Att vara stugvärd

Sitter just och funderar över hur livet som stugvärd är. Har vandrat runt en del i de svenska fjällen och stött på både stugor med full fart vid och stugor där stugvärden är överlycklig över att det kommer vandrare.

Finns det någon här som varit/är stugvärd hos STF? Är livet där så bra som jag inbillar mig att det är? (Har varit uppe och vandrat två gånger i sommar men vandringslängtan går inte ur kroppen på något underligt sätt..) Att det finns kanske mindre underhållande saker som städning och sophantering (dass..) är jag medveten om, men mer då?

Har inga specifika frågor utan vill egentligen bara veta hur känslan är att vara stugvärd. Svara i forumet om du vill eller skicka ett meddelande.

Tack!
 
Har inte jobbat som stugvärd men väl dock en säsong på Sylarnasfjällstation och det kan jag rekommendera även om det var mer jobb och slit än vad jag först tänkt mig. Halvtid på en station hade nog varit perfekt! Det jag saknade var möjligheten att kunna sticka iväg, kan också berott på att vi inte hade speciellt bra väder i vintras heller.

/Kalle
 
Jag pratade med två stugvärdar på vägen ner från Sarek, de hade varit i Keb-området i Sälkastugan och de rekommenderade innerligt att man skulle söka en mindre stuga, typ 20 bäddar då de inte hade tid att sticka iväg på dagsturer annars. Sälkastugan var för stor tyckte dem, helst utan butik, även om det ger 5 % provision på det man säljer.

Så:

Liten stuga, max 20 bäddar
Ingen butik

// Jocke
 
Hm...

... det förklarar ju en del...

... om det nu var det paret som var där samtidigt som mig.

Mannen var nämligt ruskigt intolerant och dryg mot några i butiken, och såg allmät irriterad ut.

En stackare framför mig i kön i butiken ställde en fråga kring hur han skulle hantera tvätten, han blev på ett mycket otrevligt sätt idiotförklarad inför oss andra och sin son, med en kommentar som ungefär lät så här: Öh?? Vad tror du? Vad har man när man tvättar? Du kanske kan ta en balja och vatten.. eller? Det var ingen ironi utan bara ren och skär elakhet.

Jag hade tänkt fråga lite kring toppturer men tappade direkt förtroendet och intresset av att tala med honom... frun däremot var hur trevlig som helst.

Thomas
 
Ok...

... han var iofs i den åldern... jaja... det kan kvitta, tråkigt var det iaf... men sedan så stötte jag på flera mycket trevliga värdar...

Men det skulle ju vara kul att vara stugvärd i typ Nallo, han som var där var mycket ute och rörde på sig... trevlig kille.

Thomas
 
Nallo-killen är mycket berömd i hela STF-kretsen. Aktiva stugvärdar är ju alltid trevligast, kunskapsinhämtning är ju något som ger förmåga till att berätta för andra hur det ser ut.

// Jocke
 
... han var iofs i den åldern... jaja... det kan kvitta, tråkigt var det iaf... men sedan så stötte jag på flera mycket trevliga värdar...

Men det skulle ju vara kul att vara stugvärd i typ Nallo, han som var där var mycket ute och rörde på sig... trevlig kille.

Thomas

Ja om någon tvingade mig att vara stugvärd så skulle det nog bli Nallostugan. Väldigt fina omgivningar, med såväl tropiska Vistasdalen som månlandskapet i Unna Räita inom ett par timmars vandring, och flera både vackra som höga toppar alldeles inpå knuten. Därtill är det ju flera lite exotiska leder som passerar Nallostugan.

Men trots min entusiasm har jag inga planer på att ta steget. :)
 
Det första abret med att bli stugvärd för många är tiden. Med 5 veckors semester kan det vara snärjigt att få ihop det. Sedan lär det vara så att en hel del stugor mer eller mindre "prenumereras" hela stugvärdsperioden år efter år av samma person.

Jag kommer kanske att gå STFs stugvärdskurs någon gång. Jag måste bara se till att det inte blir pengar i sjön för att jag inte får användning för kursen sedan.

