lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!!

när man letar runt bland annonser, foruminlägg och recentioner slås man av hur vanligt det är med felköp av lundhags kängor pga av att storleken inte visade sig stämma.

var och varannat inlägg handlar om val av storlek.

en koll på lundhags hemsida, lite faktainsamling från olika återförsäljare och egna dyrköpta erfarenheter, iform av ett par för små kängor, gör det lätt att dela frustrationen.

oavsett hur den egna budgeten ser ut är det ju nästan alltid mer eller mindre en tragedi att en sådan dyr investering visar sig vara obrukbar. att så många ska behöva dela den besvikelsen känns minst sagt onödigt.

frågan lär också fortsätta att återkomma, här inne.

vad säger ni, kan vi inte försöka hjälpa varandra och tillsammans skapa en bra och vettig tråd som handlar om just detta med storleken, där vi delar med oss av våra erfarenheter och på så vis bygger upp en vettig referensbank.

jag är egentligen emot pekpinnar och att leka "forum-polis" men för att göra tråden informativ och överskådlig föreslår jag följande:

1. att vi här enbart ägnar oss åt lundhags kängor, eller i alla fall kängor av cell-gummi typ, och enbart berör det som har med storlek och passform att göra.

det finns mängder med trådar för andra typer av lundhags diskussioner

2. att vi fyller på med fakta på ett standardiserat sätt, jag börjar med ett förslag nedan så får vi se om det kan vara ett användbart upplägg:




Fråga A:, din lundhags känga
vilken modell, läst och storlek har du?
vilken sula?
vilken typ & antal av strumpor?

mitt svar:
ranger, opti, storlek 45, enligt lundahgs 306mm invändigt
jag körde med standard sulan som låg i kängan vid köpet.
jag använde ett par vanliga tubsockor och ett par grå knälånga strumpor från försvaret


Fråga B: din fots US storlek
vilken US storlek har du på ex nike, reebook, adidas, etc välj en sko som sitter perfekt, ganska tight med andra ord. (kolla så det är just US storlek, den är mest lika över märkena)

mitt svar:
i 9 fall av 10 har jag US11 på mina löparskor & sneekers, i det tionde fallet us 11,5


Fråga C: din fots uppmätta mått (ange mätmetod)


mätt i skobutik, med stort "skjutmått"; 28,6 resp 28,5cm


Fråga D: övrig beskrivning av din fot


mitt svar, extremt låga vrister, smal fot, lite platt-fot.



Fråga E: hur upplever du att dina lundhags passar din fot och ditt sätt att använda kängan


mitt svar:

mina ranger är alltså för små, det gick bra att gå lungt första dagen, ca 5km, andra dagen med lite högre tempo tog tåspetsarna i fram till. hälgreppet var ok, inte överdrivet bra men inga tendenser till att skon inte följde med i steget. lite för stort utrymme på bredden, foten rörde sig för mycket inne i kängans främre del.
innersulan hade en väl hög "puckel" alltså upphöjning på mitten som inte känndes bekväm.
för övrigt inget skav eller obehagligheter, kängan kändes bekväm från första metern.

enligt lundhags tre regler (läs på deras hemsida) borde min känga passa min fot. jag håller ofta ett ganska högt tempo, inte sällan lite små-springande, kanske är det anledningen till att tån tar i, mitt sätt att använda dom kanske ger samma effekt som när man går utför..?

Övriga kommentarer:

i butik har jag flera gånger testat lästen "normal" och där är istället problemet att foten vill kana framåt i kängan.

men jag kommer nog ändå satsa på ett par scout i storlek 47 och försöka bygga upp med rätt sulor.

råkar det vara någon som vill byta sina "normal" lästade 47or mot mina nästan nya ranger 45, eller på annat sätt är intresserad av dom, är det bara att maila.





vad tror ni?
kan det funka, att bara kopiera av mina frågor och fylla på med egna svar?
det står självklart var och en fritt att ändra upplägg, men någon form av "standard" för svaren bör vi nog enas om, i fall det blir många som skriver in sina fakta. vilket jag hoppas.
även om man är nöjd med sina kängor kan det ju vara kul att jämföra osv.

hoppas ni hakar på!!

tack från mig! /flanell



frågorna, att kopiera, för egna svar:


Fråga A:, din lundhags känga & arrangemang i den
vilken modell, läst och storlek har du?
vilken typ och antal av strumpor?
typ av sula?


