Tält för homo sapiens sapiens.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Hemskt roligt svar.

hendberg; sa:
Hej Bert.
Hoppas inte du är riktigt allvarlig.Det var ju faktiskt lite kul.
: )

Ja ok, jag var lite ironisk, kanske lite snabbt. Jag har även mailat Bert två gånger om detta men ingen reaktion. Jag hoppas det var ett olycksfall i arbetet och att vi nu kan återgå till tälten:)

mvh Christian
 
fatman; sa:
Varför så få tält lämpade för kajaking och vandring med ståhöjd (ca 180cm)? Tälten kunnde åtminstånde ha rejäl stolsitthöjd som är lämplig vid av och påklädning(ca 140-150cm)?

Orsakerna är flera.

Först och främst har vi själva uppstagningen. Ska man använda sig av en båge (som de flesta tält gör idag, eftersom det är en hållbar konstruktion som är lätt att sätta upp) så måste ju tältet bli en halvcirkel. Ska du ha 180 i höjd blir bredden minst det dubbla. Detta i sin tur leder till att tältduksytan blir större, vilket ger ett avsevärt högre pris.

De flesta tält används också främst till att sova i. Utom just de så kallade campingtälten. Dessa har dock avsevärt tyngre tältstänger eftersom de på grund av det sätt de är konstruerade på behöver styva stänger. Glasfiber fungerar alltså inte särskilt bra utan det krävs stålrör (vilket medför en kraftig viktökning).

Eftersom de flesta som ägnar sig åt friluftsliv ägnar sig åt flera aktiviteter vill de flesta ha tält som fungerar i många situationer. Ett 5-kilos 2-mannatält är inget jag tror nån vill släpa med sig på vandring, så även om det säkert skulle vara jättebra för en kanotist så är det inte ett särskilt allsidigt tält.

Och som alltid så är det efterfrågan som styr. Den typ av tält som många köper kommer fler och fler tillverkare att ge sig på, men de typer av tält som knappt köps alls är det ingen som vill satsa på (vem lägger några hundra tusen på att utveckla ett tält som kanske säljer i 1000 exemplar när man kan lägga de pengarna på att utveckla ett tält som säljer i 100000 exemplar?).
 
Stort tält

Jag har gått och suktat efter ett stort tält i flera år och somras slog jag till.

Med en vikt på 7,5kg så är det inte direkt något man bärmed sig för att det kan vara "bra att ha" men det är inte större än att man får ner det i kanoten, och fördelat på två eller tre personer går det att bära utan att bli helt slut.

Simpelt att sätta upp och håller för riktiga hällregn och man har plats att sitta i "absiden" med kompisarna på kvällen. Att det sedan kostade €130 gör ju inte saken sämre direkt. Jag köpte mitt i en Decathlon affär i Frankrike, men jag antar att dom även säljs av andra.

http://www.quechua.com/rando/fr/html/Equipement/produits/tentes/qe_fpr_020801.asp
 
Svar till Patric.

Tack Patric för ditt uppfostrande råd! Är ny här på utsidan och känner inte samtalskulturen så väl. Själv är jag van vid att säga ifrån direkt om jag uppfattar något som luktar besserwisser/nedlåtande attityder! Nu ska du få ett råd av mig. Tar du emot något, så ge då själv något tillbaka, gott som ont!
Mvh Bert Juhlin.
 
Re: Svar till Patric.

fatman; sa:
Tack Patric för ditt uppfostrande råd! Är ny här på utsidan och känner inte samtalskulturen så väl. Själv är jag van vid att säga ifrån direkt om jag uppfattar något som luktar besserwisser/nedlåtande attityder! Nu ska du få ett råd av mig. Tar du emot något, så ge då själv något tillbaka, gott som ont!
Mvh Bert Juhlin.

du vill komma varthän?
 
Du har inte riktigt rätt!

Ett modernt "campingtält" har inte stålrörs stänger!
Det är istället så att glasfiber eller Alu-bågar är det vanligaste hos moderna tält. Dessutom så kan en innerhöjd på 180 cm erhållas trots att "vidden" på halvcirkeln inte blir mer än 260 cm.
Men ett tält av denna storlek är naturligtvis inte så intressant att bära omkring på. Vikten ligger någonstans mellan 8-12 kg.
Men det finns flera tillverkare som har tält med innerhöjd på ca 150-175 cm som ändå inte väger mer än ca 6 kg (4-mans) och det finns massor av tre-personerstält som är av riktigt fin kvalite som endast väger ca 4,5 kg, men då med innerhöjd av ca 135 cm.

Som kanotist så kan man säkert hitta många tält som passar väl.

Vad du sedan säger om kostnader i utveckling mm är dock helt rätt. Små tillverkare med liten marknad kan vara synnerligen känsliga för efterfrågesvackor och föredrar naturligtvis att satsa på tält som tilltalar en större grupp köpare. Problemet är bara att köpare i Norden och USA eller sydeuropa och sydamerika har olika ideer om hur just deras tält ska vara konstruerade.

Men - varje producent av vikt försöker på alla sätt ta fram tält som motsvarar kundernas behov. Naturligtvis så är framgången i strävandena olika från producent till producent.
 
MSR import

Som tumregel när du importerar från USA till EU är att du kan lägga på ca 50% på priset du betalar i USA. Då räknar jag in totalkostnaden för frakt, tull samt svensk moms vilket också läggs på. Då landar man på ungefär samma pris som varorna kostar i Sverige (detaljistens marginal). Men du kanske kan fråga MSRs svenska generalagent om de vill ta in ett tält till dig. Tror att det fortfarande är Outside (kolla i företagsregistret). MSRs hemsida kanske också har uppgifter om generalagenter i Sverige/EU. Sen kan man ju alltid låta någon i USA skicka över grejorna som present och på detta sätt försöka smita undan tullen ;-). Jag köpte mitt tält när jag var på besök i Boston.
Lycka till!
Hans
 
Förvirrad, vem?

Hej Ola! Är det så att du identifierar dig med Christian på något sätt? Du känner det som att även du din slyngel blivit åthutad, eller hur? Eller är det kanske så att du inte riktigt vet vad du heter? Imorgon heter du kanske Kalle eller Elsa, isåfall har jag förståelse för varför du lägger dig i våran kontrovers. Det är du som är förvirrad, förstår du! Vet du vart du ska vända dig? Om inte, fråga din lilla mamma om ditt dopnamn!
Jaha! du vill vara nära Christian för att på så sätt skydda honom mot den otrevliga Fatman. Är du förtjust i Christian kanske, ok! det är eran sak.
Hälsningar Bert Juhlin.
 
Varthän!

Hej Patric! Ville bara med mitt råd till dig förklara hur jag reagerar på aggretioner eller vänligheter, alltså ge något tillbaka.
Vi är alla olika till temperament och kynne, du gör på ditt vis, andra på sitt för att möta omvärlden.
Ett ordspråk som du nog förstår att jag använder mig av är "Hellre ett ord för mycket, än ett bett i tungan"
Mvh Bert Juhlin.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...