Nackdelar med grönlandspaddel

Nej, att släppa med tummarna är bara ett sätt att lära sig hålla avspänt i paddeln - att låta den finna den optimala vägen i vattnet som en funktion av geometrin och motoriken, inte genom att man tvingar den med ett fast grepp .
 
Harry,

”jag behöver hålla paddeln lite hårdare med händerna än vad jag behöver med den gamla euro-paddeln” - just detta är ett rent teknik- och träningsproblem. När du hittar rätt teknik kommer du inte att hålla (i betydelsen ha handen sluten) runt skaftet med någon hand – paddeln vilar bara mot valken vid fingerroten under tryckfasen och mot fingrarnas två yttre leder under dragfasen. Du kan lägga tummarna ovanför skaftet när som helst utan att det påverkar paddlingen.

För att detta skall fungera skall du hålla paddeln framåtvinklad under hela draget (35-45 grader – bladets ovankant skall vara ett par cm framför underkanten). Sätt i bladet så långt fram du når med rak arm, låt paddelbladet sjunka helt innan du drar, dra kraftfullt tills handen är i höjd med höften (lite längre än med en europaddel) och lyft bladet snett uppåt-framåt. (http://www.thomassondesign.com/doc/paddling8.php)

Björn

När du säger att paddlens ovakant skall vara ett par cm framför underkanten, är det då framför i betydelse komma före i vattnet i den riktning paddeltaget dras, eller är det framför i betydelsen vara närmre kajakens främre del?

--- Mats ---
 
Det senare...
Framåt är i kajakens färdriktning, definierat på samma sätt när man pratar om att sitta framåtlutad eller bakåtlutad med överkroppen. Paddelbladet skall alltså vara framåtlutat under hela draget, både i vattnet och i luften. Lutningen innebär att bladet "flyger" genom vattnet som en vingprofil vilket väsentligt ökar verkningsgraden i paddelrörelsen, att det snabbt dras ner i vattnet i början av draget, att det lyfts uppåt-framåt i slutet av draget för en låg och kort luftfärd och även att det genererar avsevärd stabilitet under draget (på samma sätt som en rätt använd vingpaddel). Utan denna lutning blir bladet bara ett passivt mothåll med tämligen mediokert grepp.

För mig är vinkeln ungefär 30 till 45 grader mot vertikalplanet - större vinkel ju större fartskillnaden är mellan vattnet och skrovet - men jag gissar att detta är högst personligt och relaterat både paddelgeometri, kroppsmotorik, kajakbredd och -höjd etc.
 
Jag kan fortfarande inte acceptera att använda vare sig plankan eller skitspaden utan att orka motivera varför. Men tydligen så går det att trivas med livet hur som allt enligt bilden på Albert och hans kamrat som är gå "G" till Tunisien.

Skulle vara kul med liknande bild på Siven och Björn i en VKV ;-)
 

Bilagor

  • 20090620_55.JPG
    20090620_55.JPG
    28.6 KB · Visningar: 854
Den största nackdelen är att du inte kan paddla lika snabbt med en grönlandspaddel som du kan med en vingpaddel. Om någon påstår något annat så beror det antagligen på att de har en vingpaddel som inte är anpassad för dem (för stora tunga blad och/eller för lång).

Jag är förvånad att så många havspaddlare hittar på egna sanningar när det gäller vad som är den effektivaste paddeln, hur man ska paddla tekniskt etc. I bilindustrin t.ex. följer man noggrannt utvecklingen inom Formel 1 för att se vad som kan anammas till vanliga personbilar... Men bland havspaddlare är det få som lånar ideér från tävlingskanotister.
 
Allting går i fuktiga hål på Anita som bilden visar.

Det är ju varken längd, hastighet eller frekvens som avgör nöjet och känslan.

Muuuaaahaha(Typ Dr Mugg)

K.Anka
 
6 sekunder för att byta fördäck?

Den största nackdelen är att du inte kan paddla lika snabbt med en grönlandspaddel som du kan med en vingpaddel. Om någon påstår något annat så beror det antagligen på att de har en vingpaddel som inte är anpassad för dem (för stora tunga blad och/eller för lång).

