Kanotbryggan Arctic Exp/Lettmann Eski 525 och 550

Guest

Gäst
Jag vill gärna höra era åsikter angående Kanotbryggans Arctic Exp och Lettmanns båda modeller Eski 525 och 550. Jag tänker främst paddla i Blekinge skärgård, både entimmes- och flerveckorsturer.

Alla tre tycker jag verkar intressanta. Eski 525 och Arcticen kanske dock är något för "små" för flerveckorspaddlingar..!? Hur upplever ni lastdrygheten hos dem?

Eski 550 däremot har gott om packningsutrymme, men kanske inte är lika lämplig för småturer utan packning??

Hur lättdriven är Arcticen och räcker det med endast skädda? Jag skulle helst vilja ha en kajak med roder eftersom man oftast inte behöver "slita" lika mycket under paddlingen då. Men det kanske inte behövs till den?

Har ni allmänna synpunkter på ovanstående kajakmodeller så delge mig dem gärna.


/JP
 
Arctic Expedition...

...har jag paddlat i en veckas tid under ganska varierande sjöförhållanden. Jag upplever den som mycket kursstabil och ganska lättdriven. Den sväljer skapligt med last men jag tycker att packluckorna är i minsta laget även om det går att få ner det mesta i dem. Förutom packluckorna så är min huvudsakliga (läs: enda) invändning att teakpinnens "infästningsanordning" kan vara väl stygg mot den stackars huden på smalbenen om man är litet slarvig när man sätter sig i kajaken... :(

Jag tycker dock att du ska försöka bilda dig en egen uppfattning och inte bry dig om vad jag har skrivit... ;)
 

Guest

Gäst
Tackar för ditt svar..

Jo..jag ska bilda mig en egen uppfattning om kajakerna och inte enbart gå på vad andra säger eller tycker. Provpaddling får bli i Grebbestad på kajakcenter..så jag har en bit att åka från Karlskrona för en provpaddling.. :)

Många talar varmt om Arctic Experience. Det brukar dock vara så att luckornas storlek brukar få lite kritik. Du säger att du upplever den som relativt lättdriven och kursstabil..men hur lätt är den att svänga om man inte använder roder? Med tanke på att kajaken är relativt kort så borde den vara hyggligt "svängvänlig". Vad har du för erfarenhet av det?


/JP
 
Inga problem

Jag tycker att Arcticen är svängvänlig men det förutsätter förstås att man, "i vanlig ordning", drar upp skäddan och lutar/kantar kajaken. När jag paddlar så har jag ofta skäddan uppe helt.

Jag upplever Arctic Expedition som varandes en kajak som är "behaglig" att kanta. Den uppfattningen verkar delas av folk p[ Kajakcenter i Grebbestad där jag f.ö. hyrde just en Arctic Expedition en vecka ifjol.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.