helagsfjället

hej,

jag funderar på att tält vandra med hund denna tur i sommar.

hur är terrängen runt sylsjön? är lederna hyffsat utmärkta?

kanske någon har tips på bättre rutt med samma distans i området?

jag tänkte starta vid kläppen och går i mål i kläppen.

går mot Helagsfjället
miesekehjake
sylarnas fjällstation
enkålen
blåhammarens fjällstation
sen in i Norge söder ut ner mot nedalshytta
därifrån in i Sverige igen följa sylsjön ner tillbaka till kläppen.

tack på förhand //
 

Bilagor

  • helagstur 126km.jpg
    helagstur 126km.jpg
    36.5 KB · Visningar: 709
Hela rutten är lättvandrad.

Jag har upplevt sträckan längs Sylsjön kuperad, alltså med mycket bäckraviner upp och ner och tycker den tar längre tid att vandra än andra, likvärdigt långa lättvandrade stigsträckor. Kan vara subjektivt såklart, men sist led jag verkligen under denna sträcka. Gick Kläppen-Sylarna via Sylsjön och hade planerat för att tälta ungefär innan leden Fältjägaren-Helags korsar pilgrimsleden och nästa dag gå 2 mil till slutet av Sylsjön. Jag gjorde det också, men den dagen tog typ aldrig slut och tältet kom upp sent. (Nu vet jag inte varför jag hade planerat så, 2 mil blir ofta väl långt i mitt tycke.)

Om jag var du skulle jag gå turen åt andra hållet, från Kläppen (eller snarare från Torkilstötens parkering, gå upp en bit i liften och sedan gå mot Lantmätartjärn), och inleda med 3-4 vandringsdagar (smaksak) utan fjällstugor, till Blåhammaren. På så vis har du de tätare provianteringsmöjligheterna i slutet av turen.

Jag skulle skippa att gå fram till Nedalshytta. När jag har gått den sträckan har jag istället genat via Bandaklumpen och Skräddarsjön.
 
Sylsjön

Håller med om ravinerna vid Sylsjön. Det är betydligt lättare att gå på den sydvästra sidan längs med den stig som finns på kartan men man tappar bort den ibland. Vadet vid Sakristian tycker jag mig minnas var ganska långt men grunt. Stigen är rödmarkerad på bilden. (Jag har den som gpx om du vill använda den)
 

Bilagor

  • Sylsjön sydväst.jpg
    Sylsjön sydväst.jpg
    75.3 KB · Visningar: 695
Håller med om ravinerna vid Sylsjön. Det är betydligt lättare att gå på den sydvästra sidan längs med den stig som finns på kartan men man tappar bort den ibland. Vadet vid Sakristian tycker jag mig minnas var ganska långt men grunt. Stigen är rödmarkerad på bilden. (Jag har den som gpx om du vill använda den)

jag har koll på den stigen, blir nog den slingan istället för massa klättring upp och ner i raviner. hur djupt var det när du vadade där? min hund har lite låg mank höjd 😄. Evah tack för tipset blir nog ditt tur förslag istället.
 
jag har koll på den stigen, blir nog den slingan istället för massa klättring upp och ner i raviner. hur djupt var det när du vadade där? min hund har lite låg mank höjd 😄. Evah tack för tipset blir nog ditt tur förslag istället.

(Det är länge sedan nu så det är risk för minnesfel.) Som jag kommer ihåg det gick jag på det bredaste stället och det var i vart fall inte upp till knäna. Det var i mitten på Augusti.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...