Vad är lämplig mat vid kajakpaddling?

Guest

Gäst
Med en kajak har man större möjligheter att "lyxa" till matförrådet än vid tex vandring. Det skulle vara bra att få lite tips och råd för vad som är lämpligt att ta med sig på veckoturer.

Till frukost tänker jag mig: gröt/välling, bröd, smältost på tub, kaviar, rökt korv mm

Lunchen tänker jag mig någon soppa på termos som man lagat till tidigare under dagen. Detta tillsammans med bröd och pålägg.

Middagen framåt kvällen är väl det som man kan variera mest och som jag har frågor kring. Klassiskt är förstås pasta, pulvermos, ris, potatis etc. Det är en bra bas tillsammans med konservburkar..men vad kan man mer fylla ut det med? Är det möjligt att släpa med sig korv, kött och andra känsliga produkter?

En annan fråga gäller mjölk och smör. Hur länge kan man räkna med att sådant håller om det förvaras i tex plastbehållare?

Kom gärna med alla tänkbara erfarenheter angående mat och matförvaring/hållbarhet....


Mvh
Jonas
 
Enkelt mattips

Cous cous är suveränt tillsammans med lite grönsaker. Det drar väldigt lite färskvatten samtidigt som det är ett bra alternativ till pasta och potatis.

Peter
 
Låt oss först anta att vi talar om sommartid.

Kött har ju då naturligtvis en klart begränsad användning, men korvar brukar klara ett par dagar bra i alla fall.

Bra att piffa upp med är ju att ta med sådant som soltorkade tomater, marinerade vitlöksklyfter, friterad lök, oliver och liknande. De står ju sig bra. Buljongtäningar är också en bra sak.
 
Krydda och frys ett par goda köttbitar. Skala potatis (dela i små bitar för bränslets skull) och lägg i en bunke med vatten. Se till att du har ett bra lock, annars så har du vatten i hela pack utrymmet. Köttet tina under dagen och vips så har du en god middag, första kvällen iaf. Ett glas vin till brukar också vara trevligt.
 
God mat är en av tillgångarna vid kajakpaddling för oss. Jag har hittat en hel del goda recept här på Utsidan och antingen använt dem rakt av eller modifierat dem efter egen smak. Givetvis varierar vår "kajakdiet" men första dagen har vi ofta med oss en engångsgrill och marinerat vakumförpackat kött och har grillat med couscos. Andra exempel från sommarens veckotur är - rökt pepparmakril (vakumförpackad) och potatismos med provencal-kryddor, pasta med färdig pastasås uppiffad med salamitärningar (mycket!) och kryddor, lättrökt kassler som tärnas och blandas med ananas, svamp och kryddstark bearnais-sås. Bullens pilsnerkorv och pastasås samt kryddor blir en god korvstroganoff.
Efterrätter är sällsynt på matbordet hemma men vanliga vid kajakturer. Svartvinbärs-, citon- eller apelsin- fromage eller chockladpudding är lätt att göra och att ta med. Fruksoppor med goda kex eller rån är också gott.
Mjölk finns som du säkert vet i en extra hållbar variant, men även låglaktos mjölk har mycket bättre hållbarhet är vanlig mjölk. Smör använder vi inte på smörgåsen när vi är ute. Till matlagning har vi en liten burk med flytande margarin.
När det gäller smörgås så läste jag ett tips på något forum här på Utsidan om "efterungslimpa". Fick tag på en sådan dagen innan vår tur i somras och den var både mäktig och höll sig mycket bra.
 
Pannkakor!!!

Pankkakor är ju inte fel att steka på campingköket
efter en dags paddling.Antingen gör du smet hemma
och häller på PET-flaska samt tar med typ flytande
margarin eller olja till stekningen.Eller så tar du
med en liten påse mjöl,H-mjölk,salt och ett par ägg vispar samman allt i en kastrull och steker....
det kan ju knappast bli fel!
Ägg klarar ju sig relativt bra utan kylskåp(placeras lågt/mot vattnet).Sen är det bara att välja vad som skall ätas till pannkakorna.Sylt eller socker.
Lycka till/Jampa
 
Det finns MÅNGA konserveringsmetoder som kan användas, men för vandring är det ju i princip bara torkning som är vettigt (med tanke på vikten). För kajakpaddling kan ju värmesterilisering, inläggning, saltning, rökning mm användas.

Jag har en bok som heter Hälsoriktig konservering av nån som heter Puhony (den står med som referens i Anita Forsells bok) och han tar upp en massa intressanta saker (som t.ex. konserverade pannbiffar).
 
kylväska mm

När vi cyklade i somras byggde vi om en av frontväskorna till kylväska - den rymde nog en 4-5 liter. När vi fyllde den med frysklampar, mjölk, smör och fryst kött för en-två middagar så höll den sig sval i 3 dagar. För en veckortur räcker det nog för att smöret inte ska bli dåligt förren kanske sista dagen, även om det inte är så gott! Och paddlar du förbi ett samhälle eller camping kan du ju byta kylklamparna. Det viktigaste är att väskan inte är för stor för den tappade kyla mycket fortare när den var opackad.