Jag är förvånad att så många havspaddlare hittar på egna sanningar när det gäller vad som är den effektivaste paddeln, hur man ska paddla tekniskt etc. I bilindustrin t.ex. följer man noggrannt utvecklingen inom Formel 1 för att se vad som kan anammas till vanliga personbilar... Men bland havspaddlare är det få som lånar ideér från tävlingskanotister.

De tävlingpaddlare du refererar kör mestadels plattvatten eller dyningar. Det finns andra tävlingspaddlare som kör fors och surf. De senare tycks föredra plattpaddel. Det står alltså havspaddlaren fritt att hämta inspiration från vilken typ av tävligspaddlare han vill. Då havspaddlaren sällan jagar sekunder är det oftast tycke och smak som avgör. Det tycker jag är skönt.

Vad gäller F1 så är det förvånansvärt få innovationer som letat sig in i min VW Polo. Eller kommer kanske takfästena från F1? På nåt sätt måste de ju fästa den där stora vingen på aktern... ;)
 
Då havspaddlaren sällan jagar sekunder är det oftast tycke och smak som avgör.

Men även när det gäller tycke och smak finns det inspiration att hämta från racing nissarna. Själv har jag precis installerat en rotationssits, och de 1 500 kronorna som sitsen kostade hamnar allra högst upp i min "ökad-paddelglädje-per-investerad-krona" lista.

Visst, rotationssitsen gör att jag paddlar något fortare, men det är inte det som jag ser som största vinsten. Den gör också att jag orkar paddla längre per dag, eftersom jag nyttjar benen mer än tidigare, vilket är en mycket trevlig bonus. Men den största vinsten är att jag får en mycket skönare känsla i min paddling, och får en mycket större teknik/kroppsmedvetenhet.

Så visst finns det racingprylar som lämpar sig även för oss som inte jagar sekunder. Vem blir först med att sätta en rotationssits i en Black Pearl eller liknande? ;)
 
Men även när det gäller tycke och smak finns det inspiration att hämta från racing nissarna. Själv har jag precis installerat en rotationssits, och de 1 500 kronorna som sitsen kostade hamnar allra högst upp i min "ökad-paddelglädje-per-investerad-krona" lista.

Visst, rotationssitsen gör att jag paddlar något fortare, men det är inte det som jag ser som största vinsten. Den gör också att jag orkar paddla längre per dag, eftersom jag nyttjar benen mer än tidigare, vilket är en mycket trevlig bonus. Men den största vinsten är att jag får en mycket skönare känsla i min paddling, och får en mycket större teknik/kroppsmedvetenhet.

Så visst finns det racingprylar som lämpar sig även för oss som inte jagar sekunder. Vem blir först med att sätta en rotationssits i en Black Pearl eller liknande? ;)

Om du gillar känslan du får av din rotationssits är det helt rätt. Dock misstänker jag att ägarna till Black Pearls generellt sett inte hade uppskattat känslan av en rotationssits. Känsla är skönt nog subjektiv och kan inte mätas. Jag har tillräckligt med vetenskap och logik 8 timmar om dan.
 
Finns det några filmer på WWW

som visar skillnader i paddeldrag mellan ving, grönlands och vanlig europeisk paddel?

Hur vertikalt är t ex paddelskaftet sett rakt framifrån.

Gärna om filmen visar rörelsen framifrån och från sidan. Och förstås gärna i ultrarapid.

Appropå fart med olika paddlar. Kan vi få lite hårddata tider på samma sträcka t ex.

Thure
 
De tävlingpaddlare du refererar kör mestadels plattvatten eller dyningar. Det finns andra tävlingspaddlare som kör fors och surf. De senare tycks föredra plattpaddel. Det står alltså havspaddlaren fritt att hämta inspiration från vilken typ av tävligspaddlare han vill. Då havspaddlaren sällan jagar sekunder är det oftast tycke och smak som avgör. Det tycker jag är skönt.

Vad gäller F1 så är det förvånansvärt få innovationer som letat sig in i min VW Polo. Eller kommer kanske takfästena från F1? På nåt sätt måste de ju fästa den där stora vingen på aktern... ;)

Jaha, jag som trodde havspaddlare paddlade i havet/sjön och inte i en fors...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.