Sågar du som en kärring ?

Det här kallas kärringsåga här i Östergötland, gör ni så med ?, man gör så när man inte har stöd för rullande vedbitar.

Eller sågar ni som en hel karl ?

Vad kallas sågsättet i andra landsdelar ?
 

Bilagor

  • käätsåg.jpg
    käätsåg.jpg
    103.2 KB · Visningar: 1,623
innan jag svarar så vill jag veta definitionen av en kärring

Den är den här enligt min åsikt:
En kärring är en oduglig, klantig individ pga av att vi förr i tiden inte lät kvinnan göra någon manlig syssla.
Därför blev ju givetvis resultatet att när en kvinna skulle göra något "karlagöra" som det sas förr inte utfört på samma vis som om en karl hade gjort det och inte med ett resultat som kunde "godkännas" av herrarna...

Så en kärring är en klåpare, så än idag.

Nu beskriver jag majoriteten av kvinnorna förr, givetvis var många duktiga på "karlagöra" förr, inte minst märktes det under krigen då kvinnorna fick slita hårt hemma eller på annat ställe för att männen var borta på sina plikter.

Kvinnorna var mycket duktiga då, de spionerade, skötte hela gårdar, tillverkade stridsutrustning, ammunition, jobbade på fabriker osv.

Även männen har sina negativa ordsvängar, vem har inte hört uttrycket " typiskt karlar" ?, när vi män gör något som vi inte är så bra på som kvinnorna...

Tråkigt är idag att de unga kvinnorna, alldeles för många av dem tyvärr, härmar karlarnas dåliga sidor, slagsmål, svordomar, supande osv....de tror väl att det är den berömda jämlikheten...

Jag tycker att en kvinna ska vara kvinna, en karl en karl, inte en könslös utsuddad individ som kan befrukta sig själv likt sniglarna...brrr, vilken hemsk tanke...

Tyvärr håller många män sina kvinnor ifrån det som de inte tror att de kan lita på sina kvinnor att utföra, som tex att köra bil med husvagn, släpkärra etc, ofta skrämmer de kvinnorna genom att säga : ja nu får vi se hur det går, krocka inte nu med den nya dyra husvagnen, o gör inga fel för annars får du inte köra någon mer gång, då är det många som "ger upp", skiter i det o låter karlskrället få visa att han inte är förtryckt av sin kvinna o kör med ett brett leende in husvagnen på campingen under allmänt beskådande, ofta får kvinnan rusande ur bilen anmäla sig i receptionen med barnen i släptåg o hjälpa mannen med att parkera husvagnen rätt på husvagnsplatsen...

Gissa vem som, tänder, sköter grillen på kvällen....
Vem fångar huggormen på campingen till alla kvinnors fasa o bär bort den till skogen med ett gäng pojkar o flickor i släptåg, gissa om pojkarna tar efter en dag...flickorna med...


Vissa kvinnor skämmer även bort karlarna med matlagning jämt, så att när de väl ska laga mat en gång på fem år så går det åt helvete förståss, till kvinans förtjusning givetvis...
Är jag väldigt fördomsfull eller är jag lite rätt ute ?

Jag måste erkänna att kvinnorna är smartare än männen, det är väl skont o slippa ta ansvar för allt möjligt skit som måste göras, det kan gott karln syssla med så slipper jag få skit om det går snett...

Jag kan lämna ett bra tips i sammanhanget : gör något på ett dåligt sätt gång på gång, tex diska eller tvätta, dammsuga, så slipper du dessa tråkiga sysslor....ingen kan ana att du gör det medvetet för du är nog oduglig i deras ögon....
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.