Forumkniv 2020

En snygg och funktionell kniv för friluftsbruk (skära mat, tälja, rensa fisk etc), fastbladare eller fällkniv (bladlspärr i utfällt läge ett måste) och jag är intresserad. Lagom stor för användningen, men skall även tilltala lättpackare. För oss som ofta bär ryggsäck är en fällkniv lite mer tilltalande då den är lättare att bära med sig när. Rostfri givetvis.
Kanske något liknande EKA Swede 7

Ja om det ska vara en fällkniv så är EKA Swede 7 en bra förlaga. Jag gillar fokus på funktion och enkelhet. Låset är mycket bra placerat. En sådan fällkniv som förlaga är att föredra om det ska bli en fällkniv.
Den skulle jag också kunna tänka mig.
 
Jag har en liknande Victorinox som på thurebs bild, förutom de verktyg som visas på bilden har min även sax och såg. Otroligt användbar kniv som nästan alltid är med på resor, sågen kan jag vara utan men de andra funktionerna inkl pincetten är mycket användbara.
Har även en mindre Victorinox i fiskeväskan med en PH 2 mejsel, tycker dock den är lite klen som mejsel och stålet lite väl mjukt.

@ thureb: är det för skid bindningar du söker en nr3 mejsel? I så fall brukar det vara PZ3 och inte PH3?
 
Bra att du rättar mig Smux, Tack. Det är nog PZ3 för skidbindningar.

Kan det vara en Outrider du har se bild.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Utsidans multitool.

Thure
 

Bilagor

  • 20190526_140636.jpg
    20190526_140636.jpg
    18.9 KB · Visningar: 403
Bra att du rättar mig Smux, Tack. Det är nog PZ3 för skidbindningar.

Kan det vara en Outrider du har se bild.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Utsidans multitool.

Thure

Den liknar till stor del Outrider men kryssmejseln känner jag inte igen. Köpte den i slutet av 1990- talet så modellen kan ha gjorts om sedan dess. Kommer inte ihåg vilket (om) verktyg den har istället för kryssmejseln men upplever att dagens Outrider är tjockare än min vilket ev kan förklaras av kryssmejseln. Jag är på resande fot nu men kan kolla när jag är tillbaka hemma igen.
 
EN enkel kniv, utan en massa andra verktyg. Utfällbar eller inte, inte RAmbovarianten, utan funktionell är vad jag är mest intresserad av
 
Utvecklar lite vad jag tänker mig.

En Victorinox i storlek som Nomad. Men utan konservöppnare och korkskruv. I stället en Philips mejsel nr 3 och en sax. Röda skollor. Alternativt annan ljus färg.

Thure

Nackdelen är att den storleken och/eller låsbart blad är otillåten i fler länder än storleken mindre utan lås. Sen kan jag inte komma på att jag saknat låset på knivbladet någon gång i vuxen ålder, däremot saknar jag ett lås på prylen. Prylen är något i alla fall jag vrider och vänder på kniven för att komma åt mer med än jag gör med bladet. Farmer mfl modeller med prylen placerad i ena kortsidan funkar bättre (för mig).
Sen kan jag inte heller säga att min outrider får följa med så ofta då jag tycker den är för stor som fickkniv. Jag har hellre med mig min hiker och en classic (för saxen).
Av de modeller som finns idag skulle jag kika på Evo grip 18 som en allroundkniv som många kan ha nytta av men som så många kanske inte redan har något motsvarande till.. Den "perfekta" forumfällkniven är antagligen två olika som går att köpa var för sig eller i paket och där hamnar jag inte oväntat på en classic och en i mellanstorlek från victorinox. En classic med tryck bör kosta under 200 kr så de flesta har dessutom råd/kan motivera det även om de inte känner att de behöver den som verktyg.
Jag har däremot lovat mig själv att minska antalet fällknivar till under 100 innan jag köpet något nytt så jag ser gärna att det blir något jag absolut inte vill ha eller att det tar lite tid så jag hinner sälja av en del. :)
För slidknivar får man nog bestämma prisnivån först och sen kolla vad som finns på marknaden.
 
