Paddelpasset

Det finns så många som aldrig i H***ETE skulle sätta sin fot i fjällen eller sätta sig i en kajak ...... ser fjällen som en synonym för en massa mygg och en tur i fjällen=mygg och skavsår.[/I]"

Men vill man så är steget rel. stort är min tes en lösning är bättre kurser och tydlig struktur som paddelpasset/BCU/NIL kan vara ett steg i rätt riktning.

Tycker även att vi svenskar är dåliga på att uppskatta Sverige.


Var och vandrade i Polen Karpaterna i höstas och hamnade bredvid en ung polack på stugan Murowaniec som varit i alla svenska nationalparker och hans favorit var plats var Sarek. Detta fick mig att börja fundera ett varv extra varför vi saknar stolthet över Sverige om man jmf med ex, i Norge... en anledning känns som att i Norge drar alla till fjälls vid Påsk medans i Sverige skall man vara född i rätt familj och ha svenska rötter för att få ta del av det... Lösning göra det enklare ta del av utbudet...

http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2351915


SVT om att Narvik "stängs ned" under påsken alla är på tur... http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/paskfirandet-stort-i-norge
 
Jag är inte speciellt orolig för att det skulle bli obligatoriskt (vem ska hindra mig från att använda någon av mina kajaker?) men det är ju uppenbart tanken från EPP att någon av de lägre nivåerna ska vara ett krav för att man tex ska ha rätt att hyra kajak. Jag ser det inte som ett omöjligt scenario att vi inom några år kommer ha många uthyrare som kräver någon form av paddelpass för att man ska få hyra.

Det stora misstaget som jag tycker att man har gjort i samband med införandet av Paddelpasset är ju att det inte verkar finnas något sätt för redan erfarna och duktiga paddlare att på ett enkelt sätt examinera sig direkt på högre nivå. Man måste så vitt jag kan förstå traggla igenom vit(?), gul, grön och blå innan man är upp på den nivå som de flesta av mina paddelkompisar befinner sig på. Jag tror väldigt få av oss öht är intresserade att examinera oss på någon lägre nivå även om det sedan skulle ge oss möjlighet att examineras på den nivå vi faktiskt befinner oss - så viktigt är inte pappersbeviset. För någon som är ny inom paddlingen så kan det så klart fungera bättre som en morot för att utvecklas.

Sen vänder jag mig mot (som flera andra i den här tråden) tendensen i samhället att allt ska mätas och utvärderas och dokumenteras för att ha något värde. Speciellt när man väl har tagit fram en kravlista, för då skräddarsyr man sedan kurser som leder till att man uppfyller listan, som inte nödvändigtvis betyder att man bidrar till vettig hållbar kunskap.

Jag gick en NIL certifierad kurs i grund säkerhet (men betalade inte för tygmärket) för massor av år sedan. Det var en bra kurs och absolut nyttigt då, men sedan dess har jag när det gäller havspaddling bara gjort en massa turer (många gånger i oskyddat vatten). Jag har organiserat turer med kamrater, tvingats bogsera skadade, kamraträddat i surfvågor, nattpaddlat i ytterskärgård, hanterat trasiga kajaker, borttappade packluckor och satt upp min tarp med hjälp av bogserlinan. Jag har löst situationen för stunden med sunt förnuft (det är ju självklart att man behöver ha med sig reparationskit och första hjälpen när man ger sig ut på en längre tur) Jag har ju uppenbarligen inte behövt en massa kurser och certifieringar för att klara detta, erfarenhet och kunskap har jag skaffat mig genom att faktiskt paddla. Jag uppfyller alla erfarenhetskrav och är övertygad om att jag idag utan vidare skulle klara en BCU4 eller nivå Röd certifiering i Havskajak - fast jag skulle inte bli godkänd eftersom jag vägrar använda paddel-leash.

Bortsett från något bristande erfarenhet i tidvattenströmmar (även om jag stött på det vid Lofoten) så uppfyller jag även BCU5 eller nivå Svart (fast det var ju det där med paddel-leashen, känns jäkligt dumt med en sån på grönlandspaddeln eftersom den faktiskt hindrar vissa rörelser. Jag har ju dessutom alltid en paddel till med mig så varför måste den jag använder sitta fast i ett snöre?) Jag skulle gärna gå en kurs för BCU5 (för att komma åt det där med tidvattnet) och sedan certifiera mig på toppnivå, men jag har ingen lust att traggla mig igenom nivå 1-4 först bara för certifieringens skull. De paddeldagarna använder jag hellre till något vettigt.

Att jag sedan har paddelkunskaper på motsvarande nivå i en annan paddelgren leder till ännu mer certifieringar innan jag väl är certifierad på den nivå som motsvarar mina kunskaper och erfarenheter.

Jag är övertygad att fler resonerar som jag. Jag tror att man hade lyckats bättre med införandet av EPP om man hade gjort mer för att erbjuda enkla möjligheter för de paddlare som redan är aktiva att certifiera sig direkt på den nivå de faktiskt befinner sig på. Men jag kanske har missat något? I Sverige finns det väl inte ens någon möjlighet att cerifiera sig höre än nivå blå (i någon gren) just nu?