Fråga B: din fots US storlek
vilken US storlek har du på ex nike, reebook, adidas, som sitter perfekt?


Fråga C: din fots uppmätta mått (ange mätmetod)


Fråga D: övrig beskrivning av din fot


Fråga E: hur upplever du att dina lundhags passar din fot och ditt sätt att använda kängan


Övriga kommentarer:
 
Borde inte du satsa på ett par scout i strl 46 i stället?

den är precis enligt lundhags rekomendationer.


MVH // Dirk


jo jag vet och det var just exakt därför jag startade tråden, storlek46 i "normal läst" ska motsvara 45 i "optiläst" vilken som sagt är för liten... jag antar att jag inte är ensam om att få förvirrande råd.

hela idén var att vi istället tillsammans skulle hjälpas åt och bygga upp en tråd med exempel som funkar.


vad har du själv för känga/storlek?
 
Tag två till tre storlekar större än du har i stadsvaruhusgåendeskor- storlek.
Börja med tunnare som går upp en bit, sedan ett par långa i ylle, sist 2-3 par raggsockor som når upp till skaftslutet.

Sula i botten av framben (störst nättålighet) av ren eller älg med håren uppåt framåt.
 
Övrigt:

Prova olika par i samma storlek!
Det är stor skillnad i passform, särskild på "höjden". Jag funderade på ett par lundhags och åkte runt och provade. Mitt problem var övergången mellan cellgummi och läderskaft, som skavde/klämde på fotryggen. Det märkliga var att det kunde vara stor skillnad mellan olika par, fastän det var samma storlek och samma modell. När jag provade större storlekar så blev lästen för lång och för bred.
 
Har normalt 44or, bred fot hög vrist. 10,5 EE brukar sitta väl. Hos FM 275/285.

Behöver 46or hos Lundhags, har Alaska. Kör med iinläggssulor med vinkel och dämpning. 3p strumpor/sockor/yttersockar.
 
Har själv köpt fel storlek på Lundhagskängor en gång och det är ju som sagt ett dyrt och tråkigt misstag :(
Har testat andra kängor under några år men saknade skalkängan och provade denna gången riktigt noggrant och ordentligt, frågade butikspersonal samt kontaktade även Lundhags för att inte riskera ännu ett dyrt misslyckat köp.
Svaret jag fick var
” På de modeller vi har idag finns två olika läster, normal och opti. På de kängor som har läst normal brukar det stämma ganska bra med att du har ett nummer större än du har på vanlig lågsko. Det blir ungefär ett innermått som är 2 cm längre än din fot. Om din fot är 26 cm bör du ha storlek 42. Sen är det 7 mm mellan varje storlek.
Opti-lästen har vi graderat upp så där kan du samma storlek som du vanligtvis har.
Optilästen är något smalare och lite mindre utrymme uppåt, men det är inte så stora skillnader så det bästa är att prova.
Kängorna krymper en del på längden. De håller dock bättre idag eftersom vi bytt ut bindsulan från läder till texon.
Texonsulan består av ett fibermaterial med en kärna av plast.”


Jag gick främst på att mäta upp min fot och bestämma storlek efter det, att kängan var minst 2cm längre än min fot. Gick på de storleksmått på kängorna jag fått och mätte alltså inte innermåttet i kängan i affären då jag tänkte att en egen mätning säkert diffar lite. Provade såklart att kängan satt bra men det gjorde även storleken som var mindre, den tog dock i lite, lite i tårna när jag gick i utförslut.

