lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!!

Herregud, sida upp och sida ned med inlägg för att man möjligen skall kunna hitta en Lundhagskänga som sitter bra...

Är det inte egentligen bara att ge upp och byta märke?

Jag är inne på mitt andra par Lundhagskängor. Först var det Luffar, där jag fick ett måndagsex som visserligen efter ett antal mil satt bra, men där plösen på den ena kängan var felsydd (helt annorlunda än på den andra skon, vilket jag märkte efter några års användande.)

Ville ändå ha skalkänga så det blev ett par Scout när det blev dags att byta igen (efter mycket lång tjänst skall sägas till kängans fördel). Har gått högst femtio mil i de nya kängorna, och nu börjar sulan släppa där fram på båda. Dessutom får jag skav av de hårda kanterna inuti skorna. Dessa kanter känns ungefär som vass kartong....

Jag har säkert inte skött mina kängor så noga som en del tycker att man ska, med skoblock och insmorning efter varje tur osv... ORKA, liksom. Jag har gjort dem hyfsat rena i alla fall efter varje gång.
Nästa gång blir det nog något annat märke som passar en sådan som mig bättre.

Men kämpa på ni! ;)


Jag vet inte vart du vill rikta kritiken, mot oss i tråden eller lundhags. Jag kan bara tala för mig själv och jag tycker tråden utvecklats mycket väl och kan fungera som ett oerhört bra hjälpmedel, nu och i framtiden, för de som står i begrepp att köpa ett par nya skalkängor av cellgummi typ.

Tanken med en referensbank är ju att den fungerar bättre ju fler referenser och mer fakta som finns i den, så jag ser inget problem i att tråden blir lång och ämnet stöts och blöts ett par varv.

Jag tror inte heller den som ska köpa ett par nya kängor för 4.500:- upplever en tråd av den här typen som "för lång"

Att det krävs lite mer kött på benen vid köp av en cellgummikängan än andra typer av skor har med typen av sko att göra, inte med vem som tillverkat dom, enligt min mening. En cellgummikänga anpassar sig ju inte alls i samma utsträckning efter foten, som en läderkänga, därför krävs det än mer att det blir rätt från början.

Sen vet jag inte riktigt om jag tycker tråden är ett tecken på kämpande, precis som allt annat som avhandlas här inne kan det väl vara intressant att snöa in på det här ämnet och jämföra vad man själv och andra har för modeller och storlekar.

Sen, enligt mitt sätt att se det är just skon eller kängan den detalj där nära nog perfekt passform är som mest eftersträvansvärd. ett par byxor, en jacka eller en tröja kan jag leva med om den är något stor eller fladdrig, men känslan av att hitta skodon som sitter som handsken är snudd på obeskrivlig och helt klart värd lite nerlagd energi.




Varför inte själv bidra med dina uppgifter? Du har ju dessutom erfarenhet från två olika modeller så det blir ju än mer värdefullt.
 
Det var inte menat som någon allvarlig kritik mot någon här i tråden. Jag förstår att kängor för 4,5 tusen inte är något man handlar utan att kolla upp kängan ordentligt. Min modell kostade 2000 spänn för ett par, tre år sedan, och såklart att jag läste på lite om skon innan.

Däremot är det väl viss kritik mot Lundhags. Jag har i många år talat mig varm för Lundhags, men jag tror att det finns en enklare väg. Hur många sådana här trådar hittar man om andra kängmärken? Jag började känna mig som en mac-ägare! Eller en som bara kör Saab. Eller ni känner ju till Alfa Romeo-bilarnas fanatiska ägare?
-"Jo, bilen är världens bästa, bara man kan knepen!"

I Saabs fall är det ju den konstiga placeringen av tändningslåset, i Lundhags fall får man leva med oförutsägbar krympning, skarpa kanter i kängan och veck som uppstår och skaver.

Jag raljerar kanske lite extra för sakens skull. För väldigt många sitter ju kängan perfekt och de har aldrig några problem, det är jag fullt medveten om. Men jag tillhör inte den lyckliga skaran, så jag får kanske testa något annat märke nästa gång.


Men jag skall försöka göra lite nytta nu iaf:

Fråga A:, din lundhags känga
vilken modell och storlek har du?
vilken sula?
vilken typ & antal av strumpor?

mitt svar:
Scout, storlek 44,
jag körde med standard sulan som låg i kängan vid köpet.
jag använder ett par mycket tunna ullstrumpor innerst, och sedan tjockare ullstrumpor (everest från stadium) utanpå.


Fråga B: din fots US storlek

mitt svar:
i 9 fall av 10 har jag US10 på mina löparskor & sneekers, i det tionde fallet us 9,5


Fråga C: din fots uppmätta mått (ange mätmetod)

vet ej


Fråga D: övrig beskrivning av din fot

Bred fot.


Fråga E: hur upplever du att dina lundhags passar din fot och ditt sätt att använda kängan

I början var kängorna för stora, men detta gick över när foten svullnar och efter en tio-femton mil kändes det som att skon krympt till att bli lagom storleksmässigt för mig.

Jag får, om jag inte tejpar foten ordentligt, skavsår vid anklarna, lite på hälen och på lilltårna.
Dessutom får jag ibland ont på uppe på vristen av att skosnörena trycker för hårt där, eller om plösen helt enkelt inte passar mig så bra. Detta uppträder dock bara ibland.


Övriga kommentarer:

Jag har en slags hatkärlek till mina Lundhagskängor. Jag gillar tanken och idén med enkla läderkängor med innersula som man lätt tar ur och torkar, jag gillar att man kan gå i stora vattenpölar utan att bli blöt tack vare cellgummit. Om de bara kunde vara lite mer användarvänliga!

