Instruktörskrav

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Fritte

Jag tycker du tar upp en viktig sida av kajakandet, många människor tror att dom har frihet att göra vad dom vill och roligt utan regler i vårt fosterland.

Kommer inte våga röra min kajak innan jag fått legitimation, vad skulle inte kunna hända?

Jag har fullgjort värnplikt och känner mig fostrad i en sann fosterländsk anda, vill gärna ha samma rättning i kajakleden.

Hör av dig, du gör verkligen en insats!
 
Re: Re: Svara nu

BIG BB; sa:
[QUOTE Det finns idag massor med skäl till att folk inte gör värnplikt!
Ska folk redogöra för dessa inför er??

Det är just detta som är viktigt. Att man har en vilja att försvara sitt land och sina medmänniskor. Samma sak gäller kajakinstruktör, man lämnar inte gruppen vind för våg. Man ger sig inte ut utan att kunna livräddning och ha godkända kunskaper i navigation- och sjösäkerhet. Detta är en viktig fråga och jag tycker inte du skall kasta sten på Kanotförbundet och oss bara för vi vill öka säkerheten för kajakintresserade. Saknar du militär skolning?. Det finns och kommer alltid att finnas folk som vill dra sig från de plikter som finns.

Beträffande tredje man har jag redan svarat. Frågan är om du är intresserad av ta reda på mer. Men när olyckan är framme kommer du bli tvungen att svara på frågan. Att du som uthyrar inte känner till detta är ett lågvattenmärke som med klarhet visar behovet av en legitimation.

Fritte [/QUOTE]


Du det här var ett lågvattenmärke i diskusionen!!!

Jag har ej sätt ditt svar om skada på tredje man.

Hur har jag kastat sten på förbundet?? Jag har aldrig emotsatt mig något som förbundet har gjort! Den centralen som jag har arbetat för har en skylt på väggen och att den är godkänd av just förbundet!

Slutligen Värnplikten
Alla idag får INTE göra värnplikten även om dom vill!
 
Karaktär = Skolning ?

Jag är tveksam om värnplikt faktiskt ändrar en persons karaktär så att han i en krissituation handlar olikt han skulle göra om han inte genomgått värnplikt.
En person med rätt utbildning, grundiställning och medkänsla för andra bör i en given situation fatta rätt beslut.
 

Guest

Gäst
Rätt eller fel

För många med oss är detta ett sjävklart krav. Även polismakten och det militära har dessa krav. Men du kan skaffa dig blå eller svart behörighet!. Sedan vet jag att det finns FBU och Hemvärn där du kan lära dig mer. Ge inte upp. Det är aldrig försent att börja ta ansvar för sitt liv.
 
"Säkerhet im absurdum"

Big BB skriver b.la. "Varför vänder sig folk mot certifikat och legitimationer när de är till för att öka säkerheten". Vad sägs om leg för att få använda ett bensinkök, en yxa eller något annat farligt? Under täckmantel av det lovvärda syftet säkerhet kan mycket regleras, men vill vi ha det så?
 
Lumpen ingen kvalitetsgaranti

Hela det här snacket om ett nytt licenssystem verkar ju bara vara en provokation! Är syftet måhända att sabotera Svenska Kanotförbundets och Friluftsfrämjandets arbete?

Lägg märke till de sliriga formuleringarna om försäkringar inte skulle gälla/kunna tecknas om man inte går med i systemet. Visst finns ett "kanske" insmuget där, men väl dolt.

Det är ju ren och skär bluff. Jag jobbar själv inom försäkringsbranschen (om än inte med kajakförsäkringar) och vet att så fungerar det inte, i alla fall inte i Sverige.

Certfierade intruktörer är ingen dum idé. Men något branschtvång är knappast på gång. Och varför i hela fridens namn skulle vi låta våra instruktörer certifieras av folk från USA eller av människor som endast kan nämna att de är läkare, när man frågar efter meriter? Kan dom alls paddla?