Nackdelen är att den storleken och/eller låsbart blad är otillåten i fler länder än storleken mindre utan lås. Sen kan jag inte komma på att jag saknat låset på knivbladet någon gång i vuxen ålder, däremot saknar jag ett lås på prylen. Prylen är något i alla fall jag vrider och vänder på kniven för att komma åt mer med än jag gör med bladet. Farmer mfl modeller med prylen placerad i ena kortsidan funkar bättre (för mig).

Vad menar du med otillåten? Har du nån källa till påståendet?

Alla fällknivar är kompromisser. Jag tycker också att pryl/borr och även krysskruvmejsel som inte sitter i änden på fällkniven är oergonomiska.

Jag uppskattar låsbart knivblad och även låsbar spårmejsel på Victorinox Nomad. Så fort man bänder med ett verktyg eller borrar så är låsbart att föredra och det gäller också knivblad när man täljer respektive lagar mat..

Nomaden är smalare i fickan än syskonen med fler verktyg. Den ligger också bra i handen både för mig och mina döttrar som har betydligt mindre händer än vad jag har.

Jag menar att en forumkniv gärna bör ha åtminstone nån egenskap som inte finns på marknaden för att locka flera till att haka på beställningen.

Thure
 
Ingen multikniv tack

Jag är intresserad av en forumkniv. Absolut inte en liten verktygslåda oavsett vilka delar som ingår.

HåkanF
 
Håller med majjen, multiverktyg har jag några för mycket så föredrar en bra och snygg kniv för brett användningsområde.
 
Välja bort kan vi göra främst i en omröstning.

Oavsett vilka modeller som föreslås kommer flera att avstå av olika skäl.

Personligen kommer jag inte att slå till på en modell jag redan har.

Förra upplagan använder jag en hel del i friluftssammanhang. Den var bra inköp för mig då och kanske skulle en liknande samla många också nu.

Thure
 
Jag ville bara lägga en kommentar för hur jag analyserar alla inlägg här.
Intressesfären antecknar:

+ (eventuell plussida)
Snygg
Nytänk
Ny funktion
Bättre/enklare funktion
Forumkniv för knivsamlingen/samlarobjekt
Gemenskapen
Prisvärd för sin enkelhet*
*relativt.
Lätthanterligt/lätt
Utmärkt andrahandsvärde
Minnesvärd och användbar
Extremt vass och hållbar

- (eventuell minussida)
Ful
Finns bättre/enklare alternativ redan
Har redan en sådan kniv
Samma och/eller sämre funktion
Vill hellre vara annorlunda
Dyr
För enkel eller för komplex.
Svårhanterlig/tung
Ej minnesvärd eller användbar
Slö och dålig kvalitet

Det är så jag sätter upp min vill-ha faktor för en Forumkniv 2020.
 
Jag ville bara lägga en kommentar för hur jag analyserar alla inlägg här.
Intressesfären antecknar:

+ (eventuell plussida)
Snygg
Nytänk
Ny funktion
Bättre/enklare funktion
Forumkniv för knivsamlingen/samlarobjekt
Gemenskapen
Prisvärd för sin enkelhet*
*relativt.
Lätthanterligt/lätt
Utmärkt andrahandsvärde
Minnesvärd och användbar
Extremt vass och hållbar

- (eventuell minussida)
Ful
Finns bättre/enklare alternativ redan
Har redan en sådan kniv
Samma och/eller sämre funktion
Vill hellre vara annorlunda
Dyr
För enkel eller för komplex.
Svårhanterlig/tung
Ej minnesvärd eller användbar
Slö och dålig kvalitet

Det är så jag sätter upp min vill-ha faktor för en Forumkniv 2020.

låter som en vanligt kniv av typ Mora Classic med en annan färg och slida;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...