Visst, det kommer aldrig finnas krav från någon uthyrare att man ska ha högre certifiering än gul (eller möjligen grön) för att få hyra, men varför skulle någon av de paddlare som redan ligger på en nivå betydligt över detta bemöda sig med att certifiera sig på en så låg nivå?

Sen kan man ju undra lite över kanotförbundets prissättning på kurser och certifiering av examinatörer ute i klubbarna. Hur tror förbundet att det ska bli en bra spridning av Paddelpasset med den kostnaden för klubbarna att utbilda examinatörer upp till någon vettig nivå? Är klubbarna till för förbundet eller är förbundet till för klubbarna?

Nä, hela historien känns mer som ett sätt att få tjäna pengar på att pricka av kunskaper i en lista än att höja nivån på paddelkunskaperna hos paddlare i Sverige (och Europa). Det är som vanligt med all administration, personer som jobbar med det tror att verksamheten är till för dem, inte tvärt om.
 
Vart har du läst att man måste examinera alla nivåer? Som jag läser det är det endast examinatorsutbildningarna som har strikta krav på nivå.
 
https://docs.google.com/file/d/0B_3...ZDg4LWE5YzItZGY5OWY5ODk4M2M4/edit?hl=en&pli=1

I det här dokumentet står föregående nivå som Pre-requisites för varje ny nivå.
Fast nu när jag lusläser så behöver man inte gjort nivå 1 för att gå nivå 2. men sedan finns kraven genomgående överallt.

Sen står det visserligen "Candidates must have passed the EPP Level (föregående level) Sea Kayak Test (or equivalent)" Men jag antar att "or equivalent" betyder motsvarande certifiering, tex BCU, inte att man bara kan visa motsvarande kunskaper för då hade det förtydligats.
 
Det stora misstaget som jag tycker att man har gjort i samband med införandet av Paddelpasset är ju att det inte verkar finnas något sätt för redan erfarna och duktiga paddlare att på ett enkelt sätt examinera sig direkt på högre nivå. Man måste så vitt jag kan förstå traggla igenom vit(?), gul, grön och blå innan man är upp på den nivå som de flesta av mina paddelkompisar befinner sig på.

Du kan gå direkt till grön nivå. Och det verkar inte finnas något strängt krav därefter, det står "or equivalent" i papperna. Så det borde vara upp till examinatorn att avgöra. Har du BCU av någon grad så borde det räknas in direkt. Men jag kan också förstå kravet, jag har stött på paddlare som verkat väldigt duktiga och erfarna så länge de stått på land och pratat om det, men det har varit en helt annan sak så fort man kommit ut på vattnet. Därmed inte sagt att det gäller dig, men kravet på att ta det steg för steg gör det enklare för examinatörerna.

Sedan är jag dock lite osäker på hur kraven på de högre nivåerna tolkas. Jag har hört att det finns certifierade NIL-instruktörer som bedömts ligga på blå nivå, men inte riktigt nå upp till den röda. Vilket för mig får det att låta som om man har satt kraven väldigt högt för rött och svart.

fast jag skulle inte bli godkänd eftersom jag vägrar använda paddel-leash.

Jag har inte sett något om paddel-lina i materialet? Var hittar du det?
 
Jag har inte sett något om paddel-lina i materialet? Var hittar du det?

Det står också i dokumentet jag länkade till ovan, för nivå 4 på sea kajak står det på sidan 54 under "Other safty equipment - must be carried". Men det kanske bara betyder att man ska ha den med sig... :p inte att man ska använda den. För nivå 5 står det faktiskt inte specat utan man har rätt att bestämma själv vilken utrustning man har med sig så länge man kan motivera sina val, nåja då klara jag mig kanske... :) Men det är alltså först på nivå 5 som man anses kunna göra egna val kring vilken utrustning man ska ha med sig.

NIL är ju också lite rabiata på utrustningsfronten, det finns tydligen ett drivankare som lånas runt bland personer som ska certifieras där bara för att man måste ha ett med sig vid certifieringen, ingen verkar ha några planer på att skaffa ett eget att ha med sig i fortsättningen, det gör ju just den prylen i princip meningslös och blir bara ett spel för galleriet.
 
Det står också i dokumentet jag länkade till ovan, för nivå 4 på sea kajak står det på sidan 54 under "Other safty equipment - must be carried". Men det kanske bara betyder att man ska ha den med sig... :p inte att man ska använda den. För nivå 5 står det faktiskt inte specat utan man har rätt att bestämma själv vilken utrustning man har med sig så länge man kan motivera sina val, nåja då klara jag mig kanske... :) Men det är alltså först på nivå 5 som man anses kunna göra egna val kring vilken utrustning man ska ha med sig.

Tack, det hade jag missat!

