Clifford kajak

Jag vet att vissa ledare inom t ex Friluftsfrämjandet tidigare inte välkomnat kajaker med stor sittbrunn och roder på sina turer och utbildningar. De har haft en annan uppfattning än jag men jag tror att deras verksamhet fungerat utmärkt ändå.

Thure

Påståendet att vi inom Friluftsfrämjandet skulle ha något mot roderkajaker är felaktigt. Det finns indikationer på att sådana attityder fanns kanske inom vissa kretsar i Stockholmsområdet 10 - 15 år tillbaks i tiden, men kajak inom Friluftsfrämjandet är mycket mer än Stockholm!

Som Peter redan sa i sitt inlägg, att vi skulle ha synpunkter på vilka kajaker deltagare på turer dyker upp med är absurt, alla är välkomna .

Ser man på vilka kajaker som finns i uthyrningsflottarna så blir det mer och mer roderkajaker. Traditionellt har det varit mest skäddakajaker då dessa ansågs vara mer robusta i uthyrning men bra rodersystem är inte så svåra att laga. Har man svurit över böjda skäddavajrar , vajerfästen som lossnar (har sett hela skäddan ramla av på en helt ny kajak) och läckage där skäddaröret passerar packutrymmen så vet man att det är inte så himla enkelt att fixa fel på skäddakajaker, vissa konstruktioner är inte speciellt robusta.

Lite off topic blev det, men är inte först med det i denna tråden!

/LK
(Paddlar själv: VKV Seagull Offshore, Skim Distance och Wavesport Diesel 65)
 
Nu påstod ju inte Thure att detta var generellt utbrett eller typiskt för läget idag.

Nåja, det verkar ju bra att ni har en öppen syn, och det är kanske åtminstone så att en skäddalåda kan går sönder så att man tar in vatten, medan detta knappt KAN hända med ett släproder.
Fast nu låter det ju som om vi värderar roder kontra skädda igen...
 
Allt är förstås relativt, jag kan ju tänka mig två kajaker som är mindre lika varandra också - även om jag bara sett Gillöga på bild.
 
Förslag till förbättring (ändring) av paddeltävlingen Orust Runt

1. Startdagen ändras till 8:de augusti med motiveringen att den 22 augusti går solen ner kl 20.35 och det är därför tveksamt att någon ens hinner fram till Vallerön innan mörkrets inbrott. Mörkt blir det och inget månsken eftersom månen är i nedan. Den 6/8 är det fullmåne och solen går ner klockan 21.10.
2. Varför omväg runt Vallerön? Stocken är ett bättre alternativ och där finns gott om tältplatser.
3. Det är en bättre varient med 3 dagar för den kan nästan alla klara av. Alltså start på fredag med två övernattningar och målgång på söndagen. Funkar inet detta kan man ha två klasser, en motionsklass i tredagar och en elitklass i två dagar.

Hälsningar från Leif Caspersson
motionspaddlare året om men som inte klarar att paddla Ljungskile - Vallerön på 12 timmar om det blåser mer än 4m/sek sydväst
 
Förstår inte varför du skriver här istället för i tråden Orust Runt?
Men nog klarar man paddla 47km på 12timmar eller ;)
DKM går den 8:e augusti!

/Janne
 
Påståendet att vi inom Friluftsfrämjandet skulle ha något mot roderkajaker är felaktigt. Det finns indikationer på att sådana attityder fanns kanske inom vissa kretsar i Stockholmsområdet 10 - 15 år tillbaks i tiden, men kajak inom Friluftsfrämjandet är mycket mer än Stockholm!

Som Peter redan sa i sitt inlägg, att vi skulle ha synpunkter på vilka kajaker deltagare på turer dyker upp med är absurt, alla är välkomna .

Gammal tråd, men jag kunde inte låta blir när jag såg detta inlägg. Det är ju nämligen helt fel. Främjandet har i högsta grad synpunkter på vilka kajaker man dyker upp med - och det vet alla som har med Främjandet att göra. Citat från en lokalförenings hemsida:

"Så kallade skärgårdskajaker som packas via sittbrunnen är INTE godkända på våra turer."

Det är alltså irrelevant för Främjandet att en sittbrunnspackad kajak kan vara minst lika sjösäker som en kajak med skott? Också irrelevant att volymen fritt vatten i en sittbrunnspackad kajak inte behöver bli större vid kapsejsning än med en kajak med skott, givet att den förra är rätt packad? Eller att man använder en seasock?

Även vad gäller andra kajaktyper frodas fördomarna inom Främjandet - t.ex. är en faltkajak inte välkommen.

Främjandet kanske skulle ta och läsa på lite och sätta sig in i sakfrågorna innan man sprider vidare fördomar på det här sättet.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...