Många läser, men få skriver..

Du har säkert ganska rätt...

...du också!

Vad jag saknar är följande:

Efter en paddeltur, en helg eller kanske en vecka, så har nog de flesta upplevt en hel del.
Mycket av det man varit med om, har säkert inneburit att man kommit på nya ideer och lösningar på problem som man ställts inför. Smått eller stort spelar ingen roll.
Ös på!! Den som läser kan ju själv gallra, sålla bort en del och ta till sej annat.

Det är sådant jag tycker det skulle vara trevligt att få ta del av!

Förstår vi varandra nu?

Strmbrg,
 
"Den som läser kan ju själv gallra, sålla bort en del och ta till sej annat. "

Huvudet på spiken enligt mitt sätt att se på saken.

P
 
Re: Det här har jag också tänkt på!

Strmbrg; sa:
Jag citerar:
"Kanske det helt enkelt är så att många frågor som ställs i forumet är specifika frågor om prylar, lösningar till problem eller annat som kanske den "vanlige" paddlaren kan ha svårt att svara på..!?
"

Exakt på äggmackan!

Många ser ett forum som en (jävla) frågelåda!
Man vill ha hjälp med sina (förbaskade) produktupplysningar!
Man vill dessutom att forumet skall vara nån (jäkla) turisbyrå!!
"Vart skall jag paddla nånstans??"

:) Jag är inte så arg som det verkar, mer förundrad...

Det här är det vanliga syndromet när det gäller kollektiva företeelser:
Man ser kollektivet som något som skall vara en själv till nytta!!
C'est egoisme!!! N'e pas Collectivisme, eller va're nu blir på tyska...

Jag anser att kollektivism (ex vis ett forum) bör innebära att var och en skall se möjligheter att göra sej hörd bland sina medmänniskor!
Att dela med sej til andra skall vara grunden.
Inte att personligen bli hjälpt!!

Jag vill inte bannlysa frågor!!

Däremot vill jag bannlysa egoistiska attityder, insvepta i det så kallade "Samarbetets fina och tjusiga plyschdress"!

"Ja-men, många andra kanske åxå vill veta vad jag rekommenderas köpa för prylar!.."
Ja. Tjena...

:)

Strmbrg,

Hejsan!
Du närmar dig en viktig fråga och jag skulle gärna vilja spinna vidare lite.
Köpfrågorna har duggat tätt den senaste tiden men det är ju förståerligt då det är nu som folk skall ut och då ser vad de behöver.
I dag satt jag dock och degade främför datorn när en fråga om solotält dök upp:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14307
Då jag tidigare var i en liknande situation och nu hade koll svarade jag snabbt med mina synpunkter. Men andra mer eller mindre välvilliga deltagare han lägga in sina svar innan jag var klar med pekfingervalsen så fick jag ändra gång på gång. Det tog mig ca 45 min att tänka och knåpa innan jag kunde skicka ett svar.
Några minuter senare svarar frågeställaren, visserligen på ett vänligt sätt, att tältet ´som han ville ha synpunkter på redan var beställt!!!
Och detta mindre än två timmar efter frågan blev ställd....Så mycket för våra synpunkter!
Detta gör mig såååå trött på att ta mig ann och hjälpa andra med deras problem.
Detta är bara ett av flera exempel.

Ett annat exempel på diskussioner som spårar ur är:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5774
Här presenterar flera deltagare sina förslag utan att lysna på varandra. När väl en diskussion tar fart glider ämnet iväg och handlar om allt möjligt utom det frågeställaren och den som startat linan var intresserad av och ville diskutera!
Denna tråd är även en mardröm för nyanlända deltagare då antalet inlägg är för stort.

Önskade att man hade mer självdisiplin, mindre tvärsäkra åsikter samt att man läser frågeställarens fråga och försöker hålla sig till det ämnet. Tänk er att frågeställaren är mötesordförande och frågan mötesdagordning...!
Sedan kan man ju alltid fylla i med att prata om annat.
På detta vis förs diskussionen framåt och man har möjlighet att bena ut de ofta intressanta frågorna!

Till takt och ton hör även att man återkommer och berättar om problemet löste sig(tack så mycket!) eller om problem/frågor kvarstår. Annars dör diskussionen och deltagarna känner sig ofta lurade på sitt engagemang....
Sedan finns det flera frågor som kan kännas färdigpratade och inte behöver fler svar.

Frågor om utrustning tar sig även i mitt tycke ett löjets tecken när folk ber om råd om "lättare ballongvispar" samt hur det kan komma sig att den "jättebilliga Letherman-verktyget" har en rostfläck...
Pleeeease....Förvänta er inte mitt deltagande!!!

Utsidan blir vad vi gör den till! Visa självdisiplin och att du är värdig att uppta andra människors tid och engagemang.
Med vänliga hälsningar!
Peter
 
De "frågor" du hänvisar till var mina:)

Hej!

Allt är inte frågor! Tack och lov.
Jag försöker personligen ändra på den obalansen.
"Tält-inlägget" var alltså inte en fråga. Det var en fundering och lite information från min sida om att jag hittat ett tält som verkade vettigt för en ensam-kajakare.

Men, jag kan förstå att du missupfattade inlägget: Det vimlar ju av "Hörni, va' ska ja' köpa?-inlägg", så till slut ser man väl bara frågetecken runt omkring sej :)

Micra-inlägget var också mitt:
Det ÄR en äkta Leatherman! Leatherman har - visade det sej - prioriterat hårdhet framför korrosionsresistans. Den förklaringen tycker jag dessutom är vettig. Det är ett övervägande de gjort!
Alltså skulle micran rosta även om jag betalat 500 spänn på Naturkompaniet. Sorry!

