Paddel sliter på leder..vad göra åt?

Re: Ont i armbågarna..

mielo; sa:
Man tränar upp muskelstyrka betydligt snabbare än styrkan i senor och muskelfästen. Det leder lätt till att man överanstränger de senare.

Exakt så gjorde jag. Inte det minsta kul, nu ett och ett halvt år senare.

Ta hand om er! Utnyttja läkarvetenskapen, följ dess råd, och GÖR era rehabövningarna. Det tar tid och är oftast tråkigt, men alternativet är otroligt mycket tråkigare.

hälsar Patric som fortfarande har problem i armbågar och fotvalv.
 
Har faktiskt väldigt lite problem med wobbling,
trots att jag en ruggigt gammal paddel typ 15 år,
Det som jag har funderat över många gånger när
jag har varit ute är att min handfattning verkar
lite felaktig då jag ofta får ont av trycket som
blir precis mellan tummen och pekfingret.
brukar då paddla med tummen runt paddeln åt samma
håll som fingrarna. Har inbillat mig att det
kan vara bra att byta fattning lite då och då
typ flytta händerna lite utåt eller innåt.
 
Re: Skevring naturligt? Fan tro´t...

kajaken@yahoo.com; sa:
Erik, det där med att skevringen skulle vara en naturlig följd av korrekt bål-/överkroppsvridning, det tror jag inte ett dugg på, du får ursäkta. I så fall skulle ju även styrbordsbladet (om man nu som de flesta svenskar är högerpaddlare) vridas när man tar ett tag med det? Så är ju inte fallet.

Jag har mött påståendet förut, och fått mer än en att ändra mening genom att fatta paddeln och verkligen titta på hur den rör sig. Prova att ta paddeltag i luften med oskevrad paddel och låt bli att vrida handen, så kan du se själv.

Har jag fel, lovar jag att stå för en öl om vi träffas någon gång. Bara till dig dock, inte till alla skevrande paddlare...

Att skevringen sedan har vissa fördelar (= mindre vindmotstånd) och för många känns invant och hemtamt, det är en annan sak. Skevra på, om det fungerar bra för dig.

mvh,
Jens

Hmmm, jag föreslår att du själv provar experimentat jag beskrev ovan så kommer du nog märka att paddeln verkligen roterar i takt med att du genomför ett paddeldrag. Naturligtvis så uppstår samma vridning åt det andra hållet (styrbordsbladet) med men det är även i detta fall greppet för vänsterhanden som tillåts rotera. Med högerhanden fattar man ju greppet så som det skall vara när paddeln är i vattnet. Jag har hittills aldrig träffat någon där detta inte stämmer trots att många av de som jag har sett testa kör oskevrat (jag var själv inne på att köra oskevrat tills jag insåg att det faktiskt inte är "optimalt").

Jag paddlar i stort sett enbart freestyle. Freestyle är den disciplin inom kanotsporten där man har i särklass högst frekvens på paddeldragen, därför är också frågan om skevring central här och det är till stor del från freestylepaddlare som idén att minska på skevringen har kommit (även om detta naturligtvis har skett oberoende av varandra från massor av olika håll).

Vindfaktorn däremot är totalt ointressant för oss och det finns inget sådant argument för att hålla kvar vid skevring. Ett argument (för freestylapaddlare) att ha 0 graders vinkel däremot är att det underlättar oerhört mycket vid tex så kallade "bow stalls" (att balansera kajaken ståendes vertikalt på fören), men trots sådana fördelar så överväger fördelarna av att ha "naturlig" skevring därför att det hjälper till att öka frekvensen på paddeldragen och minskar förslitningsrisken på handlederna.

Utan skevring tvingas den högra handleden till att böjas något (inte mycket men dock) framåt vid paddeldrag på vänster sida. Detta är en följd av rent geometriska betingelser. Man skulle kunna undvika det genom att luta (inte vrida) hela axelpartiet åt det håll man paddlar (= tappa balansen totalt) eller om axlarna var placerade mitt i kroppen utan mellanrum mellan varandra, men det skulle ju kräva en mutation av människorasen som i alla fall jag kan vara utan - då är det enklare att skevra paddlen lite ;-)

Oj vad det spårade ur...

