Nybörjare på Kungsleden i September

Tjenare,

jag och en god vän är också i planeringsstadiet och tänkte höra om vad ni lite mer erfarna har att säga om denna preliminära rutt, Abisko - Nikkaloukta på totalt 5 vandringsdagar.

Har ritat upp en liten rutt på kartan, hade verkligen uppskattat om det är något som verkar lite galet eller om det finns en "bättre"/roligare väg att gå, vill försöka få med så mycket upplevelser som möjligt på tiden vi har
 

Bilagor

  • rutt2.jpg
    rutt2.jpg
    144.8 KB · Visningar: 602
Jag gick Abisko-Nikkaluokta via Mårmas, Vistas, Sälka förra året. De verkliga höjdpunkterna då var Vistas, Nallo och Sälka, det är fantastiskt fina platser! Vistasstugan har jag funderat på att lägga basläger vid och utforska områdena 1-2 dagsvandringar bort i framtiden, får se när det blir av. Men kortfattat så är det väl värt ett besök!

Om ni skulle pricka in en vecka med hårda vindar och snöfall så skulle jag istället rekommendera en fjällskogsvandring, tex i Rautas fjällurskog som ligger precis bredvid. Det är väl ändå för att få se lövträden gulna som man åker upp på hösten?
Jag har tidigare följt Leavasjokka/Rautasälven och gått i området öster om Rensjön, som båda ligger i Rautas fjällurskog och är mycket vackra. Kommer man ner i skogen, i skydd från vinden, blir det betydligt varmare och mer njutbart att vara ute. Dessutom brukar den mesta nederbörden vara över högfjällsmassiven.
Läs min blogg här på utsidan för mer information om området öster om Rensjön :) God tur!
 
Om ni är vältränade och inte har för tung packning så bör ni klara det på 5 dagar, dock utan marginal. Men jag avråder från vadet vid utloppet av Rádujávri. Svårt, farligt och helt onödigt eftersom ni lika gärna kan gå via Alesjaurestugorna.
 
Intressant rutt! Hade först tänkt följa sträckan som jag hittade rekommenderad med stugor;

Abisko (Mountain Station) – (14km) – Abiskojaure (Mountain Cabin)
Abiskojaure (Mountain Cabin) – (21km) – Alesjaure (Mountain Cabin)
Alesjaure (Mountain Cabin) – (13km) – Tjaktja (Mountain Cabin)
Tjaktja (Mountain Cabin) – (13km) – Salka (Mountain Cabin)
Salka (Mountain Cabin) – (12km) – Singi (Mountain Cabin)
Singi (Mountain Cabin) – (14km) –*Kebnekaise (Mountain Station)
Kebnekaise (Mountain Station) – (19km) –*Nikkaluokta

Men eftersom Vistas rekommenderas så kanske vi tar en avstickare vid alesjaure mot det hållet. På kartan verkar det vara lite mindre leder och ganska utmanande vista-nallo-sälka?

Sen undrar jag om det kommer vara svårt att hitta tältplatser?
 
Satsa på en ordentlig sovsäck, kan bli kallt. "-5 sovsäck" hade jag inte haft med om man vill ha det mysigt. Tältplatser finns precis överallt, kommer inte vara ett bekymmer.
 
Men eftersom Vistas rekommenderas så kanske vi tar en avstickare vid alesjaure mot det hållet. På kartan verkar det vara lite mindre leder och ganska utmanande vista-nallo-sälka?

Lite info min blogg: https://exposedpaths.exposure.co/august-walk-around-kebnekaise för Vistasstugor - Sälka, och https://exposedpaths.exposure.co/abisko-alps-day-5-vistas för avsnitt Vistas - Abiskojaurestugor.

Vistas - Nallo - Sälka är inte särskilt svårt. En del stenig terräng, en grunt vattenkorsning före Nallo. Kanske inte en "motorväg" som Kungsleden men ändå används den mycket. Högre Vistasdalen har många tältplatser. Runt Nallo, kanske inte så mycket men förmodligen ok (stenigt).

Jag rekommenderar omväg till Vistas och Nallo om du har tid och vädretillstånd.
 
Tjenare,

jag och en god vän är också i planeringsstadiet och tänkte höra om vad ni lite mer erfarna har att säga om denna preliminära rutt, Abisko - Nikkaloukta på totalt 5 vandringsdagar.

Har ritat upp en liten rutt på kartan, hade verkligen uppskattat om det är något som verkar lite galet eller om det finns en "bättre"/roligare väg att gå, vill försöka få med så mycket upplevelser som möjligt på tiden vi har

Görbart men väl stressigt. Planera med mera luft. Och avstå vadet.

Thure
 
Senast ändrad:
Lite info min blogg: https://exposedpaths.exposure.co/august-walk-around-kebnekaise för Vistasstugor - Sälka, och https://exposedpaths.exposure.co/abisko-alps-day-5-vistas för avsnitt Vistas - Abiskojaurestugor.

Vistas - Nallo - Sälka är inte särskilt svårt. En del stenig terräng, en grunt vattenkorsning före Nallo. Kanske inte en "motorväg" som Kungsleden men ändå används den mycket. Högre Vistasdalen har många tältplatser. Runt Nallo, kanske inte så mycket men förmodligen ok (stenigt).

Jag rekommenderar omväg till Vistas och Nallo om du har tid och vädretillstånd.
Ok tack, intressant läsning. Är det mest för sikten som du avråder ifall vädret är kasst?

Tältet är trångt men bör vara OK.
Thure
Att det är trångt har vi redan upplevt. Men det ska nog funka, vi är ganska taniga.

Har några fler frågor som dykt upp;
- Hur gör man om något skulle gå snett? Finns det täckning eller ska man skaffa nödraketer?
- Kan man lämna packning i förvaringsskåp i Kiruna?
- Som jag förstått är fjällstugorna bemannade och man ska då anmäla till dem vart man ska gå och planerar vara framme?
 
Senast ändrad:
Ok tack, intressant läsning. Är det mest för sikten som du avråder ifall vädret är kasst?

(Jag hoppas att jag förstod frågan, inte en modersmål ...) Om det är väldigt regnigt eller låga moln så kan du naturligtvis inte se mycket landskap. Men på ett sådant väder kan det då vara detsamma i Tjäktavagge, för det är också en öppen bred dal och relativt nära. Vissa delar runt Nallo kan vara lite utmanande om det verkligen regnar (hala stenar och lera) men ingenting omöjligt.

Så om du har bråttom och vädret kommer att bli riktigt dåligt - skulle jag kanske välja Kungsleden. Det är lättare att gå och det finns fler stugor att ta skydd. Och om du inte har sett Tjäktavagge innan är det en fin dal att vandra i också. Men kom ihåg att vädret kan förändras mycket snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Mackean Nybörjare på fjället Fjällvandring 12
Knix Nybörjare på fjällvandring! Fjällvandring 9
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
casimir Längd på dagsetapp för nybörjare? Fjällvandring 18
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
hobbe Tips på bra fjällområden för nybörjare? Fjällvandring 17
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.