Är det någon som vet mer hur det fungerar? Som det ser ut idag är det väl främst pensionärer och studerande som är stugvärdar?

Mvh
Peter P.
 
... det förklarar ju en del...

... om det nu var det paret som var där samtidigt som mig.

Mannen var nämligt ruskigt intolerant och dryg mot några i butiken, och såg allmät irriterad ut.

En stackare framför mig i kön i butiken ställde en fråga kring hur han skulle hantera tvätten, han blev på ett mycket otrevligt sätt idiotförklarad inför oss andra och sin son, med en kommentar som ungefär lät så här: Öh?? Vad tror du? Vad har man när man tvättar? Du kanske kan ta en balja och vatten.. eller? Det var ingen ironi utan bara ren och skär elakhet.

Jag hade tänkt fråga lite kring toppturer men tappade direkt förtroendet och intresset av att tala med honom... frun däremot var hur trevlig som helst.

Thomas



Låter som om Basil fr Fawlty Towers...
 
Stugvärd

År 2002 sökte jag och min man kursen. Vi var då 54 o 55 år.
Hade hört att det då var intressant för STF med "par"...............
Tror t.o.m. att jag blev uppmanad av ngn stugvärd att söka.
Vi var och är medvetna om att det då rakt inte är någon fjällsemester
under själva stugvärdsperionden utan att det t.o.m. kan vara ganska slitigt
på vissa platser. Precis som här ovan påpekats.
Vi har båda ganska bra kunskaper om fjällvandring och stugboende.
Lasse, mannen i mitt liv är dessutom mycket praktiskt lagd.
Är inte främmande för varken spik eller såg etc.
Vi hade inga begränsningar vad gäller tid eller stuga.
Vi skulle ändå ta ut våra privata pensionsförsäkringar och sluta
jobba i någon större utsträckning så det kunde passa fint tyckte vi.
Min erfarenhet som husmor på en församlingsgård tyckte vi också kunde vara
till nytta.
Engelska och tyska kunde vi tillräckligt.
Häpp, vi kom inte med!!!
Fick i eftehand höra att just då skulle STF satsa på ungdomar.
Ja vi är ju så gamla att vi kommer ihåg "legenderna", det fanns en tid då stugvärdarna
tilläts ha ett personligt engagemang på just en speciell stuga. Visst kan man diskutera nyttan av det men visst kunde de en massa om "sina" omgivningar, jag lärde mig i alla fall mycket och fick mycket goda råd.Det kom en tid då alla skulle rotera runt istället. Man skulle "erbjuda" fler möjlighet att vara stugvärdar och därför fick man endast tjänstgöra kortare perioder............det har visst ändrats återigen . Kanske är det trots allt inte såå attraktivt längre, jag vet faktiskt inte.
Hur som helst jag håller helt med min man som sa "Dom, STF fick EN chans. Vi fortsätter att vistas i fjällen men utan att ha stugvärdskurs eller annat engagemang.
Summa summarum: Ta inte för givet att Du kommer med på stugvärdskurs. Ta inte heller för givet att Du kan välja period eller plats Du vill jobba på.
Yvonne
 
mmm, jag är stugvärd

och känslan är toppen tycker jag!

det är olika för olika personer om man trivs bäst med sällskap eller som ensam stugvärd, om man gillar att pyssla i en butik eller vill slippa det extra arbetet, om man vill ha många eller få gäster etc etc etc.
Ja, stugvärdskursen är poppis och det är visst svårt att komma med.
Många värdar går åt under säsongerna så är man flexibel så ska det nog inte vara svårt att få jobb som stugvärd sen.
Jag har varit student (stugvärd under loven), arbetslös (stugvärd jämt) och nu jobbar jag så jag får vara stugvärd under semestrarna. Ja, att ha ett jobb där man kan vara flexibel underlättar. Ja,glömma bort att det finns annat att göra än att flänga i fjällen på semestrarna underlättar. ;o)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...