Mera bränsle i rolldebatten...

Ja förhoppningsvis är den gode Reidar felciterad, för liknelsen vid att cykla vidare på ett hjul är fullständigt absurd...
Rollen, eller ett högt stöd för den delen, borde ju rimligen motsvara att sätta ned foten i asfalten någon sekund, för att sedan trampa vidare. På två hjul för den som så behagar...

Mja, det är nog svårt att hitta en liknelse med cykling som håller. Kanske kan man jämföra en roll med att stå stilla på cykeln utan att sätta ned fötterna alls? Bra att kunna i svår terräng där man behöver hitta rätt linje och/eller samla sig för kommande passage.

Har man väl lagt omkull sig med en cykel behöver man lämna cykelns kontaktpunkter innan man tar sig upp igen (sannolikt har man dock redan lämnat dem ;) ).
 
Mja, det är nog svårt att hitta en liknelse med cykling som håller. Kanske kan man jämföra en roll med att stå stilla på cykeln utan att sätta ned fötterna alls? Bra att kunna i svår terräng där man behöver hitta rätt linje och/eller samla sig för kommande passage.

Har man väl lagt omkull sig med en cykel behöver man lämna cykelns kontaktpunkter innan man tar sig upp igen (sannolikt har man dock redan lämnat dem ;) ).

Det är kanske inte så självklart att jämföra, bland annat för att man inte vill värdera effekerna likadant, och också för att man numera kna cykla upprätt även efter tvära kast. Jämförelsen görs därför bäst mot ett barn som cyklar i början av sin cykelkarriär. Det blir mycket lättare att se då. När man har vält med cykeln och kliver av den för att resa dig, då har man gjort en wet exit efter att ha slagit runt.

När man har framåtfart på cykel och kajak är de jämförbara. Så länge man inte använder stödtag (heter handtag på cykeln) är man i balans. När man använder stödtag så kan man klara balansen med hjälp. Typiskt när man cyklar utan att hålla, börjar falla lite grand, och grabbar styret (lågt stöd).

En roll är att slå runt, men komma upp innan man behövt kliva av. Alla känner säkert känslan från en cykel när den "viker sig" och man efter ett tvärt kast med kontrakast just undvikit att trilla. Det är en roll.

Inget mna behöver ofta nu, men när man var liten och ny på cykel, och dessutom mer utmanande, kom de då och då. Något man är förfärligt glad att ha kommit undan när det väl hänt. För att jämföra konsekvensen som annars är jobbig på cykel skall man jämföra med vinterns kalla vatten...

--- Mats ---
 
Jag tycker att jämförelsen paddling och cykling haltar. Betydligt närmare tillhands för min del ligger paddling och brädsegling. Flottörräddning motsvaras av att kliva upp på brädan och hålla balansen medan man drar upp riggen. Roll kan liknas vid vattenstart, dvs. att liggande i vattnet med seglets hjälp låta vinden dra en upp ur vattnet.

Jag har i gott minne den upplevda frihetskänslan när tekniken väl satt! Plötsligt vågade man sig ut på öppna vatten och tuffare förhållanden i förvissningen att man lätt kunde ta sig upp om man drullade i. Liksom roll går vattenstarten fortare att utföra, man man är i position för fortsatt färd omedelbart och det är dessutom roligt.

Nu har jag i och för sig en lättrollad kajak och har förståelse för de som ger upp sina försök i kajaker med höga fribord och enorm sittbrunn som man halkar omkring i. Tycker det är lite märkligt att den aspekten inte förts fram i den här debatten.
 
the_tnt, Rune,
Ja som jag tidigare deklarerade så var min parallell till cykelvärden mer spontan än vetenskaplig, även om jag inte tycker att den är ute och hojar helt. Och jag tycker det är svårt att hitta hållbara liknelser över huvud taget, så det är tur att de kanske inte alls behövs...:)
 
Det är inte säkert att det är jätteviktigt att hitta goda metaforer till paddling. Det är inte säkert att det är jätteviktigt att krysta fram en racka ord för att klistra ihop Reidars/journalistens usla metafor med cykling.

Men man får om man vill. Låt inte mig hindra. :)
 
Runes parallell till vindsurfing tycker jag är klockren. Den fick mig att bli sugen på att faktiskt lära mig rolla ordentligt =)

- Leif (fd. vindsurfare)
 
Runes parallell till vindsurfing tycker jag är klockren. Den fick mig att bli sugen på att faktiskt lära mig rolla ordentligt =)

- Leif (fd. vindsurfare)

Jag håller med! :) Jag är en inbiten vindsurfare som just nu försöker lära mig rolla & det är ungefär samma känsla som när man tränade på vattenstarten för många år sedan. Nu är inte min kajak optimerad för detta & varje "wet exit" innebär mycket ösande....
Men jag tror att jag kommer att klara av det i en nära framtid! :)


Frid!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mielo Recensera mera! Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.