St.Annas, Gryts & Västerviks

Guest

Gäst
Halloj!

Vilken skärgård anser ni vara vackrast av St. Annas, Gryts och Västerviks? Hur ser landskapen ut i dem olika skärgårdarna? Skiljer sig möjligheterna åt att finna lämpliga tältplatser etc?

Mvh
Jonas
 
Vackrast?

Vad som är vackrast i den enes ögon är det inte i den andres. Olika tillfällen kan också avgöra vad man då tycker är vackrast. En blåsig, regning och ensam dag i Gryts skärgård kan knappas jämföras med en solig varm dag tillsammans med sin bästa vän i Västerviks skärgård eller tvärtom.
Alla tre ställena är lika otroligt vackra om man tittar efter och lär sig njuta.
Det jag tycker bäst om med dessa ställen är att de är så "mjuka" jämfört med t.ex Stockholm skärgård.
 

Guest

Gäst
En liten missupfattning...kanske

Jag förstår att det inte finns någon skärgård som är absolut vackrast i varje individs ögon. Jag undrade bara vilken skärgård som ni ansåg vara den vackraste. Det innebär att var och en som skriver ett inlägg får ta ställning till vad just hon/han tycker är vackrast. Det var dennes motivering av "vackrast skärgård" jag var ute efter.

Visst är det som du säger att vädret och kamratskapen gör sitt till vad som upplevs som vackert. Men detta gör inte hela landskapet utan bara förstärker intrycken av det redan vackra!

Hur som helst så tackar jag för ditt svar!

Mvh
Jonas
 
Vacraste skärgårdern i Östergötland

Jonas och alla andra som är intresserade av natur och kultur i Östergötland, har en guldgruva att söka i en skrift som jag har fått tag på genom Länsstyrelsen i Östregötland. "Botanisk inventering av Östergötlands skärgård" utgiven av länsstyrelsen i Östergötlands län . Planeringsavdelningen 1983. Den kostar någon eller några 100 kr. Inventeringen är utförd 1979 - 1980 av Lars Åke Gustafsson. Sin ålder till trots, ligger öar och skärgård kvar på sin angivna plats. Det som inte helt stämmer är naturligtvis artsammansättning och utbredning. Boken är ett levande dokument på förändringar som inträffat genom övergödning mm. T.ex står det beskrivet om sandständer som numera är igenvuxna av vass och annan näringskrävande växtlighet.
Den del av skärgården jag har störst längtan till, är vad som beskrivs som förmodligen världens mest finskurna område: Missjöarkepelagen. Det finns inget område mig veterligen, som lämpar sig bättre för kajakpaddling än här. Tusen och åter tusen öar, holmar, skär och bränningar. Här hittar du inte tältplatser med gräs, men däremot härliga berghällar med utsikt mot öppet hav. Bästa tiden att besöka hela området, är efter den 15/8 då allt fågelskydd uphör. Sälskydden längre öster ut har jag ingen käm på.
 

Guest

Gäst
Tackar ödmjukast för ditt inlägg, Kenneth!

Jag känner inte till Missjöarkepelagen. Vart exakt ligger det området? Boken du rekommenderade ska jag ta och kolla upp. Tack för tipset!

Mvh
Jonas
 
Missjöarkepelagen

Missjöarkepelagen är området Ost och nordost om ön Missjö rakt öster om St Anna- Norra Finnö- ca 3 km öster om Tyrisöt. Sjökort och grönsaksblad ger inte full rättvisa vad gäller alla öar och skär.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.