Skedda (skädda) eller roder??

Guest

Gäst
Vilket bör man välja egentligen?
Jag kommer till allra största delen paddla i skärgård på östkusten, närmare bestämt Karlskrona skärgård. Nu vet jag att det finns kajaker med både skädda och roder..men jag skulle sakligt vilja veta lite för och nackdelar med de olika alternativen. När bör man använda sig av skädda och när bör man använda sig av roder?

Säger man skädda eller skedda? Tror att jag har sett båda delar...

MVH
Jonas
 
Hej Jonas

Jag föredrar skädda framför roder, men har på min webplats försökt att någorlunda objektivt reda ut för- och nackdelar. Eftersom båda utrustningsdetaljerna har sina företrädare som understundom i höga tonlägen argumenterar för sin övertygelse som om det fanns rätt och fel, kommer det säkert att bli en het debatt efter din fråga.

Om roder/skädda:
http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/utrustning.htm

Om kursstabilitet kontra manöverbarhet:
http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/kurs.htm
http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/manover.htm

Om att hantera roderlös kajak i sjögång:
http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/paddelteknik7.htm


mvh
Björn
 
Roder eller skedda?

Paddlat med båda i hela mitt liv, utan att reflektera över detta. Men kan tänka mig att med ett roder, kan du som långpaddlare, kompensera för vind/sjö, när du går över större öppna vatten, så att du jobbar med exakt samma kraftuttag av båda armarna, på din raka kurs. Bra för kroppen med andra ord.
 
Med eller utan

Jag har en äldre numera ganska tung tvåmanskajak som det går att sätta roder på. Ibland sätter jag dit det för att få henne att hålla kursen lite bättre. När jag är ensam så paddlar jag hellre utan.
Min Kavat har en fast skädda som håller henne spikrakt på kurs i stort sett oavsett varifrån vind och vågor kommer. En gång råkade jag slå av skäddan vid istigning och fick då paddla utan motströms (svag ström). Det var inte så kul, hon ville då gå som en forskajak, dvs ibland fick hon för sig att gå i cirkel eller göra små egna svängar. Det var drygt.
Grabbens Panache(västgrönländsk) har varken roder eller skädda men går dit man riktar in fören oavsett vind och vågor åtminstonde upp till 13m/s.
Björn Thomasson har väldigt bra och genomtänkta synpunkter i detta ämne. Läs och begrunda dom. Åk sen ut och pröva själv och bilda Dig Din egen uppfattning efter Dina förutsättningar. Som BT säger så finns det ingen som vare sig rätt eller fel i denna fråga.
 
Roder

Jag måste säga roder även om jag hänner till att det bromsar upp båten så fort den skall korrigera kursen
Varför? jo för att det är så himla bekvämt att kunna ägna all sin kraft till att ta båten fammåt och låta fötterna ta hand om kursen. Vill inte i en kritisk situation behöva börja fippla med styrtag
 
Svag paddlare väljer roder

Köpte en ny P&H Capella i våras. Jag är ingen stark paddlare 55+ tjej, och jag hade väldiga problem, när vind och vågor kom snett framifrån eller snett bakifrån. Totalt omöjligt att hålla kurs. Capellan vänder upp mot vind. Råden var många om paddeltekniker, skäddans läge i vattnet mm.
Jag lydde mitt eget råd och satte på ett roder. Perfekt! Inga som helst problem...och jag som nästan höll på att ge upp hela paddlandet.
 
knapsu

Siven: Visst är det som du säger att ett roder inte behöver betyda ökat motstånd. Det är bara att titta på tävlingskanoter som alla har roder. Designar man kajaken för att ha ett roder kan man minska lateralytan akteröver och totalt få mindre våt yta. Stryrtag är inte effektiva för att driva kajaken framåt. Ett effektivt drag går så nära kajaken som möjligt det är därför som snabbare kajaker har uttag i däcket för att man skall kunna dra paddeln närmare kajaken. En roderkajak måste vara något lovgirig utan rodret i vattnet annars riskerar man att kajaken blir fallgirig med rodret. Men jag försöker alltid att designa mina kajaker så att dom även skall gå att paddla hjälpligt utan roder. Här kan du läsa lite mer om detta

http://www.trapperkanot.se/tips8.htm

En legend förklara varför han använder roder här

http://www.sissonkayaks.co.nz/caffyn.htm

Att välja kajak

http://www.clifford-kajak.com/index.html

Personligen tycker jag att det är bra att träna att paddla även utan rodret när tillfälle ges. Man blir "rakare" i sin paddling och mer jämnstark.

Alla som läst Mikael Niemis utmärkta "Populärmusik från Vittula" vet vad "Knapsu" betyder. Och i många kretsar är det tyvär "Knapsu" att använda roder. Det är därför som diskusioner som denna sällan brukar leda någon vart. Det brukar vara lika givande som att prata om friktionsdäcks och elgräsklippares förträfflighet :)

Hasse
 
Skädda överlägset roder

När man väl lärt sig lite paddelteknik (olika styrtag, luta kajaken mm) behövs inget roder. Enda tillfället jag kan tänka mig att det är skönt med roder är vid medsjö snett bakifrån, men då bromsar ett roder ganska mycket om man kompenserar hela tiden.

Vissa kajaker med långt utdragen köllinje kan vara svårare att svänga utan roder men med träning lär man sig även det.

Skaffar du ändå roder, se då till att du kan ta spjärn med fötterna utan att det svänger kajaken, annars är det svårt att utvecklas som paddlare (tex vid eskimåsväng eller allmänt svåra förhållanden). Tex lösningen Point 65 har är helt värdelös. Har sett att Bear and Waters lösning ger möjlighet till att ta spjärn med ena foten utan att kajaken svänger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
avslutat_17_06_20 P&h cetus mv skedda? Paddling allmänt 7
Kajaksofia Skedda-trassel! Paddling allmänt 8
sävelycke Eftermontering av skedda Paddling allmänt 1
salgo60 Problem skedda Artisan Paddling allmänt 3
Hudson Haak skedda versus roder Paddling allmänt 27
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
bsoderbergh Icefloe-skädda Paddling allmänt 1
Rune E Falla av med skädda Paddling allmänt 20
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
olmaka Trapper Dolphin med skädda? Paddling allmänt 1
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
pellegill Klonkande skädda? Paddling allmänt 1
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
tiddelipom Skädda eller roder??? Paddling allmänt 2
goodman Reparation skädda, Capella Paddling allmänt 3
nikesorn Har K1 Cape Horn skädda ?? Paddling allmänt 1
jonken Skädda är fel !? Paddling allmänt 3
Min skädda Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.