Vattenrening

Inte just lifestraw, men det är ju ett hålfiberfilter med utbytbar kolfilterinsats så det bör rimligtvis vara helt OK.
Frågan är om det passar ens friluftsmönster.


*Tekniker

Polyesterfilter
-I regel på pumpfilter. Kort livslängd, men billigt att byta ut. Ger inte någon större förvarning innan det sätter igen. Man får vara uppmärksam eller ha med sig extra utbytesfilter. Tar inte virus. Ganska snabbt.

Keramiskt filter
-I regel på pumpfilter. Lång livslängd. Sätter igen direkt om vattnet är smutsigt, och rengöres då direkt i fält. Omständligt om man är tvungen att använda dåligt vatten, men ger å andra sidan en varning att vattnet sliter hårt på filtret. En annan fördel är att det syns om filtret är skadat (sprucket). Tar inte virus. Långsamt filter (liten yta).

Hålfiber
-Den senaste tekniken. Lång livslängd och kan backspolas effektivt för att rensas. Dyra hålfiber tar även virus. Väldigt snabbt filterteknik.

Aktivt kol
-Tar bort smak från vattnet. Detta saknas ofta på sugrör/In line-filter.


*Typer

Sugrör
-Du kan bara dricka direkt från vattendrag. Svårt/omöjligt att fylla upp en flaska och gå vidare.

In line-filter
-Kan användas som sugrör, monteras direkt på flaska, eller sättas på slang och användas som gravitationsfilter.

Pumpfilter
-Du pumpar tills du fått ut lämplig mängd. Tyngst

Själv kör jag pumpfilter. Jag vill kunna stanna snabbt vid en bäck, pumpa min flaska full, och gå vidare. Det finns tyvärr bara ett pumpfilter med hålfiber, och det är riktigt dyrt.
Vill man filtrera många liter är gravitationsfilter smidigt.
Vill man färdas lätt där det finns många vattendrag är ett sugrör en bra lösning.

Sen gäller det att välja rätt vatten, oavsett filtertyp. Tar man dåligt vatten så går det sakta. undantaget är polyesterfilter, som med sin stora yta jobbar på bra även med det sämsta vattnet (tills de sätter igen).

Sen ska man aldrig någonsin låta ett blött filter frysa. Då kan man inte längre vara säker på att det filtrerar bort mikroorganismerna. Vill man bara filtrera för smakens skull har nog detta mindre betydelse.
 
Reningsverk filtrerar genom bäddar med rent grus, flockar, luftar, tillsätter klor samt behandlar med högintensivt UV-ljus.

Pump eller gravitationsfilter med keramisk rening fungerar väl och enkelt för de flesta.

go tur
 
Använder själv Lifestraw Go och i och med att den är långsam så försöker man dricka ofta i små mängder (är waterholic så får lätt svullna fingrar om jag inte dricker tillräckligt)
Flaskan har jag hängandes framför mig och tar en liten klunk då och då.
Sen har jag en mugg (MacKenzie köpt på XXL) fast i flaskan så att när jag har till exempel en bäck med friskt vatten så kan jag lätt ta det med muggen.
Och den muggen lämpar sig även till att koka små mängder (c:a 3,5dl) vatten och den har gummi på handtaget så man kan ta tag i det utan hjälpmedel.
Muggen sitter alltså fast runt flaskan utan yttre hjälp
 

Bilagor

  • lifmckenz.jpg
    lifmckenz.jpg
    42 KB · Visningar: 3,646
  • lifmckenzi.jpg
    lifmckenzi.jpg
    45.7 KB · Visningar: 3,632
Hoppar in i denna tråden.

Jag vill köpa ett vattenfilter till mig och gubben inför våra vandringar framöver. Vi vandrar i både fjällen och i skogarna i resten av sverige. Kanske utomlands också framöver?

Det finns ju flera olika sorters filter men jag vet inte riktigt vilket jag ska välja.

När det gäller maten så kan vi ju koka vattnet. Det räcker väl med 2 min kokning för att det ska bli rent?

Men jag blir knasig om jag inte har vatten att dricka hela tiden och vill kunna ta vatten var som helst utan att vara orolig att det inte ska vara ok att dricka.

Jag hittade bland annat dessa två:

Katadyn Vario Filter Black
https://www.addnature.com/katadyn-vario-filter-black-632041.html

MSR SweetWater Microfilter
https://www.addnature.com/msr-sweetwater-microfilter-447185.html

Samt denna:
Lifestraw Go 2-stage bottle
https://www.addnature.com/lifestraw-go-21-bottle-purple-583690.html

Har ni tips och råd om hur jag ska tänka och vad jag ska välja?
 
Hoppar in i denna tråden.



Jag vill köpa ett vattenfilter till mig och gubben inför våra vandringar framöver. [...]



Har ni tips och råd om hur jag ska tänka och vad jag ska välja?


Jag rekommenderar Sawyer Mini. Kostar runt 200SEK, väger obetydligt och passar på vanliga petflaskor. Det klarar också mer vatten än en normal människa någonsin filtrerar utan att behövs bytas.
Det är ett gravitationsfilter, så man fyller medföljande påse (eller petflaska) med vatten, skruvar på filtret och vänder filtret neråt med öppningen på den flaska man ska ha rent vatten i. Påsarna kan man rulla och pressa för att öka hastigheten på filtreringen. De har också nyligen släppt påsar med en sorts skumfyllning som tar bort virus, gödningsmedel, tungmetaller osv. De behöver man dock byta efter ett antal liter.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Titta på gravitationsfilter med några liters behållare, i skogen är den ingen konst att hitta lämplig hänggren. Bland bergen och vid öppen kust får man rigga lite med gångstavar, fotostativ, tält men det brukar lösa sig.
Att pumpa de 5-6 liter per person man behöver per dygn är inte roligt.
Men nödvändigt. Låt gravitationen göra arbetet.
https://www.amazon.com/dp/B06XZVBSMX?psc=1

go tur
 
Jag rekommenderar Sawyer Mini. Kostar runt 200SEK, väger obetydligt och passar på vanliga petflaskor. Det klarar också mer vatten än en normal människa någonsin filtrerar utan att behövs bytas.
Det är ett gravitationsfilter, så man fyller medföljande påse (eller petflaska) med vatten, skruvar på filtret och vänder filtret neråt med öppningen på den flaska man ska ha rent vatten i. Påsarna kan man rulla och pressa för att öka hastigheten på filtreringen. De har också nyligen släppt påsar med en sorts skumfyllning som tar bort virus, gödningsmedel, tungmetaller osv. De behöver man dock byta efter ett antal liter.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har kollat på den nu och den verkar ju supersmidig!! Den börjar jag med i alla fall :)

Tack för tipset!
 
De har också nyligen släppt påsar med en sorts skumfyllning som tar bort virus, gödningsmedel, tungmetaller osv. De behöver man dock byta efter ett antal liter

Ber om ursäkt om jag kapar tråden lite.

Det här med skumfyllning låter lite intressant men jag hittar inget om det på sawyers hemsida har du en länk? Kopplar man på ett filter på påsen?

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rottemark Vattenrening Alperna & Karpaterna Friluftsmat 1
pal2 Vattenrening - för smakens skull Friluftsmat 5
01234 Vattenrening??? Friluftsmat 10
mikael.nordlander Vattenrening Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...