Nu är jag inte den där taskiga typen som låter Naturkompaniet svara på alla mina frågor innan jag åker till stormarknaden och handlar grejorna biiligare...
:)

Jag får se om det blir mer som jag vill här på forumet!
Annars tröttnar jag nog.
Det är likadant överallt på alla fora:
Frågor, frågor, frågor...
:-(

Ta reda på nåt SJÄLV nån gång!
Och berätta om det ni kommit fram till för oss andra!!
Vi kanske aldrig skulle kommit på att fråga om det just du kommit på eller upptäckt!

Se på uppfinnarens arbetssätt:
Inte fan kommer nån och FRÅGAR honom, innan tar itu med något, som vi sedan kan ta del av om vi vill!..
"Hej! Jag undrar om det finns nåt bra sätt att klyva atomkärnor i ett Trangiakök? Så nu undrar jag om någon här på forumet..."

:)

Strmbrg,
 
Ang. ballongvisp...

Tja, du må tycka att det är löjligt med en fråga om lätta ballongvispar men jag vill väldigt gärna ha en sådan och om den är i plast så att jag kan använda den i diverse belagda kärl så är det ännu bättre. Grejen är att jag har letat på alla ställen som jag och mina vänner kunnat komma på och ville ha en ny infallsvinkel. Nu fick jag det.

I övrigt så håller jag med i mycket av det som skrivits av andra skribenter i tråden, t.ex. att man kan visa litet tacksamhet och även spontant dela med sig av erfarnheter och upplevelser. Jag hoppas kunna återkomma i detta ärende efter årets Sarekvandring då även en del nya prylar ska testas.

Solen ler - le mot solen! :)
 
Vispen gör man väl själv!

Sen slänger man den! Eller hur, alla glada snickare?

En trevlig visp "bygger" man genom att snitta upp en lämplig liten gren! Några raska snitt med machetan å skiten ä klar att vispa ihop morronmajonnaisen mä!

Både fästli't å praktis't!

Strmbrg,
 
Jag tycker nog att en stor del av tjusningen med sådana här forum är att man kan ta upp båda stora och små ämnen och i de flesta fall få bra respons från vänliga "forumister". Tycker man att ett ämne är för obetydligt så är det ju bara att hoppa över det!

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det är så få här som verkar vara intresserade av paddling i tränings-/tävlingssyfte, det mesta kretsar kring långfärdspaddling.
 
Paddlingens syfte?

Ja, det verkar som du säger, kretsa mest kring Långfärdspaddling!
Eller egentligen inte det heller. Snarare kretsar det kring att köpa grejor och att prata och fråga om grejor.
:)

Förvisso, tycker jag att även "Campingpaddling" ger en bra träning. Jorå, jag ser många i "campingkajaker" som bara glider fram, väldigt längsamt. Närmast petar lite i vattnet. Det ger kanske inte så mycket motion.
Men, det behöver det ju inte göra heller, om man inte vill ha så mycket motion! Helt okay, med andra ord.

Nå, jag intervallpaddlar snarst när jag paddlar min "campingkajak". Öser på av "helsicke", när jag känner för det. Och tar det lugnt när jag så önskar.
Men helt utan nåt slags vetenskapligt program i åtanke, alltså för att få så mycket muskler som möjligt på miinsta möjliga tid, eller så.

Hur "ser" du själv på paddlandet, för övrigt?

Strmbrg,
 
Hur jag ser på paddlandet..

Det här med tränings-/tävlingspaddling är rätt nytt för mig. Jag började paddla havs-/skärgårds-/campingkajak (eller vad man nu ska kalla det) 1990. För ett par år sedan började jag faktiskt tröttna på att fara kors och tvärs i skärgården och upptäckte det här med att paddla mer som motion. Efter det var steget inte så långt till att börja delta i diverse motionslopp. Kanske inte så mycket för resultatens skull utan mer som ett sätt att motivera sig att träna regelbundet och att verkligen ta i på träningspassen. Sedan hoppas man ju förstås att all träning så småningom ska börja synas så smått på resultaten! Men det verkar vara en lång process att bli en någorlunda snabb paddlare.. Jag har nu gått med i en klubb som mest sysslar med denna typ av paddling och det är ett lyft att träffa likasinnade och diskutera träning och tävling.

Men vem vet, om ett par år kanske jag längtar till skärgårdspaddling igen.

För att anknyta till den ursprungliga frågestälningen; jag tycker inte att det är särskilt dålig aktivitet på just detta forum. Det verkar finnas en hel del forum på Utsidan med betydligt lägre aktivitet.


[Ändrat av mielo 2002-08-01 kl 13:14]
 
Då en liten fråga...

Jag har fått för mej att jag får bäst fart om jag lutar mej lite framåt, sätter ner paddeln långt fram och spjärnar mot med knäna (nyckelhålsbrunn).

Någon kommentar?

Strmbrg,
 
Helt rätt!

För att få så bra fart som möjligt (men även för att paddla "ekonomiskt") så ska man i huvudsak använda sig av musklerna i ryggen. För att detta ska funka så sitter man rakt upp (inte bakåtlutad mot ett eventuellt ryggstöd) och sätter i paddeln långt fram och spjärnar emot med "dragsidans" ben mot fotstödet. Benen bör vara lätt böjda och inte helt utsträckta. Ofta ser man paddlare i havskajaker som paddlar med en väldigt bakåtlutad överkropp, men detta gör att man i stort sett bara använder musklerna i armarna och det är inte särskilt effektivt. Man har betydligt mer kraft i ryggmusklerna (Om man inte har det från början så har man det definitivt efter en säsongs träning).

P.S
Med en vingpaddel så utnyttjar man ryggmusklerna i ännu högre grad än med en "vanlig" paddel.
[Ändrat av mielo 2002-08-01 kl 13:31]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.