Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Jag håller helt med om det är en generalisering att människor från söder skulle vara mer miljö”svin” även om det säkert är så att urbana människor tär mer på jordens resurser. Vilka transportmöjligheter har du och vilken miljöskuld har dessa? .

Så emot generaliseringar, och görr sen en? Men naturskyddsföreningen har lite info. https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2014-3/fem-fragor-om-stad-och-land
allt är inte svart och vitt, tydligen. Det finns både miljövinster och miljöförluster både med stads och landsbygd.
 
Idel öra

Nä men jag är idel öra så att säga, vilken miljö belastning har infrastrukturen i stora städer eg jämfört med glesbygden. Vilken milj belastning har söderns människors resa till fjällvärlden eg ?

Är det intressant alls jämfört med ett ATV spår eg ?
 
Nä men jag är idel öra så att säga, vilken miljö belastning har infrastrukturen i stora städer eg jämfört med glesbygden. Vilken milj belastning har söderns människors resa till fjäll världen eg ?

Är det intressant alls jämfört med ett ATV spår eg ?

Du missar min poäng, det finns fördelar och nackdelar med både och. Att då generalisera och se på en enskild sak är ganska meningslöst. Men nu är vi lång från ursprungsfrågan. Vi lever i ett avlångt land, och får hantera det. Att då en enskild intressent ska diktera villkor att endast de som bor på en plats får köpa fiskekort känns märkligt. Jag som växte upp med fiskevatten i stockholm förlorade just rätten till handredskap under min uppväxt, så det är inget nytt-. Inget som vi kompenserades för heller. Nu får samebyn sälja fiskekort, och att då välja att gå i polemik med 90% av de boende i Sverige känns väldigt kontraproduktivt och mest ett sätt att söka konflikt, istället för att hitta et bra sätt att tex kvotera, som andar påpekat. Man skulle ha kunnat hitta bra sätt som både gynnade långsiktigheten, miljöpåverkan och lokala ekonomin,m men man valde bort detta.
 
Lappland

Allt jag tagit upp i denna tråd är relevant för mig. Om jag hoppar över skaklarna så får moderatorn ta mig i örat.

Du missade min poäng, en sällan besökare ondgjorde sig över att det fanns 4 hjulingsspår och nämnde skotrar som miljö förstörelse. Det är i själva verket så att ni besökare från södra delen av landet torde förstöra miljön minst lika mycket och mer när ni kommer till norra Lappland.

Hur sakrätts ägare hanterar sin sak är just deras ensak oavsett hur sura vi är som står utanför.

Jag råkade faktiskt hamna i ett samtal med Girjas ordförande om detta och gav honom ett förslag. Ni har ett antal attraktiva vatten som kvoteras ut till hugade fiskare. Jag föreslår att ni kvoterar på följande sätt. Alla i Sverige ska kunna fiska i era läckraste vatten. Dock anser jag att Bosse som bor i Pirtivuopio ska ha större chans än Almgren att fiska där. Gör ett sidnings system som i Altaelv.
 
Intressant diskussion... Både Samer och alla andra här har levt här i Norden under många tusen år. Skillnaden är att några få människor från nuvarade Finland och Norrbotten flyttade mot norr och började försörja sig på renar under järnåldern, ca 0-500 eKr, Och sen utvecklade en speciell kultur som är värd att bevaras. Men alla andra här i Swe är oxo "urbefolkning", men med en annan kultur. -:)
Men det är det nog få som fattar.
 
Jag råkade faktiskt hamna i ett samtal med Girjas ordförande om detta och gav honom ett förslag. Ni har ett antal attraktiva vatten som kvoteras ut till hugade fiskare. Jag föreslår att ni kvoterar på följande sätt. Alla i Sverige ska kunna fiska i era läckraste vatten. Dock anser jag att Bosse som bor i Pirtivuopio ska ha större chans än Almgren att fiska där. Gör ett sidnings system som i Altaelv.

Jag fiskar inte alls, men tycker det låter som ett bra förslag. Ger alla möjlighet, och ger en ekonomisk injektion lokalt. Som jag sagt, finner det förunderligt att de valt en sådan konfrontatorisk väg hittills. Då e kan vara smart, bli populära, och tjäna pengar , om de vill,.
 
Delar inte uppfattning

Jag delar inte din uppfattning. Vi har fått våra ungar tagna ifrån oss i skolsystemet. Vi har fått vårat ägande konfiskerat, vi har blivit kriminaliserade i våra vardagliga aktiviteter, vi har fått våra anhöriga uppgrävda på kyrkogården för att perversa svensk doktorer vill ha en skalle på skrivbordet. Vi har blivit deklarerade som efterblivna av ett statligt svenskt institut. Det är lätt att bära att Almgren tycker vi valt konfrontation
 
Dna

Intressant diskussion... Både Samer och alla andra här har levt här i Norden under många tusen år. Skillnaden är att några få människor från nuvarade Finland och Norrbotten flyttade mot norr och började försörja sig på renar under järnåldern, ca 0-500 eKr, Och sen utvecklade en speciell kultur som är värd att bevaras. Men alla andra här i Swe är oxo "urbefolkning", men med en annan kultur. -:)
Men det är det nog få som fattar.

Grov förenkling. Vilka var det som kom från öster, haplogrupp osv ?
 
Intressant diskussion... Både Samer och alla andra här har levt här i Norden under många tusen år. Skillnaden är att några få människor från nuvarade Finland och Norrbotten flyttade mot norr och började försörja sig på renar under järnåldern, ca 0-500 eKr, Och sen utvecklade en speciell kultur som är värd att bevaras. Men alla andra här i Swe är oxo "urbefolkning", men med en annan kultur. -:)
Men det är det nog få som fattar.

Trattbägarkulturen var nog här först. Men det passar väl inte agendan att påpeka det.


Förövrigt är det helt bisarrt att några få familjer, som bedriver en smått absurd "renskötsel", skall få bestämma över stora delar av Sverige.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.