Instruktörskrav

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Guest

Gäst
Nog borde en instruktör ha adekvat utbildning inom:

- Livräddning
- HLR & LABC
- Rättsliga regler
- Kajakkännedom och vattenvana
- God kondition
- Stabilt psyke
- Fullgjord värnplikt
- Skepparintyg
- Navigationskunnskap

Varför vänder sig folk mot certifikat och legitimationer när de är till för att öka
säkerheten. Sjösäkerhet är viktigt och ställer krav på oss alla.

Fritte....
 
Ta o ge dig nu

Su kommer hela tiden med nya ( o konstiga) argument. Svara på dom gamla påpekanden istället.


För ett tag sedan var det en person som propagerade för en produkt. Inga argument bet på honom. Efter ett tag kom jag underfund med att han själv ville tjäna pengar på den produkten. Han var bakom det bolag som sålde grejen.

Just nu upplever jag samma känsla.

[Ändrat av kanotisten 2003-02-25 kl 21:59]
 

Guest

Gäst
Fulgjord värnplikt

Av flera skäl!:

- Militär skolning
- Deciplin och ordning
- Fysiskt och psykiskt frisk
- God medborgaranda

Man kan naturligtvis ha skaffat sig likvärdiga kunskaper via Röda korset eller räddningstjänsten. Vissa av dagens intressenter har också varit friviliga eller tjänstgort i annat land vilket också är bra.

Vår bedömning är att man bör ha en rimlig förklaring till varför man inte tjänstgort!.

Fritte...
 
dumheter

Gå med o scouterna istället!
För att man ärar kungen o fosterlandet oxå kanske??


God medborgaranda

Har vi som inte gått några kurser det alltså INTE???

En stor del av vårt samhälle bygger fortfarande på att vi litar på varandra!

I en stor del av vårt samhälle så får man oxå fotfarande gör saker som är livsfarliga för en själv.

Vill du stoppa allt sådant??

[Ändrat av kanotisten 2003-02-25 kl 22:03]
 
Re: Fulgjord värnplikt

BIG BB; sa:
- Militär skolning
- Deciplin och ordning
- Fysiskt och psykiskt frisk
- God medborgaranda


Fritte...

Oj, det låter ju jättebra. Ni kanske även kan erbjuda den militära skolningen i eran utbildning, kajaker och handeldvapen hör ju ändå ihop!
 

Guest

Gäst
Re: dumheter

kanotisten; sa:
Gå med o scouterna istället!

I en stor del av vårt samhälle så får man oxå fotfarande gör saker som är livsfarliga för en själv.

Vill du stoppa allt sådant??

[Ändrat av kanotisten 2003-02-25 kl 22:03]

Roger!. Det handlar inte bara om dig utan tredje man och andra. Har man inte sjövana skall man först, kanske som du säger gå med i scouterna vilket är jätte bra. Om du inte vill Certifiera dig eller Legitimera dif eller skaffa förarbevis så kanske du inte kommer kunna försäkra din kajak. Tänk igenom detta innan du lägger upp saker om kungen och dennes gemak. Beträffande kungen är det heller inget att skämta om. Han är vår stadschef..

//Fritte
 
Svara nu

Värnplikten och scouterna innehåller saker som INTE har med kanoting att göra!!!

Det finns idag massor med skäl till att folk inte gör värnplikt!
Ska folk redogöra för dessa inför er??

Vad kan hända med tredje man?? Jag har paddlat i över 25 års tid och har aldrig sett något sådant. Berätta! Jag väntar med spänning på ditt svar!
 
Bytes: Frihet mot certifikat

Jag har i år paddlat 14 år med havskajak,
om jag hade valt en instruktör när jag började
paddla skulle erfarenhet ha vägt tyngre än
något av föreslagna utbildningar.
 

Guest

Gäst
Re: Svara nu

[QUOTE Det finns idag massor med skäl till att folk inte gör värnplikt!
Ska folk redogöra för dessa inför er??
[/QUOTE]

Det är just detta som är viktigt. Att man har en vilja att försvara sitt land och sina medmänniskor. Samma sak gäller kajakinstruktör, man lämnar inte gruppen vind för våg. Man ger sig inte ut utan att kunna livräddning och ha godkända kunskaper i navigation- och sjösäkerhet. Detta är en viktig fråga och jag tycker inte du skall kasta sten på Kanotförbundet och oss bara för vi vill öka säkerheten för kajakintresserade. Saknar du militär skolning?. Det finns och kommer alltid att finnas folk som vill dra sig från de plikter som finns.

Beträffande tredje man har jag redan svarat. Frågan är om du är intresserad av ta reda på mer. Men när olyckan är framme kommer du bli tvungen att svara på frågan. Att du som uthyrar inte känner till detta är ett lågvattenmärke som med klarhet visar behovet av en legitimation.

Fritte
 
Könsdiskremering

BIG BB; sa:
Av flera skäl!:

- Militär skolning
- Deciplin och ordning
- Fysiskt och psykiskt frisk
- God medborgaranda

Man kan naturligtvis ha skaffat sig likvärdiga kunskaper via Röda korset eller räddningstjänsten. Vissa av dagens intressenter har också varit friviliga eller tjänstgort i annat land vilket också är bra.

Vår bedömning är att man bör ha en rimlig förklaring till varför man inte tjänstgort!.

Fritte...

Jag känner ett antal duktiga paddlare och långfärdsskridskoledare som inte gjort någon värnplikt, på grund av eller kanske tack vare att dom råkar vara tjejer. På ”min tid” fick inte tjejer göra värnplikt/ militärtjänstgöring även om dom så ville. Vissa gick med i kvinnliga bilkåren (bilkåristerna) där dom fick lära sig köra lastbil och skjuta med pistol, vad man nu har för nytta av det när man paddlar vet jag inte. Men tjejerna kvinnliga bilkåren är duktiga på att backa med bil, vilket jag inte är trots fullgjord värnplikt.

Ska du inte kräva att dom varit kustjägare också, och paddlat en Klepper K2 (faltkajak) från Nyköping till Vaxholm i ett sträck :cool:

Per Brune
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.