Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,,

Till Ulf och andra(som orkar bry sig) ang barnuppfostran och sjösäkerhet mm.

Jag läser ofta ur Astrids heliga skrifter för min minsta och jag vill gärna citera några rader:

”Vad jag ska ha tombuteljen till? Hur kan du fråga så dumt? En båt är förstås det viktigaste, när man ska lida skeppsbrott, men därnäst kommer en tombutelj. Det lärde min pappa mig redan när jag låg i vaggan. ”Pippi”, sa han, ”det gör inget om du glömmer tvätta fötterna när du presenteras vid hovet, men glömmer du tombuteljen när du skall lida skeppsbrott, då kan du hälsa hem”

Sagt och gjort stövlade jag i fredags efter min tur och brevväxling ned till naturapoteket för att införskaffa lämpligt råämne till tillverkning av säkerhetsutrustning och för att trösta min kamrat Gympaläraren som troligtvis var strandsatt i Saluhallen och försmäktade utan snus och saltvatten. Men han fans inte att finna så jag fick ägna kvällen mol allena åt uppgiften.

För övrigt en ankedot ang min minsta dotter som prompt ville delta i Kanalsimmet(ca 700m) som hennes storasyster gjort ett tidigare år. Höns(eller Ank)pappan skulle naturligtvis pådyvla sin dotter en flytväst för vad skall all publik i den lilla staden säga då han låter sin sjuåring simma så långt utan flythjälp. Flytvästen åkte av efter ca 25m eftersom den var i vägen och hämmade simmandet. Den lilla dunungen tillhör ju Ankervikarnas senaste sjödugligaste konstruktion så någon tvångströja blev överflödig eftersom hon flyter så bra i alla fall. Pappan blev mäkta stolt och sträckan på 700m klarades lekandes lätt utan strandhugg men med några flytande pausar.

Sålunda påvisade även Astrid ang Pippis pappa att vissa kan flyta ganska bra kanske med hjälp av Åbros drycker av olika sort och så vitt jag vet flyter valrossar och sälar ganska bra på sitt hull, så Matsa och Arnström har en poäng i att väst i vissa fall kan vara överflödigt.

Själv har jag ett hisklans bekymmer med att hålla värmen ifrån mig och det beror nog till stor del på mitt ister. I natt har jag inte kunnat sova pga värmen och skall jag stånka och stöna i solen vadderad med frigolit eller i torris torde inte det göra saken bättre. Jag funderar nästa på att byta religion och sova i en kista i ett mörkt källarvalv så här års, men mitt begär efter vitlök är nog för stort att motstå.

Kontentan sålunda är att det i vissa fall kan vara motiverat att investera sina surt förvärvade i det lokala bryggeriet än att kosta på motsvarande summa på torrisar och västar som importeras från låglöneländer och inte bereder samma njutning. ;-)

Men som sagts så kan vid andra tillfällen sådan utrustning vara av livräddande karaktär i andra situationer och med andra personer.

/Kåre
 
Skyddar den mot kyla så skyddar den mot värme,,,,,,,,,,,,,,,

Tycker du det är för varmt med torris sommartid så har du för få underställ. Likväl som man kan isolera för kyla så gör man ju likadant för värme så en riktigt rymlig torris och fler lager underställ is the shit! :)


Kul förresten att din dotter vill fortsätta familjetraditionen i vårat våta element.




Ang. simning och simkunskap, jag har kunnat simma långt och länge innan en häst hade den "goda smaken" att sätta en bakhov i nyllet på mig men axlar och nacke har sagt upp sig efter den övningen så därför är det torris som gäller året runt för mig. Med torris kan jag simma och bogsera en kajak 2 km utan problem i ganska hög sjö om jag måste (har testat "bara-för-ifall-att") och det är därför jag satsat på det säkraste och segaste i torrisväg som finns i dagsläget, dock inte det billigaste för säkerhet får kosta, iallafall för mig.
 
Flytväst är alltid bra, men knappast alltid nödvändig

Jag har faktiskt blivit utskälld för att jag inte hade flytväst på 0,5 m djup (mjuk botten) med motiveringen ”barnen gör som du gör”. Ibland var det faktiskt så grunt att jag fick kliva ur för att inte fastna….

Jag frågade dock inte den klagande om han avstod från att köra bil pga ovanstående motivering…. Vi förbereder inte barnen på att fatta bra beslut om vi inte övar dem i att fatta beslut! Men vi måste kunna motivera varför vuxna ibland gör saker barn inte får.

Min flytväst är alltid med, men beroende på väder och temperatur ligger den ibland under knäna.
 
Visst har väder, vind och temperatur betydelse för hur viktigt det är med flytväst. Och VAR man paddlar har ju också betydelse.

Runt min ö, (10- 20 m djupt) kan det trots lugnt vatten ändå uppstå överraskande lägen. Sämst blev det i början av april när jag oförsiktigt paddlade in bakom bilfärjan, i dess starkt virvlande propellervatten. Visste inte att virveln kunde ge sådan kraft mot rodret!! Det blev tydlig välteffekt, men jag klarade det.

Ett riktigt nära möte med stora sälfamiljen, där alla helt plötsligt valde att dyka samtidigt gav också hastig och stor förändring av den lugna vattenytan. Sälpappan var inte liten!!! Och han gjorde ett rejält luftskutt innan han delade vattenytan med sin stora volym.

I mina paddel/farvatten är det tidvis rejält mycket ström i vattnet. Strömmen runt uddar i kombination med stora motorbåtar (som passerar från olika håll) ger svårbedömt svall. Då känns det tryggt för mig att använda min "paddelkompis" flytvästen.

Men i sommar blir det nog tillfälle för paddling i de långgrunda vikarna runt Bjärehalvön, då ska jag prova utan flytväst. Men då byter jag till tåligare paddel.

Kerstin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.