Du Fritte eller vad du nu heter: Vill du vi ska tro på ditt system, presentera då människorna bakom det, med namns nämnande och paddelmeriter.

I mitt ursprungliga hemland, England, finns ett utmärkt system, BCU:s. Svenska Kanotförbundet har börjat upprätta ett liknande här. Ge det systemet (som verkar högkompetent vad paddlingen beträffar) stöd, istället för att lägga krut på sådana här bluffmakare.

Ian
 
Jag blir nästan mållös när jag läser det här.
Visste du att endast 17% av de artonåriga männen gör värnplikten?

Bara för att man låter sig utnyttjas av systemet och frihetsberövas ger det en god medborgaranda? God disciplin? Om man inte gör värnplikten av fri vilja är man då inte lämplig?

Vapen och paddling hör inte ihop i min värld. Precis som kvinnor och paddling inte verkar gå ihop i din.
 
Lycksökare

Nils, kul att du kom med uppgiften att så få gör lumpen! Det torde ju ta loven av åtminstone det kravet i den där stollens förslag.

I en annan tråd här säger han att han ska finnas med på båtmässan i Stockholm. Han har dock inte kunnat uppge i vilken monter! Inte heller vilket försäkringsbolag som ska vara inblandat (inte mitt, i alla fall, det vet jag).

Han frågar lite spydigt på ett ställe "Vet du hur många som drunknar varje år?" Frågan är om han vet det själv. Antalet drunknade i kajakolyckor är nämligen oerhört lågt. Man kan hävda att en drunknad är en för mycket, men man kan inte hävda att kajaksporten i Sverige är särskilt olycksdrabbad.

Kanske har vi redan utmärkta och kunniga uthyrare/klubbinstruktörer? Utan hjälp av värnpliktsfixerade räddningsdykare?

Ian
 

Guest

Gäst
Re: Lumpen ingen kvalitetsgaranti

[QUOTE Svenska Kanotförbundet har börjat upprätta ett liknande här. Ge det systemet (som verkar högkompetent vad paddlingen beträffar) stöd, istället för att lägga krut på sådana här bluffmakare.

Ian [/QUOTE]

vi ställer oss bakom Kanotförbundet till 100%. Vi tycker detta är ett bra steg i rätt riktning. Om du jobbar med försäkringar så torde du veta att det redan idag finns krav på sjövana och rätt nautisk kompetens för vissa försäkringar. Beträffande dina övriga synpunkter tycker inte jag att du skall vara så nedlåtande till Norden certifieringen och behörighetskraven. Vilka vi är vet du redan om du är i försäkringsområdet. I annat fall så berättar jag gärna det för dig.

Fritte
 
Jamen berätta då

Jamen berätta då, så Utsidans läsare får veta vilka ni är! Namn, tack!

Du kan ju passa på och berätta var på Båtmässan man kan finna er.

Ian
[Ändrat av ianquinn 2003-02-26 kl 00:20]
 

Guest

Gäst
Den goda principen

Jag tycker nog att du kan börja med att presentera dig själv!. Vi vet inte vem du är och varför du tar så illa upp!. Varför är du på denna sida om du inte kan ta att folk har andra åsikter en dig. Att du dessutom ger dig på Kanotförbundet tycker jag är fräckt!!!.

Fritte...
 
Hemliga certifikatklubben

Notera att Fritte, eller vad han nu heter, envist vägrar att berätta vilka som står bakom den är licensidén. Jag har frågat, andra har frågat i andra trådar, han bara slingrar sig.

Likt en viss Tor Johansson, i en tidigare diskussion.

Han försöker komma runt frågan genom att gå på mig och fråga vem jag är. Men nu var det ju hans själv som började marknadsföra idén om licenser. Så han får allt ta och presentera sig själv och sin organisation först.

Ge mig på Kanotförbundet, vad menar karlen? Jag har ju hävdat av Kanotförbundet har en bra grej på gång, som bör stödjas, inte saboteras.

Ian.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.