläder på sig för löpning och promenad.
(Det är över "den gränsen" vi möts i dessa paddlingsdiskussioner tror jag... Jämför frågor som galant delas upp i "träningsforum/mulitsportsforum" respektive "fjällvandringsforum", eller "landsvägscyklingsforum" respektive "långcyklingsforum". Men även efter uppdelning är det individuella utgångspunkter som gäller såklart.)
Får inte torrdräktsanvändarna problem med hemska odörer?
Jag vågar svara nej på den frågan. Jag har inga större problem i alla fall, varken med egan grejjer eller andras (man kan ju bo hyfsat nära varandra i tält och stugor). Däremot har jag ju gärna ett gäng ombyten med mig då jag är ute och utflyktspaddlar ett tag - ett av skälen är ju att syntetunderställen kan ju lätt börja längta efter en tvättmaskin. Med tunna ullunderställ är det klart lugnare det håller sig himla okey förhållandevis länge (flera dagar i samma kan faktiskt funka utan odör)...

Återigen tror jag att det mest är en fråga gällande hur mycket man svettas... Jag svettas mer än många utflyktspaddlare och föredrar oftast min paddeljacka som jag kan öppna rejält i halsen, och som gör att jag vid fikapauser lätt kan byta underställströja om jag vill, samt då också ta på flera tjocka lager under paddeljackan (det verkar som att jag är varmare än de flesta då jag paddlar, och kallare än många då jag pausar).
 
Jag har kört med torrdräkt i andas-material i några år nu och tycker det funkar bra. Framför allt vid turpaddling under höst-vinter- vår när det är kallt i vattnet, när jag paddlar själv ute i skärgården och ibland vid instruktion/träning. Ser det främst som ett kombinerat säkerhets/komfortplagg.

Du kan hålla samma säkerhetsnivå genom att använda huvudet och anpassa var och hur du paddlar även i andra kläder, men det är skönt att kunna vara helt torr från det du kliver ut ur tältet på morgonen tills du kommer fram - oavsett väder. Kör alltid med underställ i ull under och tycker inte det luktar alls - lite förvånad själv där faktiskt..

Däremot när jag träningspaddlar funkar det inte.. Då är det bara syntetunderställ och vindkläder (alt våtdräkt om mycket bad förespås..) som gäller (man får bara se till att paddla väldigt nära land om det skulle vältas). Men då svettas jag betydligt mer och i o m att syntet/neopren har en någon slags inbyggd luktbenägenhet kan jag hålla med om det blir lite odörer. Typ när man hänger in grejerna i badrummet kommer katten in och börjar krafsa i kattlådan..

Så - jag är väldigt nöjd med min sparkdräkt - men det är ett ganska dyrt plagg och det funkar ju även med andra grejer. En fråga om prioriteringar antagligen..

/ Ulf
 
Får inte torrdräktsanvändarna problem med hemska odörer?

Nu paddlar jag inte så fort(än) och länge(än) men jag använder alltid ullunderställ och då luktar jag inte illa, tycker jag i alla fall. Har läst någonstans här på forumet att om man hänger ut understället efter användning i några timmar kan man använda det väldigt många gånger utan tvätt. det verkar funka.

/Rasmus
 
Jag upplever en stor skillnad mellan naturmaterial och syntetmaterial när det gäller luktbenägenhet. Har spekulerat i all ovetenskaplighet att måhända har ull, lin och bomull levt så länge tillsammans med de mikroorganismer som är orsaken till lukt att de utvecklat försvarsmekanismer mot sådana angrepp – medan syntetmaterialen med sin relativt korta historia ännu så länge bara hunnit pricka av isolering, komfort, fukttransport, slitstyrka mm i kravlistan.

En snabb sköljning i varmt vatten direkt efter användning löser dock det mesta av luktproblemen. Jag har vid flera tillfällen lyckats smuggla in mina välanvända paddelkläder förbi hustruns känsliga näsa utan sedvanlig karantän på torklinan i trädgården, bara genom att hålla dem några sekunder under kanotklubbens dusch.

Vidare har en tuiliq ett par fördelar framför torrdräkten: det finns mer luft i tuiliqen vilket ger mindre värme- och kondensproblem – dels genom att plagget sitter löst och dels genom att det tätar mot sargen och sålunda involverar luftvolymen i sittbrunnen i ventilationen. Det räcker för även ganska snabb turpaddling men för motionspaddling bara när det är riktigt kallt. Men för mig innebär det att det egentligen bara finns två steg: t-tröja när det är varmt och tuiliq (med olika underplagg beroende på årstid och temperaturer) när det är kallare . Finns naturligtvis en nackdel också. Till skillnad från torrdräkten ger tuiliqen fullt skydd bara så länge man sitter kvar i kajaken – vid en eventuell wet exit är det underplaggen som avgör hur kallt det blir.

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
Stuvarn Varmt om händerna! Paddling allmänt 19
Hutt Varmt och gott Paddling allmänt 14
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.