God Jul!
 
Hej
Jag väcker liv i denna tråd för jag behöver hjälp!

Jag tänkte köpa ett par lundhags Syncro Mid eller Profssional mid opti.Jag har två olika storleksalternativ. Normalt har jag ca 44 i storlek.Min största fot är 28.2 cm och sedan skall jag lägga på 2cm på det.så det blir 30.2 cm.Då finns det två storlekar 44 eller 45 på Synchro ex.29.9 cm eller 30.6 cm.Väljer jag den mindre får jag alltså 1.7 cm extra space framför tårna?.och väljer jag den större får jag 2.4 cm. Det är ju mitt mellan typ,44an har jag provat i butik och den satt bra tyckte jag. .Har ni ngt råd? Mvh stefan
 
Jag skulle ta den mindre, har svårt att se att 1,7 cm skulle vara för lite. Känns rätt mycket det också personligen, men 2,4 cm känns väldigt mycket. Men det finns många mer erfarna vandrare än jag här så ta inte beslut varat bara på det jag skriver.
 
Hej!
Tack för era svar.
Det verkar vara lite olika vad som rekommenderas.
har mailat typ alla försäljare och 50 % säger 44 och resten säger 45.
Mailade även till lundhags å dom rekommenderade 45.

så det vart storlekt 45 iaf.
Jag motiverar det med att jag kan ha extra tjocka sockar vintertid och kanske en extra tunn sula sommartid. Sen sväller fötterna. Och vissa skriver att dom krymper några milimeter med tiden även om dom krymper mindre nu än förr. Tycker dom känns bra, Hälen glappar inte iaf när jag går.
 
Mätte mina fötter till 29,3 så enligt Lundhags så skulle jag ha 46 som var 31,3 .
Dessvärre var dom lite försmå tog i lite med stortån så byten dom till ett par 47:eek:r som är 31,9cm

Var ett par Lundhags Park med opti-lest.

Storlek 46, 31,3cm
emeda6eg.jpg


Storlek 47, 31,9cm perfekt storlek!
bama2ama.jpg


Har en tun liner + en mellan socka på båda korten.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Modell: Lundhags Syncro Mid
Läst: OPTI
Storlek: 47
Sockor: Lundhags liner samt deras mellan socka. Även prövat med Lundhags vinter socka extrem.
Sula: innersula är deras Standard samt sulan på utsidan är Vibam

Din normal storlek i US:
Svårt att säga, men ligger på ca 12,5-13
Har te.x ett par Merrell i storlek 49 som ligger på US 14 då har jag lite marginal så 13,5 skulle vara perfekt på den.
Då är storleken i cm 32 vilket ger mig en tämligen stor marginal, men storlek 48 var för litet när jag sprang i nedförsbackar och storlek 48 i Merrell skorna var 31cm långa.


Din fots uppmätta mått (ange mätmetod):
Mätte med hjälp av papper och måttband, hamnar på ca 29,3-29,5cm, hade en tunnar socka på mig.


Övrig beskrivning av din fot
Väldigt "ankiga" fötter, stora och breda.


Hur upplever du att dina lundhags passar din fot och ditt sätt att använda kängan
Jag tyckte den satt lite tight på bredden och höjden i början men efter jag hade haft den på mig en dag inomhus och sedan gått ca 3km med den utomhus så känns den inte tight längre på bredden.
I höjden så känns den inte tight längre heller början så kändes den tight på ovansidan vid lädret men det gav med sig efter jag hade smörjt dom och haft dom på mig samt gått i dom enligt ovan.


Övriga kommentarer:
Min högra fot är betydligt större än vänstra samt att min högre stortå pekar åt fel håll, tycker att min stortvå ev. kan ta i ytterst lite när jag springer neråt på min högra känga.
Men kan även inbilla mig då jag hade ett par Park innan i samma storlek som passade jätte bra.
Ni vet hur det kan vara när man precis köpt något och oroar sig då kan man känna saker som kanske inte finns där och som att jag brukar kunna ha problem med just det där så kan det hända att jag känner mig för extra noga.

Om den tar i ytterst lite så kan dom på Lundhags lästa ut den just där vid stortån tar så det är ingen fara som att det är ytterst lite endast när jag har på mig deras extrem sockor för vinterbruk.

Jag prövade 48 och det var som att ha på sig ubåtar så det går inte och gick knappt att fylla ut heller, så 47 är perfekt för mig.
Storlek 48 tappade jag hälgreppet helt med också, och nu med storlek 47 har jag extremt hälgrepp!


En för stor känga är inte bra heller, och denna sitter så pass bra att om jag skulle uppleva problem med att stortån tar i så kan Lundhags läst ut just den delen av skon bara för en mindre kostnad vilket för mig är totalt värt det som att jag tycker dom sitter perfekt med både vinter och sommar sockor.
 
Kunde inte ändra mitt inlägg, så får skriva så här.

Har i normala fall storlek 47 på Lundhags men tydligen så är Syncro betydligt kortare vilket resulterat i att jag har förbrukat öppet köp och mina 47:eek:r är försmå.

Dom som i normala fall har storlek 45 eller 46 kommer gott och väl kunna ha storlek 47 och dom kommer sitta perfekt.


Så om någon är intresserad har jag ett par Syncro Mid storlek 47 OX/Blood färg till salu.
Garanti finns och kartong, använda 1 gång.

Skicka ett PM vid intresse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5
anomifo Lundhags nya, eller Jörnskängan? Utrustning allmänt 3
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.