Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.64 i medelbetyg (317 röster). Visningsalternativ
Gammal 2018-05-23, 08:53
Hattmakaren Hattmakaren är inte uppkopplad

Ännu lägre bruksvärde...

Citat:
Ursprungligen postat av Lux Carbone Visa inlägg
Lågt bruksvärde.
/Lux
Jag håller med till 90-95%, även om TOPS Lil Roughneck inte är det värsta exemplet. Ibland undrar man verkligen vad TOPS håller på med. Men Tahoma Field Knife (bild nedan) är ett mer påfallande stolpskott än Lil Roughneck, som är en väldigt liten kniv och som sådan kan den alltid ha ett visst bruksvärde. En väldigt stor kniv tappar fort i bruksvärde, i vart fall i bushcraft/överlevnads-perspektivet. Men BOB Fieldcraft har minst samma verkshöjd/bruksvärde som t.ex. Fällkniven F1, Morakniv Bushcraft Black, Morakniv Kansbol, etc.

Även Fällkniven och Morakniv gör emellertid bort sig, då och då... som t.ex. med stolpskottet Morakniv Pathfinder (bild 3 nedan). Fällkniven gör även en del knivar som osökt för tankarna till godsherren med vitrinskåp och björnfäll på golvet, t.ex. Krut (SK6se). 6200 kr för en kniv med allehanda lullull (bild nr 2).

Senast redigerad av Hattmakaren den 2018-05-23 klockan 09:22 Anledning: saknad rubrik
Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 09:13
Hattmakaren Hattmakaren är inte uppkopplad

Citat:
Högt bruksvärde.
/Lux
Enligt min uppfattning ganska mycket högre här (en av Moraknivs bästa knivar). Bra storlek, ergonomiskt handtag med fingerskydd. Kniven kan användas i flera olika sammanhang. Lättslipad. 90 graders knivrygg. Bryne sitter fast på det hyfsade fodralet, eldstål medföljer. Och ganska billig i inköp.

Svara med citat
Gammal Igår, 15:19
Nirrebosse Nirrebosse är inte uppkopplad

Ny kniven ligger i mitten. Frankerad av gamla trotjänare som nästan alltid är i mina fickor. Eller gammal och gammal men åtminstone ett par år. Den nya kniven är ruskigt liten men inte mindre än jag trodde och kvaliteten verkar vara grym.

Bosse

Svara med citat
Gammal Igår, 15:32

Nykniven är en spyderco manbug. Jag har varit intresserad av både manbug och framför allt ladybug som funnits länge sedan lång tid tillbaka. Överhuvudtaget har jag blivit mer intresserad av små knivar för min EDC Allt eftersom. Men 700 kr är ett brant pris för en så liten och enkel kniv. Därför har jag funderat. Så blev den 150 kr billigare Via en rabattkod Och då blev det dags. Tror att jag kommer att gilla denna kniv. Väldigt mycket blad i den här kniven i förhållande till skaft. Skaftet är dock ganska grovt och stadigt och överraskar mig positivt. Inom rimliga gränser då förstås. Inget man egentligen arbetar med med så här lite skaft.
Svara med citat
Gammal Igår, 18:37
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Nirrebosse Visa inlägg
Nykniven är en spyderco manbug. Jag har varit intresserad av både manbug och framför allt ladybug som funnits länge sedan lång tid tillbaka. Överhuvudtaget har jag blivit mer intresserad av små knivar för min EDC Allt eftersom. Men 700 kr är ett brant pris för en så liten och enkel kniv. Därför har jag funderat. Så blev den 150 kr billigare Via en rabattkod Och då blev det dags. Tror att jag kommer att gilla denna kniv. Väldigt mycket blad i den här kniven i förhållande till skaft. Skaftet är dock ganska grovt och stadigt och överraskar mig positivt. Inom rimliga gränser då förstås. Inget man egentligen arbetar med med så här lite skaft.
Förstår exakt vad du menar. Min favoritkniv de senaste månaderna är den tidigare omnämnda Buck Hartsook.

Kniven väger i princip ingenting och det fina stålet (S30V) bådar för en hyfsad och någorunda långvarig skärpa.

~Paul~
Svara med citat
Gammal Igår, 18:43

Citat:
Högt bruksvärde.
/Lux
!!!

~Paul~
Svara med citat
Gammal Igår, 18:46

Citat:
Lågt bruksvärde.
/Lux

Haha, bland det värsta jag sett. Dock inte de värsta, trots allt .

~Paul~
Svara med citat
Gammal Idag, 10:33

Här är nya kniven ihop med de andra kompisarna i pethålsgänget. De ligger uppifrån och ner i den ordning jag köpte dom. Använder Delican överst Mest av dem. Det vill säga till nu eftersom jag tror att den nya manbug Längst ner kommer att få mycket användningstid. Allt som blir verkligt användbart EDC Får ju automatiskt väldigt mycket tid. Den grå calypso jr är en otroligt Vass och fin kniv. Perfekt om man söker en större EDC Men kanske lite väl delikat Spets för att konkurrera ut Delica i naturen. Dragonfly hade plastclip Som jag monterat bort sen den blev sned Och sliten. Monteringen skedde medelst järnsåg Och är permanent😏. Kiwi Är en välgjord kines slipjoint som jag troligen aldrig kommer att använda.

Bosse

Svara med citat
Gammal Idag, 10:36

Som ni ser har jag gjort en bild text i omvänd ordning. Nederst ska vara överst och så vidare. Som ni ser är också valt jr och dragonfly Lite filade på så att den där fingergrejen på skaftet försvunnit.

Bosse
Svara med citat
Gammal Idag, 11:34

Som ni ser har jag gjort en bild text i omvänd ordning. Nederst ska vara överst och så vidare. Som ni ser är också valt jr och dragonfly Lite filade på så att den där fingergrejen på skaftet försvunnit.

Bosse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.

Logga in