vadställen väster om Akkajaure

Någon som har koll på vadställena (djup, bredd, svårighet, vattenflöde i slutet på juli) på nedanstående bild:

1. Rikkejåkha (nära norska gränsen)
2. Sårgåjavres förlängning västerut


Vi kommer passera där ngn gång i slutet på juli. Om dessa inte är vadbara, någon som en ide på alternativ väg? Vi kommer från söder
 

Bilagor

  • vad 3.jpg
    vad 3.jpg
    33.2 KB · Visningar: 901
Även jag är intresserad av denna fråga. Lite förvånande att ingen har hört av sig, det här är väl ändå Nordkalottleden, där rätt många har passerat. Jag ser i flygbilden att det är hyfsat stora vattendrag. Självfallet varierar svårigheten med väderleken, men det vore intressant att få ta del av några erfarenheter från dem som passerat här.
 
Tack för tipset! Jag har läst det aktuella avsnittet och noterar 24/8 "halvknepigt vad" och 25/8 "svåraste och obehagligaste på hela äventyret". Inget för mig tydligen.......
 
Hej,

Nja, det beror helt på vädret. Jag gick i slutet av augusti 2014 från bland annat Hellemobotn till Sörfjorden. Då hade det inte regnat ett antal veckor innan. En månad innan samma år fick jag läsa här på utsidan att vandrare fick vända om på grund av det höga vattenflödet. Så jag var väldigt spänd inför det vadet, tältade en bit innan så jag skulle korsa bägge vattendragen på morgonen. Men oron var obefogad, Rikkejåhka var inget som helst problem, tror jag fick dock ta av mig skorna.
Vid Sårgåjavres förlängning gick jag över enligt den röda linjen på bilden. Där hade man "skiftat upp" stenar (typ stenvall) i vattnet. Vattnet gick upp något till vaden och det var inte strömt. När man tittar nu på bilden så ser det ut att man hade kunnat gå över längre upp utan att ta av sig skorna. Men det minns jag inte att så var fallet.
Ja, området är väldigt lite besökt trots att det är väldigt vackert, mycket upp och ner dock i form av små raviner. Jag träffade inte på någon person från Hellemobotn till Sörfjorden.
2012 kom jag ner från Katterat och skulle ha vandrat ner till Vaisaluokta. I Roysvatnhyttans hyttebok var det vadet omskrivet som mycket svar så jag bestämde mig då att ta Gränseleden till Ritsem istället. Men det var ett år med mycket snö kvar i fjällen och så gick jag något tidigare i Augusti än vanligtvis.
Infogar några bilder,
första 2 bilder visar en tillbakablick över Rikkesjåhka
tredje bilden visar vadet över Sårgåsjavres förlängning
 

Bilagor

  • IMG_0233_2.jpg
    IMG_0233_2.jpg
    62 KB · Visningar: 698
  • IMG_0234_1.jpg
    IMG_0234_1.jpg
    73 KB · Visningar: 699
  • 19-11-14, Flödet från Sårgusjavre_1.jpg
    19-11-14, Flödet från Sårgusjavre_1.jpg
    37.3 KB · Visningar: 677
Inget för mig tydligen.......

Leden väster om Akkajaure är lite mer krävande än typiskt men SÅ illa är det inte.

Vi kommer passera där ngn gång i slutet på juli. Om dessa inte är vadbara, ...

Ett normalår är jokkarna i slutet juli/början augusti vadbara på de märkta ställena. Bifogar dålig bild från början augusti 2016 tagen under, som jag uppfattar det ungefär likartade förhållanden som Holmströms "obehagligaste vad"-bild http://livsnjutarbloggen.se/wp-content/uploads/2017/09/170825c.jpg och på samma plats. Jag är faktiskt osäker på om jag ens bytte till vadarskor vid den passagen. Stenarna kanske låg bra det året.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    38.6 KB · Visningar: 665
Vandringsplanering

Vad roligt det är att se andra planera nästa års vandring. Jag är redan i full gång att planera 15-20 dagars ensamvandring nästa år
 
I början av juli kan det vara svårt att vada. Det var 7.2.2017 när vi skulle över de här jokkarna, den vid Sårgåjavrre kunde vi inte vada utan använde snöbryggan, bifogar 3 bilder. Rikkekjåhkå kunde vi vada där den börjar från Coadnejavri, se den sista bilden.
 

Bilagor

  • IMG_3144.jpg
    IMG_3144.jpg
    52.1 KB · Visningar: 650
  • IMG_3149.jpg
    IMG_3149.jpg
    32.5 KB · Visningar: 635
  • IMG_3151.jpg
    IMG_3151.jpg
    27.4 KB · Visningar: 638
  • IMG_3178.jpg
    IMG_3178.jpg
    34.5 KB · Visningar: 644
Forsen i #8:s översta foto verkar klart jobbig. I fotot nedan har fotografen gått över där som en boss. Han som blir fotad vänder och tar snöbryggan istället. http://www.rusletur.com/index16bc.html?p=523 . Ser ut som 50/50-läge den tiden på året alltså. Tack för länk till den grymt imponerande löparn i #3!!!

mvh/ricke
 

Bilagor

  • ojoj.jpg
    ojoj.jpg
    47.7 KB · Visningar: 522
Hej,
fina bilder! Vi gjorde samma erfarenheter. Vadade Rikkej. för unjefär 15 ar sedan pa Nordkalottleden, absolut inga svarigheter. Sedan gick vi Gränseleden för 4 eller 5 ar sedan och träffade ett par som avbröt turen just vid det där vadstället och var pa väg tillbaks till Ritsem. Vi var helt oförstaende - men bara till nästa dag da vi kom ner till bäcken och sag (och hörde) eländet. Det tog oss en hel förmiddag att hitta ett ställe där de gick att vada och det var kanske det svaraste vad jag ngnsin har gjort. Blev helt euforisk när vi stod pa andra sidan bäcken (vällbehallen bara lite blött).
Med andra ord: det kan bli helt enkelt eller mycket svart. ..
Roligt i alla fall attt tänka pa sommarvandringar just nu.
Sigi
 
Nu var det ju inte jag som startade tråden, jag har bara "anslutit mig" till frågan, men jag vill för egen del passa på att tacka för de målande beskrivningar och det rikliga bildmaterial som presenterats. Kanske Sigi sammanfattade situationen bra med sin slutkläm. Det kan vara mycket enkelt eller väldigt svårt, och naturligtvis allt däremellan. Återigen tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Gussar Vadställen Grubbdalsån? Fjällvandring 0
bfia73 Vadställen? Fjällvandring 4
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
maswan1 Basstavagge från öster eller väster? Fjällvandring 12
laurentiusweg Hellemobotn - Vuojatädnobron: väster eller öster om Sieberjåhkå? Stibokbron? Fjällvandring 4
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
sachsaren Väster om Abisko-Ritsem. Fjällvandring 8
grodanbolle Någon som varit väster om Singistugorna? Fjällvandring 5
Tuki Padjelanta, väster om Sallohaure Fjällvandring 5
janstj Väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 7
undvall Området väster om Padjelanta. Fjällvandring 4
harrymart Väster om Virhijaure Fjällvandring 6
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
kgh Vandring väster om Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 0
harrymart Vandra väster om Virihaure Fjällvandring 2
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
peter.antman Lokalt namn på drivved i Akkajaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...