Man börjar undra...!

Guest

Gäst
Alltså..man börjar undra om det bara är jag som känner till Lettmanns kajaker här på forumet...hmmm!?

Är det verkligen ingen annan som har några synpunkter på Eski 525, 550 eller Nordstern? Visserligen är kanske inte Lettmann så stor här i Sverige..men den säljs ändå på ett par ställen + att den säljs i Danmark. Så någon borde ha lite att säga om den tycker jag. Annars får jag väl bli någon slags användarpionjär av Lettmanns kajaker i Sverige...

Mvh
JP
 

Guest

Gäst
Hej Göran!

Tack för ditt svar. Dina synpunkter på Eski 525 som du tidigare (förra året..) har lämnat till mig vill jag också tacka för.

Jag har ju själv provpaddlat den vid ett par tillfällen. Tyvärr är tiden begränsad för provpaddling och man har ingen möjlighet att få "känna" på kajaken så som man skulle vilja..dvs fullpackad, i olika väder etc. Man får bara en liten uppfattning om kajaken under dem korta paddlingsturerna. Man kan förstås hyra kajaken under några dagar för att testa den ordentligt. När det gäller Lettmann så verkar det dock som om detta inte går. Den finns inte hos så många kajakförsäljare och i Danmark är det vad jag förstår uthyrningsförbud på grund av olycksrisken!?

Att då få höra vad andra tycker om en kajakmodell är nyttigt. Det finns förstås olika uppfattningar om beteende osv..men i många fall kan det dock ge en liten "vink" om modellen kan vara något att titta närmare på.

I Grebbestad får de hem Lettmanns kajaker under vecka 21. Gör jag en provpaddling då så ska jag skriva vad jag tycker om Eski 550. Jag tycker den verkar klart intressant. Inte mycket dyrare än Eski 525..och då får man en mer lastdryg kajak och också något snabbare/mer lättdriven sådan.

Tänkte dock ställa ett par frågor till dig angående Eski 525...

* Hur upplever du lastdrygheten hos Eski 525? Känner du dig begränsad vid längre paddlingsturer?

* Du säger att du själv är intresserad/nyfiken på Eski 550. Vad är det som tilltalar dig hos 550 som du anser att 525:an inte har?


Mvh
Jonas
 
Lettmann

forstheim; sa:
* Hur upplever du lastdrygheten hos Eski 525? Känner du dig begränsad vid längre paddlingsturer?

* Du säger att du själv är intresserad/nyfiken på Eski 550. Vad är det som tilltalar dig hos 550 som du anser att 525:an inte har?

Hej Jonas!

Efter lite pusslande lyckades jag få ned packning för en veckotur förra sommaren. Lite mer lastutrymme hade dock inte varit fel.

Som jag skrev tidigare så är jag nöjd med min Eski 525 som ger mycket kajak för pengarna. Den är stabil i vågor och har ändå hyfsad fart jämfört med många andra glasfiber och plastkajaker. Att byta till en ny Eski 550 skulle förmoligen innebära ett antal tusenlappar för de extra 25 centimetrarna.

Hade jag köpt ny kajak idag är det troligt att jag köpt 550-modellen då den troligtvis är snabbare. I klubben jag är med i, bygger allt fler träkajaker av modellen Nomad (Björn Thomasson design). Dessa är mycket snabba och jag vill ju inte komma för långt efter på turerna. Då jag inte själv tillhör lättviktarna tror jag att en stor kajak passar mig. Lite extra packutrymme är heller inte fel.

Det som jag tycker är konstigt är att man på Grebbestadssidan beskriver Eski 550 som något rank. En kajak kan knappast bli rankare av 25 extra centimeter. Därav drar jag slutsatsen att 550-modellen måste ha en annan skrovform än 525an. Det skulle därför vara intressant att provpaddla 550-modellen. Jag provpaddlade en gång en Lettmann Godthab och den tyckte jag inte alls om.

Mvh
Göran Sterning
 

Guest

Gäst
Eski 550 har en annan skrovform än Eski 525!
550:an är rundare i skrovet och därmed blir också kajaken mer rank.

