Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Snyggt jobb Peter! Gillar också att fixa till så att det passar.

Blev precis färdig med en slida till min Grizzly. Fick med en kydexslida när jag köpte den, fin och bra men gillar inte plastkänslan. Gjorde om den och klädde den med läder. Blev lite speciell.

4a9278833e556102096b15b66a925f43.jpg


217c138688d62afd78663704b6a9fa9c.jpg


Fredrik
 
Nice. Hur länge har du haft den, nöjd?
Hur ser den ut, bild?

Fredrik

Jo, tack - gillar den. Inte använt så mycket, haft i nåt år. Insåg att konceptet med liten fastbladare konkurreras ut av en fällis alt en större fastbladare. Men, som sagt, M4 är excellent, har det i åtskilliga blad. Håller beständig skärpa och branta vinklar, är dessutom oväntat lätt att skärpa.
 

Bilagor

  • IMG_5503.jpg
    IMG_5503.jpg
    19.4 KB · Visningar: 852
Tack för info Oblix! Jäkligt fin din oxå. Vad har du för material i skaftet! Min blev pimpad med en tritium bead ikväll.

b27893f956a6f144fb8e0009d64182f2.jpg


Fredrik
 
Tack för info Oblix! Jäkligt fin din oxå. Vad har du för material i skaftet! Min blev pimpad med en tritium bead ikväll.

b27893f956a6f144fb8e0009d64182f2.jpg


Fredrik

Elegant! Minns faktiskt inte vilket träslag det var. Red burl ...? Vill minnas att de fanns också utan bolster. Tänker att de då blir bättre balanserade/lättare. Men med bolster är klart snyggast :)
 
Jag tror inte du täljer mycket. Det är faktiskt inte ett dumt stål att ha i en täljkniv.
Lätt att slipa. I en flåkniv är det kanske inte rätt stål.
/John

Jag har bland andra originalversionen från norska Strömeng, 9" utförandet. Att diskutera den modellen ur täljknivsperspektiv känns inte helt aktuellt då det är en klassisk Leuku och i den storleken inte alls bra för dylikt. En bra allroundkniv för blandade utomhussysslor men av sådana föredrar jag min något kortare Martiinii som jag har som "slit och släng" kniv eftersom den köptes redan gammal och sliten på en loppis en gång. Som nämndes tidigare är stålen enkla på de här knivarna och tarvar sitt underhåll men det är inte något jag har problem med.

/ J
 
Köpte en bröderna Jönsson idag. Otippat nog på naturkompaniet i Östersund. 99 kr var ett bra pris. Har nog legat i solljus en hel del syns på lädret. Fiskaren på framsidan får mig att tro att den legat i affären rätt länge. Har själv tittat på den i flera år men så att säga hållit mig från affär. Slog till nu, men det blir yngste sonen som ska ha den.
 

Bilagor

  • IMG_3453.jpg
    IMG_3453.jpg
    68.1 KB · Visningar: 519
Köpte en bröderna Jönsson idag. Otippat nog på naturkompaniet i Östersund. 99 kr var ett bra pris. Har nog legat i solljus en hel del syns på lädret. Fiskaren på framsidan får mig att tro att den legat i affären rätt länge. Har själv tittat på den i flera år men så att säga hållit mig från affär. Slog till nu, men det blir yngste sonen som ska ha den.

En liten och nätt kniv som inte väger mycket. SS 1778 fjäderstål.

Bra pris! Din pojk kommer säkert att vara nöjd med den!

~Paul~
 
Hoppas de går bra att jag frågar här :) Hittade denna Eka kniv, "Swede 60 Pat Pend" hur mycket är den värd i dagsläget? Skulle kunna använda den men vill ha ett fast blad :/
 

Bilagor

  • 20170510_212247.jpg
    20170510_212247.jpg
    46.9 KB · Visningar: 564
  • 20170510_212300.jpg
    20170510_212300.jpg
    35.9 KB · Visningar: 564
Fin EKA. Verkar va i bra skick. En lite äldre kniv från tiden när EKA var riktigt bra knivar. Värd nån till några hundringar. Behåll din fina kniv.

Bosse
 
Hoppas de går bra att jag frågar här :) Hittade denna Eka kniv, "Swede 60 Pat Pend" hur mycket är den värd i dagsläget? Skulle kunna använda den men vill ha ett fast blad :/
Din kniv försedd med ett kolstålsblad och reklamlogo ser "måttligt begagnad" ut. Värdet ligger runt 110:- kronor.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.