Tält för kajakpaddling...

Guest

Gäst
Letar efter ett välfungerande tält för främst kajakpaddling vår/sommar/höst i skärgård (för det mesta). Även på fjällvandring bör det vara lämpligt. Jag kommer 9 gånger av 10 att använda det för egna övernattningar men räknar med att det även ska gå att bo komfortabelt när man är 2 personer.

Jag önskar att det fungerar att laga mat i tältet och att packning kan stuvas undan i någon form av absid. Dessutom bör det vara så pass litet att det utan svårigheter går ned i normalstora skott. Det måste även vara lätt och snabbt att sätta upp ensam (även då det blåser).

Jag har funderingar på främst Hillebergs Staika och Hillebergs Niak. Jag vet att Staika är väldigt populärt bland kajakpaddlare..men Niak känns väldigt praktiskt för mina behov. Är lite fundersam på hur absiden spänns ut med pinnar på kala klippor... Är detta något som kan ställa till problem för en skärgårdspaddlare?

Kom gärna med era erfarenheter angående dessa tält med tanke på mina behov och användningsområde...

Tack så länge....

MVH
Jonas
 
Absid på klipphäll

Enligt min erfarenhet finns det nästan alltid några lagom stora stenar i närheten som man kan spänna ut absiden med. Jag brukar ha med ett par tunna bandslingor (ca 1 m långa) som man kan fästa i tältet och sedan lägga en sten i.

Jag har tältat på klipphällar med tunneltält många gånger. Då går det åt några stenar till.

Peter
 
Staika

Jag har ett Staika som jag är väldigt nöjd med, som används främst i skärgården, men jag har även haft det för fjällvandring (skönt då det blåser hårt). Helt självstagande och bra ventilation. Dessutom har jag köpt till ett skyddsgolv till innertältet för att minska slitage vid tältning på klippor i skärgården, och absidgolv för minskad nersmutsning vid fjällvandring.

Niak har jag ingen erfarenhet av, men en sten att spänna upp absiden
borde inte vara några problem att hitta, men jag tror att det blir trångt
med två personer. Niak finns för övrigt med nedsatt pris på Globetrotter,
800 DEM < 4000 SEK (dock utställningsexemplar).

Vore intressant att veta vilka fler helt självstagande tält det finns.
 
Niak

Funderade själv i precis samma banor (dvs främst paddling men även vandring, och både en och två boende), och valde ett Niak.

Har ännu inte testat det vid paddling, och endast bott två i det vid kortare vandringar. Funkade bra då, men kan nog bli lite trångt om man har mer packning (absiden är liten pga av flackt tak). Ensam bor man bra, och det är hyggligt lätt.

/Rickard
 
Staika

Hej!

Vi har oxo ett Hillebergs Staika som vi är väldigt nöjda med. Vi använde det när vi paddlade Gotland runt förra sommaren + under medeltidsveckan i Visby.
Vi bodde i tre veckor utan problem.
Ett mycket trevligt tält!

adam
 
Tält

Jag har tältat en hel del på kusten runt bohuslän och levt ett liv bland klippor och hällar utan större plats för tält och enligt mina erfarenheter är följande att om man vill ha torra fina plagg ska man ha dom kvar i c:a 5 persedelpåsar som man förvarar i kajaken och om man har vattentäta skott, det du behöver släpa fram till tältet är endast det du behöver för kvällen och morgonen. Tältet ska enligt min mening vara smidigt rest så jag anser med min fru att det är bäst för oss med ett Attack från fjällräven som är i mått rest 240x140 och hopfällt 13x45 cm vikten 2100 gram.
Vil man även då ha en större absid eller mat- vindskydd kan man som sagt skaffa sig ett enkelt vindskydd eller strandtält Priserna för tält 2600 och vindskydd från 198 på EKO upp till 3000 skr Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flärp Sognefjorden - tält- och rastplatser? Paddling allmänt 3
Lasse Be Tält Paddling allmänt 19
Rallarn tält platser Paddling allmänt 1
Kröllen Tält & Packning Paddling allmänt 8
eyck Bortglömd topphätta till tält Paddling allmänt 8
larsrosenblad Självstagande tält med högt i tak Paddling allmänt 8
tuva99 Vill ha med rätt tält Paddling allmänt 11
Junden Tält för paddling Paddling allmänt 20
lotto paddel/tält tips, Fjällbacka skärgård? Paddling allmänt 1
jjjjy66 två små tält.. Paddling allmänt 0
T-man Tält uthyrning i Stockholmsområdet Paddling allmänt 3
31742 Tält för homo sapiens sapiens. Paddling allmänt 62
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Tält för paddling Paddling allmänt 9
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
Fattigriddare Teknik kajakpaddling Paddling allmänt 0
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
OlleBlad Kajakpaddling Oslofjorden maj Paddling allmänt 7
Kanii Fjord för kajakpaddling Paddling allmänt 4
rubella kajakpaddling stockholm? Paddling allmänt 5
Troll78 En veckas kajakpaddling Paddling allmänt 2
mipert Artikel i Sydsvenskan om kajakpaddling i Danmark (Fyn) Paddling allmänt 0
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Paddling allmänt 3
addeliten Kajakpaddling i New York? Paddling allmänt 6
Tinja Nybörjarkurser i kajakpaddling? Paddling allmänt 5
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
klintan1 handskar vid kajakpaddling Paddling allmänt 13
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
werty Kajakpaddling utanför Grebbestad! Paddling allmänt 2
Henkeboy Kajakpaddling i Ålands skärgård??? Paddling allmänt 14
Marcus kajakpaddling Kosterskärgården? Paddling allmänt 8
Fibbe Kajakpaddling en sport för märkesnissar? Paddling allmänt 4
Vad är lämplig mat vid kajakpaddling? Paddling allmänt 14
seashell Kajakpaddling i Kroatien Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.