525:an är exakt likadan som Hanseat i skrovet..medan 550:an är exakt samma som Nordstern. Det som skiljer Eski-serien från dem ca 10000:- dyrare Hanseat och Nordstern är roderlösningen och luckorna. Det är den information jag har fått från kajakcenter. Från och med i år tillverkas Eski-serien i DCS..Diolen Composite System. Samma material som i övrigt sortiment. Dem går även att få i lättare/dyrare material. DCS är vad jag förstår ett blandmaterial med glasfiber som en "ingrediens". Det innebär att kajaken blir tåligare än om den enbart skulle vara gjord i glasfiber.

Fast ärligt talat..borde inte kajaker med olika skrovform också benämnas med olika serienamn..!?

Mvh
Jonas
 
Fler svar...

Du får säkert fler svar med en mer beskrivande rubrik. "Man börjar undra..." får inte mig att tänka på hur Lettmans kajaker uppför sig med packning :)
 

Guest

Gäst
Björn...

Om du varit lite mer uppmärksam kan du se att jag tidigare har gjort inlägg med rubriker som "Lettmann kajaker", "Lettmann Nordstern" etc :). Det är specificerade rubriker som klart och tydligt talar om vad jag är intresserad av. Har man en relation till dessa kajaker så tar man sig också in och läser inlägget. I och med att jag inte har fått några svar på ett sådant inlägg så får man ta till andra "knep".

"Man börjar undra" är en allmängiltig rubrik som inte talar om för dig vad texten handlar om...men som gör dig nyfiken. Det är uppenbarligen så att du blev nyfiken och ville veta vad som dolde sig bakom den rubriken. Kollar du sedan också på hur många som har gjort samma sak som du..dvs varit inne av nyfikenhet..så ser du att det är ganska många. Mitt inlägg har alltså lästs av fler personer än vad som annars skulle varit fallet. Eftersom det är fler personer som läser så finns det också en potential att fler personer ska svara..eller som i detta fallet skapa någon slags reaktion hos läsaren.

Denna tråd var alltså inte till för att jag skulle få veta någonting om packning eller om Lettmanns kajaker. Det ville jag ju veta under dem andra rubrikerna. Istället var den ju tänkt som ett allmänt konstanterande att många inte svarar på inlägg..eller helt enkelt ett konstanterande att Lettmanns kajaker knappt verkar existera i Sverige.

Mvh
Jonas (med intresse i Copywriting = Reklamskrivande) :)
 
Aha!

Rubriksättning a'la kvällspressen. jag kopplar inte sånt just nu, sitter här och läser vetenskapliga ariklar i glaciologi (glaciärer, inte glass!). Rubrikerna o titlarna är väldigt beskrivande, men får alla utan specialintresse att tänka URK!

Kanske skulle byta ut min titel: "Force budget on a small ice-dome, Lomonosovfonna Svalbard" till, hmmm ... ...
"INSTORMAD en vecka med det MOTSATTA KÖNET" eller
"-Alla såg FETA ut." (i skoteroverall och dunkläder)
Fett och sex säljer! (, allt utom Expressens lösnummer)


/Insnöad
 

Guest

Gäst
Glaciologi är inte mitt specialintresse..men det låter trots allt intressant! Och glass kan vara gott!

Rubriksättningen var kanske inte riktigt som kvällstidningarnas. Jag lovade ingenting med min rubrik. Det gör man däremot om man skriver "CAROLA talar ut om sin NYA KÄRLEK".

Många köper nu tidningen i tron att Carola faktiskt har träffat en ny "livskamrat"...men när man väl börjar läsa brödtexten så förstår man att rubriken inte håller vad den lovar. Carolas nya kärlek visar sig vara en söt liten hemlös hundvalp som hon tagit hand om. Den dagliga skötseln utförs dock av personal på ett hundpensionat..men Carola står för underhåll och kommer ibland också dit och hälsar på. Stora helsidesbilder visas också när Carola ömsint håller hundvalpen "Jesus" i sin famn. :)

Det är vad jag kallar kvällstidningsupplägg! Man lovar och i princip luras. Och att luras är fult!! :)


Mvh
Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...