Point 65 vs Reval från Estland??

Guest

Gäst
Har sett att det finns en kajak som heter Reval i Estland. Den ska vara identiskt med Point 65XP (tror den heter så i Sverige). Jag har dock inte paddlat XP:n men däremot den vanliga Point 65 under ett par dagar. Det jag undrar nu är hur Revalen är jämfört med den vanliga Point 65 vad gäller beteende, packningsvolym, lättdrivenhet etc...?

/JP
 
Samma?

Ja, det verkar vara stort intresse för att handla från fabrik!

Troligen skulle "rabatten" vara ungefär densamma oavsett vilket märke det gäller och vilken återförsäljare man skulle hoppa över :)

-Vad kostar en resa till Tallin?
Jag åkte över förra sommaren tor på 36 timmar. Det kostade visst 1400:- har jag för mej.
-Vad kostar det att ta med sej sin bil? Vet ej.
-Måste man övernatta med mat & logi i Estland för att hinna hämta kajaken på fabriken? Vad kostar det? Vet ej!
-Vad kostar körsträckan med bilen? Vet ej!
-Vad kostar införseln? Åtminstone moms 25%
-Följer paddel och kapell med på köpet? Knappast, men vet ej!
-Vad är det värt att ha en svensk garanti? Beror på vad som händer...
Nåja, någon tusenlapp kanske man tjänar trots allt!

Strmbrg,
 
Skillnader?

forstheim; sa:
Har sett att det finns en kajak som heter Reval i Estland. Den ska vara identiskt med Point 65XP (tror den heter så i Sverige). Jag har dock inte paddlat XP:n men däremot den vanliga Point 65 under ett par dagar. Det jag undrar nu är hur Revalen är jämfört med den vanliga Point 65 vad gäller beteende, packningsvolym, lättdrivenhet etc...?

/JP

Så här svarar point 65 på skillnaden mellan XP och K1RS

K1XP är en snabbare, följsammare och mer "lekvänlig" kajak än K1RS. Den har v-botten med tydliga slag. Akterdäcket är betydligt lägre vilket förenklar bla vid roll och surf. Totala volymen är lägre, vilket ger bättre kontakt och mer känsla i kajaken. Dessa egenskaper bidrar följaktligen till en lägre lastvolym. V-skrovet förbättrar egenskaperna i surf. Skäddan är placerad längre fram i skrovet, även detta med surfen i åtanke. Kajaken är förberedd för roder.

Välj K1RS om Du vill ha en allround kajak med god lastvolym som är trygg i all typ av sjö.
Välj K1XP om Du vill ha en tightare snabbare låg/mellanvolymskajak som är följsammare och mer lätthanterad vid lek och surf.

Vad det gäller pengar så handlar det snarare om 3-4000 kr som man tjäna på att köpa i Estland.
För min del kostade min K1RS ca 8500-9000 sek skattad och klar,resan och uppehälle inräknad. Då fick jag en paddel och kappel för det priset också.
 

Guest

Gäst
Hej Christer!

Eftersom du har införskaffat en Mari 3-Extra så tänkte jag förhöra mig lite...

* Har du haft några problem med kajaken än så länge?

* Pointen som jag testade härmodagen hade lite problem med rodret som "hakade upp sig" så att det inte gick att få fullt roderutslag åt höger. Har du märkt några sådana tendenser på Marin?

* Hur är skäddan? Sitter den bra skyddad och fungerar den väl?

* Andra saker man bör tänka på när man handlar kajak från Estland?


/JP
 
Inga störe problem hitills...

Hej!
De problem jag har haft hitills, är att den inte håller helt tätt i främre stuv utrymmet. Vet ej ifall det är luckan eller något annat som läcker. Har inte gjort någon riktig undersökning på detta ännu.

Ett fäste för repen på ovansidan (de som ligger runt relingen) har gått sönder. Jag lyfte kajaken i repet och då gick fästet av. De är kanske inte mening heller att fästerna skall hålla sådant.

Rodret har inte hakat upp sig någon gång, men känns lite trögt. Detta är ju både på gott och ont.. Blir det för lätt, finns det ju inget motstånd alls, när man tar spjärn med foten vid paddling.

Använder inte skäddan så ofta, men den fungerar bra hitills och har inte hakat upp sig eller något. Den verkar fungera bra helt enkelt.

Låt inte de i Estland skriva ner värdet på kajaken för mycket på kvittot. De svenska tullen vet vad kajakerna kostar och går inte på några (låga) fantasibelopp. (Då kan det bli problem i tullen med trovärdigheten)

Annars kan jag rekommendera att handla i Estland, om du orkar med extra besväret (tiden) det tar att resa till Estland. Tallin var en intressant stad i övrigt, värd att se.
 

Guest

Gäst
Jag tänker nog inte åka över till Estland själv utan få kajaken fraktad till Stockholm istället..och där då hämta den i så fall. Det verkar smidigt efter vad jag har hört från andra.

Man verkar helt enkelt få väldigt mycket kajak för pengarna..så det är verkligen lockande att inhandla en där. Visst, det kanske inte är den allra bästa kajaken..men efter att ha paddlat en Point 65 i 2 dagar och då känt mig trygg i den, inte fått några problem med ont i baken etc så kan det inte vara ett helt fel val..!?

Men är det någon som har koll på hur många liter det rent teoretiskt är möjligt att få plats med i skotten??

Hittar inga uppgifter om det någonstans nämligen...
 
Reval

forstheim; sa:
Har sett att det finns en kajak som heter Reval i Estland. Den ska vara identiskt med Point 65XP (tror den heter så i Sverige).
/JP
Det här har varit uppe på UTSIDAN tidigare....
Reval och Point 65XP är två helt olika kajaker. Om jag är rätt informerad så bygger Reval på en gammal klassiker som heter "Nordkapp" medan Point 65XP är en nykonstruktion.

Hälsningar

Anders
 
Hej, ytterligare en fråga kring detta: vet du om det går att få Mari-3 Extran med "vipp-roderreglage". Hmm, har ingen aning om vad det kan tänkas heta, men det jag menar är ett roderreglage man manövrerar genom att trycka tån framåt och den delen av reglaget som är närmast durken är fixerad, istället för att hela fotplattan trycks framåt. Jag vet att de funderar på att sätta på sådana på point 65's K1XP och jag tycker det låter suveränt.
/Anna
 
Vet inte..

Idagsläget tror jag inte det är möjligt, ifall du inte gör denna ändringen själv.
Men skall Point 65 sätta sådana i sina kajaker, så blir kajkerna som köps från Estland av liknande konstruktion, då den enda skillnaden i dagsläget är frånvaron av Point 65 dekalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.