Det jag upplevt med många av mina andra kängor är att de sitter tajt och ”perfekt” men de har ofta en rättså slimmad passform över tårna vilket ger en känga som sitter mycket bra i butiken och är skön på sommaren. Men då det inte finns plats att vifta på tårna så blir de rätt så kalla att använda redan under höst och vår. Mitt intryck är även att många av Lundhags kängor har denna formen.
Jag tycket att Proffesionell´n har ett helt ok utrymme för tårna men ändå sitter bra. Även scouten känns sådan men den var för stor över vristen på mig.
Optilästen satt inte riktigt lika bra på mina fötter men den är ju även lägre i tå-delen vilket gjorde att jag valde bort den.
Jag inser att man kanske inte kan använda samma par kängor till allt men jag tycker att om man lägger så mycket pengar så ska de iallafall gå att använda en bra bit under nollan utan att frysa när man är aktiv.

De kängor jag använder nu är:
Proffessionel high
Normal läst
storlek 44
Lundhags egen formade filtsula
Normaltjock innerstrumpa + tjock ullsocka

I vanliga skor brukar jag ha strl 42-43, i mina ecco är det strl: US 8.5
 
Övrigt:


kul med lite respons och tack för goda råd!

för egen del har jag nog löst problemet och det genom att som "Bwana" skrev, prova olika exemplar av samma modell och storlek. om det beror på lagringstid i butiken eller oprecis tillverkning vet jag inte men helt klart är också min erfarenhet att det kan skilja på känga och känga.

sen som någon nämnt kan man alltid få specialhjälp från lundhags, det är förhållandevis billigt.

viktigt är också att hålla reda på de olika lästerna (opti & normal) samt att dom har olika storleksindelningar. alltså att tex 45 i "opti" av någon helt outrgundlig, och snudd på idiotisk, anledning motsvaras av 46 i "normal"






allmäna råd i all ära men det skulle vara roligt att få mer referenser, alltså vilka lundhags och storlekar ni har och hur ni upplever att dom funkar.

intressant för oss som redan har kängan och kanske skillnaden mellan succe och fiasko för dom som står i begrepp att köpa.

så fyll på!!!
 
vad trögt det här gick då...!?

jag hade hoppats att vi tillsammans skulle ha kunnat bygga upp en hyfsat stor referensbank.



var det ingen bra idé?
är det inte fler av alla 350besökare som har lundhags?
eller orkar man inte engagera sig?
 
Jag har

Lundhags professional mid
normal läst, (tror jag?) stl. 45 (för trånga!)
en tunn socka och en lite tjockare
orginal filtsula


på vanliga skor US
10

fotlängd:
ca 270-275mm
måttband på golv, mot vägg

OBS!
Tyckte dom kändes stora i affären, och första året var okej, men sen har dom kanske krymt lite och blivit för trånga. Ska säljas.
Behöver nog minst 46.
 
Dom krymper till det tar stopp.

Har ett par Alaska. Från början var dom 47, men undan för undan har dom krympt ihop och passar nu inte mina 44,5 fötter. Eftersom cellgummit krymper men inte sulan (den är ju Vibram) så har skon böjt sig i en 1000-och-en-natt-inspiterad uppåtkrok. Kängan har dessutom krympt på höjden så att jag inte kan få i ullsula och raggsocka, vilket gör den obrukbar vintertid. Lundhags har lästat ut den en gång, men den drog ihop sig igen. Kanske skulle Lundhags börja skicka med skoblock, med tanke på att kängorna kostar det dubbla mot allt annat så borde det gå att skicka med. Min erfarenhet är alltså att kängorna krymper tills det tar stopp. Använder man dom varje dag så håll dom ute, annars får man räkna med att töja ut dom i början av varje vandring.

P.S. Någon som vet om Jörnkängan fortfarande håller på? D.S.
 
(försökte ringa jörnkängan men det var bara en telefonsvarare som sa att dom inte tog emot några beställningar nu, och att dom höjt sina priser rejält.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5
anomifo Lundhags nya, eller Jörnskängan? Utrustning allmänt 3
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.