Nästan nermejad

Jag ser inga fördelar med att hitta på egna trafikregler på sjön.
Tvärtom, det kan ställa till problem. T.ex. om seglaren i ditt exempel använder dina regler, och paddlarna sjöfartsverkets. Då finns risken att seglaren förväntar sig att paddlarna skall väja, medan paddlarna kommer att undra vad segelbåten sysslar med.

Nu tar du i. Jag försöker tillämpa de regler som finns och enda skälet att jag strider för min tolkning av de existerande reglerna är för att skapa förståelse för att segelbåtar i vissa lägen har begränsad manöverförmåga, något som inte är uppenbart om man inte själv suttit i segelbåt i en liknande situation. Ökad kunskap försvårar inte på sjön IMHO.

Kommentera hur du tycker att kanoterna respektive segelbåtarna skall göra i mitt exempel i stället för att insinuera.

Thure
 
Nu tar du i. Jag försöker tillämpa de regler som finns och enda skälet att jag strider för min tolkning av de existerande reglerna är för att skapa förståelse för att segelbåtar i vissa lägen har begränsad manöverförmåga, något som inte är uppenbart om man inte själv suttit i segelbåt i en liknande situation. Ökad kunskap försvårar inte på sjön IMHO.

Kommentera hur du tycker att kanoterna respektive segelbåtarna skall göra i mitt exempel i stället för att insinuera.

Thure

Om det är en trång farled, t.ex. mellan två öar, så paddlar lämpligen en grupp kajaker på rad så nära styrbords sida som möjligt. De är då ur vägen för alla andra farkoster. Segelbåten får ta hänsyn hålla ut lämpligt avstånd från kajakerna, alternativt avvakta att de passerat. Att kajakerna i en sådan situation skulle gå över till babords sida av ett sund finner jag olämpligt, beroende på att de då måste korsa farleden två gånger. Samt att kajaker har en såpass låg hastighet att en sådan manöver oftast inte kommer hinnas med innan mötet.
 
båt skulle lägga till när alla skulle i kajakerna

Det finns ett antal helt nonchalanta båtförare. Vi hade en kajakprovardag i sommras. Tro det eller ej, helt plötsligt får en motorbåt för sig att den ska lägga till vid vår privata brygga trots att det är flera paddlare påväg in och ut från bryggan. han höll nästan på att köra över 3 paddlare påväg in till bryggan. Totalt respektlöst.
 
På min arbetsplats hade jag upprepade diskussioner med ett par seglare om vilka sjövägsregler som gäller mellan kajak och segelbåt. Den gängse uppfattningen hos seglarna var att kajaker ska väja för segelbåtar - och jag höll inte med.
Sen för ca två år sedan kom en av mina kollegor och visade en artikel om just dessa väjningsregler i tidningen Segling. Artikeln var skriven av tidningens jurist. Där framkom precis som sagts ovan att kajak inte ingår i någon speciell kategori utan är ett "fartyg" där de grundläggande sjövägsreglerna gäller. Kajaken har inga speciell skyldigheter gentemot segelbåtar. Verkade vara ett visst uppvaknande för mina kollegor.

Har nu hittat artikeln i tidningen Segling där deras jurist i sin slutsats anser att både segel- och maskindrivet fartyg ska väja för kajaken.

Det är väl låg upplösning på den bifogade sidan, men det beror på att det går inte att bifoga filer över 300K.
 

Bilagor

  • Sjöregler_opt.pdf
    265.5 KB · Visningar: 792
Har nu hittat artikeln i tidningen Segling där deras jurist i sin slutsats anser att både segel- och maskindrivet fartyg ska väja för kajaken.

Det är väl låg upplösning på den bifogade sidan, men det beror på att det går inte att bifoga filer över 300K.

Artikelförfattarens slutkläm är viktig;
"Kort sagt medför dessa regler att ett litet fartyg, som en kajak, inte kan kräva rätt till väg i en trång farled, för trafikseparering eller för upphinnande trafik."
 
Det finns olika

tolkningar här. Detta skapar en osäkerhet vilket jag tycker är bra att ta med i bedömningen.

Man bör därför agera defensivt som kajakpaddlare och även som seglare.

Thure
 
Detta är din egen tolkning av lagen. Min tolkning, att det inte är så, bygger på konversation med Sjöfartsverket, som i sin tur hänvisade till diskussioner med prof. Hugo Tiberg.

Dvs. reglerna blir enkla:
-Upphinnande väjer
-Ta hänsyn till andras manöverförmåga
-Undvik kollision med alla medel

Min uppfattning (som seglare):

- Upphinnande väjer (segelbåten väjer för kajak - i de allra flesta fall)
- Ta hänsyn till andras manöverförmåga (kajak väjer för segelbåt)
- Undvik kollision med alla medel (allas ansvar att praktisera gott sjömanskap - det FINNS en risk att kajaken inte syns, som fotot i tråden tydligt visar)

Dvs, det beror lite på situationen. Handlar det om en "korsning" så ska kajaken väja för segelbåten, medan om segelbåten hinner upp kajaken ska seglaren hålla undan. Detta eftersom kajaken räknas som fartyg, och inte är att definiera som något av de undantag som finns uppspaltade i 18 a,b, eller c.

Vad gäller lanterna verkar det vara ganska tydligt för min del att ett vitt rundomlysande ljus är mest lämpligt (alternativt att man utrustar med full uppsättning styrbords-, babords- och akterlanterna med riktiga vinklar och allt). Men då är man också skyldig att hålla sig undan.
 
Vad gäller lanterna verkar det vara ganska tydligt för min del att ett vitt rundomlysande ljus är mest lämpligt (alternativt att man utrustar med full uppsättning styrbords-, babords- och akterlanterna med riktiga vinklar och allt).

Vitt ljus (gärna i kombination med pannlampa) att slå på när man hör andra båtar är nog det ända som fungerar i praktiken. I grupper brukar vi ha svaga ljusstavar på ryggen för att gänget skall hållas ihop. Stavarna lyser så lite att man kan ha dem i olika färger för att gruppen skall känna igen ledare utan att det stör övrig trafik.
 
Jag funderat på att ta med en hagelbössa och ha i sittbrunnen. Om ingen släpper fram en över farleden så kan man bara hota lite. Motorbåtar i sig är ju som ett "hotande vapen" mot mig som paddlar, så kan man inte bara få svara med samma mynt? :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.