NIL är ju också lite rabiata på utrustningsfronten, det finns tydligen ett drivankare som lånas runt bland personer som ska certifieras där bara för att man måste ha ett med sig vid certifieringen, ingen verkar ha några planer på att skaffa ett eget att ha med sig i fortsättningen, det gör ju just den prylen i princip meningslös och blir bara ett spel för galleriet.

Jag kan hålla med. Att kontrollera att man kan använda utrustningen känns mer befogat. Inte att man just då råkar äga eller ha lånat ihop rätt prylar.
 
Sedan är jag dock lite osäker på hur kraven på de högre nivåerna tolkas. Jag har hört att det finns certifierade NIL-instruktörer som bedömts ligga på blå nivå, men inte riktigt nå upp till den röda. Vilket för mig får det att låta som om man har satt kraven väldigt högt för rött och svart.

Jag misstänker att detta helt enkelt har att göra med att eftersom vi inte har tidvatten här i sverige så saknas den biten i NIL:s högsta nivå "Instruktör" den kan därmed bara motsvara BCU4 eller EPP level 4 red.

NIL:s nivå "guide/hjälpinstruktör" hamnar då ett snäpp ner till på motsvarande BCU3 eller EPP level 3 blue.

Sen tycker jag att detta verkar väl hårt, men det är ju bara att inse att de inte är riktigt jämförbara.

Det verkar som BCU och EPP har större krav på paddelförmåga och erfarenhet av extremt väder etc. på sin topp nivå jämfört med NIL samtidigt som ju NIL inte skiljer på Instruktör och Examinator med ytterligare kurser utan NIL:s Examinatorer är ju ett antal utvalda Instruktörer. NIL har alltså mer krav på pedagogik i sin certifiering där vanliga BCU och EPP är mer personligt inriktad och endast fokuserar på ledarförmåga eftersom det finns separata examineringar för instruktörer/examinatorer där man har krav på pedagogik.
 
Själv tycker jag att förekomsten av "motsvarande" eller "or equivalent" tydligt visar att du kan hoppa in direkt i systemet på rätt nivå.

Men poängen med certifieringar utan koppling till kurser eller ex föreningsverksamhet känns rätt meningslöst.
 
Själv tycker jag att förekomsten av "motsvarande" eller "or equivalent" tydligt visar att du kan hoppa in direkt i systemet på rätt nivå.

Det är möjligt att det är så, vi får väl se när det kommer certifieringar i Sverige på intressanta nivåer. Det kommer garanterat lösa sig rent praktiskt för de paddlare som har "rätt" kontakter med certifierare som redan vet vilken nivå de ligger på, men jag tror att införandet av EPP hade gått smidigare om man faktiskt fokuserade på den befintliga gruppen paddlare först. Nu har man helt fokuserat på nybörjarna och verkar se den befintliga paddelpopulationen över nybörjarnivå som en förlorad generation som ändå försvinner på sikt...?

Men poängen med certifieringar utan koppling till kurser eller ex föreningsverksamhet känns rätt meningslöst.

Visst är det så, men eftersom det är ett "PASS" som ju på något sätt anger att det ger tillgång till något så ser jag det som en möjlig väg i framtiden är att föreningar och företag kommer ordna turer där man har krav på nivån hos paddlarna. Att göra en tur i ytterskärgård med ett gäng minst nivå 4 paddlare, ger ju helt andra möjligheter till att ta sig till speciella och utsatta platser även om vädret inte är helt optimalt, än om man har allt från nivå 2 paddlare och uppåt. Så på det sättet känns det faktiskt vettigt att ha ett graderingssystem. Det måste ju ändå vara tanken med EPP annars hade det ju inte varit någon idé att gradera förbi nybörjare.

Jag menar inte att vara elitistisk och jag paddlar gärna med paddlare på alla nivåer, jag har tex under de senaste tre åren ordnat nybörjarpaddlingar med övernattning i sörmlands skärgård för intresserade i bekantskapskretsen. Men någon gång då och då under säsongen vill jag gärna paddla med en grupp där alla ligger nära varandra paddlingsmässigt så att jag kan slappna av lite för att alla delar ansvaret lika i gruppen samtidigt som vi ändå ägnar oss åt utmanande paddling. Jag har heller inget emot att betala lite för att någon annan ordnar en såda tur, det är snarare så att om jag nu ska betala för turer och guidning (som flera företag ägnar sig åt) så vill jag faktiskt att turerna ska kunna utmana mig lite rent paddlingsmässigt.

Jag har sett det annorlunda tidigare och paddlat mycket betalturer, vilket har gett mig jättemycket speciellt rent socialt, men nu har jag rätt många kompisar runt omkring mig på tillräckligt hög nivå så vi ordnar turer på egen hand, så suget hos mig efter anordnade köpturer har nu kraftigt minskat, speciellt eftersom dessa i princip alltid är på en så pass låg nivå att man klarar dem bara man precis lämnat nybarjarfasen. Men jag förstår företagen, det är här den stora kundgruppen finns dessutom finns hos dem mycket mer möjlighet till merförsäljning, duktiga paddlare har oftast redan den utrustning de behöver, så de är inte en lika intressant kundgrupp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.