Tält för homo sapiens sapiens.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Peter å Kalle!

Hej Peter! Under de senaste dagarna har jag under mina besök i bokhandlar, antikvariat och bibliotek låtit högskoleutbildade personer med svenska språket som specialitet läsa mitt inlägg "Tält för Homo Sapiens Sapiens" samt ditt inlägg från 2003-02-19.
Jag har också låtit människor med icke teoretiska arbeten läsa samma text.
De två sista personerna i min testgrupp är grava missbrukare som har försökt supa skallen av sig under de sista tjugo åren. Inte någon av de 15 personer som ingått i testgruppen säger sig ha haft några problem med att läsa ut och skilja de båda frågorna från varandra.
Vad det gäller din förklaring till min avsikt med frågorna så har den väckt allmän munterhet och förundran.

Jag förstår mycket väl din uppgift, given eller självpåtagen. Du har tagit vid där de andra gav upp.
Du Peter! Jag är inte en person som låter mig imponeras eller kväsas av sådana som dig eller dina uppdragsgivare, så lägg av med din undervisning och dina illa underbyggda kvasiförklaringar.

Minst en universitetsuppsats har du läst skriver du, knappast imponerande! Vad din proffession är framgår inte av din profil men du försöker i varje fall ha en hög svansföring och framstå som kunnig i svenska språket och beteendevetenskap.
Själv kan jag inte påtala någon högre utbildning eller skryta med att jag läst några universitetsuppsatser för att hävda min person.
Jovisst! Jag har läst några vetenskapliga avhandlingar i ämnet: Svensk Historia, handlandes om kommunikationer och färdsätt under förindustriell tid. De du!
För övrigt har jag bara en högst odinär grundutbildning praktisk som teoretisk, typ yrkesskolor och gymnasium.

Jag vill fästa din uppmärksamhet på att ditt eget skriftspråk innehåller talspråk och felstavningar.
Du kastar sten i eget glashus. Peter! Skär dig inte!

Vad jag förstått finns det vissa inläggsskribenter som säger sig måna om en hög klass på inehåll och stilistiskt framförande. Detta för att de ska finna det mödan värt att "klicka" sig igenom inläggen som Kalle Esbo uttrycker det. Esbo är någon sorts jurist och har som sin dagliga gärning att skriva och kan därför formulera sig väl.
Visst jag håller med! Kalle är en utmärkt och driven skribent, hans inlägg är underhållande och informativa. Tack Kalle för inlägget om lämpliga vinterpaddlingskläder!
Kalle har säkert uppfattat att han åtnjuter en viss kultstatus och vill nu fjärma sig från de mer triviala frågeställningarna som nya paddlingsintresserade kan tänkas framföra.
Det kanske är läge för Kalle och de andra gudabenådade å mogna skribenterna att dra vidare till en ny högreklass avdelning på utsidans paddlingsforum!
Bert Juhlin



[Ändrat av fatman 2003-02-27 kl 00:30]
 
Bert, kan du peka ut ett enda inlägg där jag har skrivit att jag är fri från fel? Tvärtom har jag skrivit att det är viktigt att acceptera och ta lärdom av sina fel.

Blir man missuppfattat ska man ta det som ett tecken på att man har varit otydlig, inte ett tecken på att den som missuppfattat är en idiot.

Det är du som intill idioti framhävdar att du är felfri och inte har skrivit nåt fel. Alla som har missuppfattat ditt inlägg är tydligen idioter eftersom t.o.m. missbrukare klarar av att förstå att du inte frågade efter campingtält....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.