Sen finns det ju mycket god mat som är hållbar, t ex torkad skinka och korvar. En höjdar middag är risotto (finns goda i färdigpåsar, åtmnstonde i italiensk-inspirerade affärer, anars går det ju med snabbris) med parmaskinka och en bit parmesan!)

En annat tips från vår cykling är att Mer-flaskor med sina breda öppningar är jättebra att packa torrvaror, typ socker, mjöl, torrmjölk... i. Mycket smidigare att använda än plastpåsar. Dessutom gick det bra att plocka smultron i den, när vi kom fram efter en eftermiddagscykling på guppig grusväg hade vi en halvliter rårörd smultronsylt till pannkakorna! (Eftersom det var så mycket knott stekte vi dem i tältabsiden - inte att rekommendera, det blev JÄTTEosigt!!!)

Mia
 
Ojsan, sickna gourmeter!

Jag brukar vara ganska slutvevad när jag väl kommer iland. Jag skulle nog inte orka fixa till några tjusigare anrättningar.

Jag brukar ta med mej:
-Potatismos. Exvis ICAs billiga storpack (25 port i påsar) En påse rörs ner i 8 dl vatten.

-Konserver med kalops, salta biten och dillkött. Annersteds stora burkar innehåller rejält med kött.
Efter en dylik middag står jag mej bra! Det blir ju över ett kilo käk! :)

-Slanggurka. Den håller sej mycket bra trots att det varit varmt.

-Konserver med makrill. Jag brukar köpa ett par tre-pack. Betydligt mer substans än sardiner och ett utmärkt frukostpålägg!

-Varma koppen. Blå bands champinjonsoppa blir krämig och fin!

-Makaroner. Men dessa betraktar jag mest som nödmat.

-Färdigskivat bröd. Det räcker faktiskt längre och håller sej bra.

-Sempers pulvermjölk funkar bra i kaffet. Men avvakta lite innan pulvret rörs ner i varm vätska, annars får du sitta och punktera klimpar...

-Finn Crisp och Gorgonzola! Det ovan nämnda kan kanske tyckas lite fattigt, så att förgylla tillvaron med det sistnämnda och en liter lådvin (kanske smaksatt med lite juicekoncentrat) är en höjdare i sammanhanget!

-På ICA har jag hittat sjyssta jordnötter i enkilospåsar! Kostar bara någon tjuga! Mixas med fördel med russin.

-Den andliga spisen tillgodoses av P1...

Strmbrg,
 
Ostkaka & whisky

Ett par av höjdpunkterna på årets semesterpaddling var kvällarna vid lägerelden då vi värmde ostkaka i glöden och smaksatte med tjock blåbärssoppe-sylt (från frukostblåbärsgröten) samt drack single malt under stjärnorna.

Annars fanns ju mkt gott nämnt i tidigare svar.

/Hans
 

Guest

Gäst
Ja..tack alla för era tips på mat. Nog finns det mycket gott man kan ha med sig på sin tur. Kan tänka mig att det för min del kommer att bli mycket "burkmat", typ köttfärsås, ravioli etc. Lätt att bara värma till och oftast mättande.

Problemet med burkmat är att "skräpet" tar upp lika mycket plats som när burkarna var fyllda...om man inte finner någonstans att göra sig av med plåten vill säga. Går förstås också att lägga små burkar i stora för att spara lite utrymme.

Men tipset att 1:a dagen äta färsk mat, 2:a dagen lättrökt, 3:e dagen hårdare rökt för att resten av tiden äta burkmat är inte fel. En vecka efter det systemet torde fungera finfint. Är man ute under längre tid än 1 vecka och befinner sig i någorlunda civilicerade miljöer kanske man kan proviantera ny färskmat för att bryta av all burkmat..

Fyll gärna på med fler "nyttiga" mattips. Tokiga som användbara.. :)


/Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aanders Lämplig å för 30-årspartaj?! Paddling allmänt 4
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
freewheeler62 Lämplig kajak för långa personer? Paddling allmänt 3
KarlG Lämplig handske med BRA grepp om skaftet? Paddling allmänt 2
thureb Lämplig surflåda? Paddling allmänt 0
IslandTraveller Lämplig 3-dagars paddeltur i vättern-/vänerntrakten? Paddling allmänt 9
I-och urstigning samt att finna lämplig vinkel på blad Paddling allmänt 0
briank Nybörjarfråga om lämplig kläder Paddling allmänt 1
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Mat och packlista för veckopaddling Paddling allmänt 19
Abakus87 Lyxigare mat Paddling allmänt 1
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
Våtmark Mat och dryck på maraton? Paddling allmänt 15
alstersjo Mat för 3 dagar Paddling allmänt 13
Kajakob dagens packfråga: mat för 5 pers, 5 dar i 5 kajaker Paddling allmänt 1
liedberg mat vid paddling Paddling allmänt 20
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.