Lite mer läsning om skevring från folk som har funderat länge på detta finns att hitta på:
http://www.chrisj.winisp.net/articles/feather.htm
(hans övriga artiklar om man klickar på "back to articles" är också mycket läsvärda om man är intresserad av forspaddling.)
och på:
http://www.jimisnyder.com/html/the_feather_rap.html

En öl vore trevligt, även om jag inser att jag inte bevisat något bara genmom att argumentera lite!

Är du föresten på något vis släkt med Anders Marklund i Brunnsvikens kanotklubb? Han brukar vara pigg på att paddla havssurf vid Torö när höststormarna ligger på från sydost.
 
Öl är nog lösningen

Erik, jag tvivlar inte på att du vet vad du talar om. Icke desto mindre får jag, när jag gör experimenten, precis det resultat jag anger, inte ditt. Och, som sagt, jag har fått andra att uppleva samma sak. Har i skrivande stund ingen förklaring till skillnaden, men lovar att jag med öppet sinne ska rota vidare i detta.

Vid tillfälle får vi väl sätta oss i någon ölbar och vifta med paddlarna...

Jo, Anders och jag är släkt, hans pappa är min äldsta kusin. Vi var för övrigt i Danmark och surfade tillsammans i somras. Hälsa honom om ni syns på Torö!

mvh,
Jens
 
smalare

Hej Jonas

Det var mänga som har ider om ditt problem, så jag har endast "skumma" igenom förslagen. (Med risk för repition.)
Jag har paddlat flera typer av kanot och på senare tid har det pga familjen blir blivit en VKV YooAKim ( bred och tung), men mitt förslag gäller alla kanoter.

Paddels längd ska var anpassade för dig (din kroppmått), kanoten (bredd och sitt höjd) och hur du paddlar. Det finns troligen massa teorier om det, men jag brukar säga att det ska vara bekvämt.
problemet med lederna är troligen som i alla andra fysiska aktiviter ett resultat av belastning och det kan du också påverka med bladet bredd. (Naturligvis också med längden, men den "frös" jag just.)

VKV-paddeln är bred. Jag har en sådan. Jättebra när jag tar en tur med Tracern ( motionverktyg, snabb), men för YooAKim bli det nästa ryggskott. Inför Sommarens tur behövde jag dock VKVn och tog då från Cirkelslipen (ett råd från VKV själva) och minska de bredden ca 3cm. Paddeln är homogen ( dvs inget vatten uppsugning i fiberna eller dyligt)
Problemet var löst. (och det blev bra)
 
Byta grepp!

jonaswes; sa:
...min handfattning verkar
lite felaktig då jag ofta får ont av trycket som
blir precis mellan tummen och pekfingret.
brukar då paddla med tummen runt paddeln åt samma
håll som fingrarna. Har inbillat mig att det
kan vara bra att byta fattning lite då och då
typ flytta händerna lite utåt eller innåt.

Samma här! Jag fick en nervpåkänning intill armhålan, men flyttade jag tummen framåt, så försvann detta.
Kroppen är komplex...

Strmbrg,
 
Re: Öl är nog lösningen

kajaken@yahoo.com; sa:
Erik, jag tvivlar inte på att du vet vad du talar om. Icke desto mindre får jag, när jag gör experimenten, precis det resultat jag anger, inte ditt. Och, som sagt, jag har fått andra att uppleva samma sak. Har i skrivande stund ingen förklaring till skillnaden, men lovar att jag med öppet sinne ska rota vidare i detta.

Hmmm mycket märkligt, jag kan inte hur jag än försöker genomföra ett paddeldrag utan att det uppstår en vridning av skaftet (jag har i princip blivit idiotförklarad av min flickvän efter att ha spenderat halva kvällen igår med ett kvastskaft som paddelsimulator) ;)

Vid tillfälle får vi väl sätta oss i någon ölbar och vifta med paddlarna...

He he, det vore en syn det!

Jo, Anders och jag är släkt, hans pappa är min äldsta kusin. Vi var för övrigt i Danmark och surfade tillsammans i somras. Hälsa honom om ni syns på Torö!

mvh,
Jens

Det ska jag!

---
Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.