Efterlysning: Affischer/Litografier från Abisko turiststation - Vem är konstnären?

Jag har länge varit på jakt efter fina affischer, målningar eller litografier med fjällmotiv/skogsmotiv/vandringsmotiv, gärna tecknade eller fina tryck som kan vara tilltalande även för barn. Tycker t ex om John Bauers stil. I påskas hittade jag precis vad jag letat efter när jag besökte Abisko turiststation, där både huvudbyggnadens korridor till bastun och vandrarhemmet hade flera litografier i samma stil, med motiven Kungsleden, Västerbottenfjällen, Rogen/Grövelsjöfjällen, med mera. Personalen på turiststationen försökte efterforska men kom inte fram till mer än att "STF tog in en illustratör i slutet av 90-talet som gjorde dessa till en STF-produktion".

Är det någon som har nån idé över vem upphovsmakaren kan vara? Finns det flera, eventuellt i någon serie?

Bilderna såg ut såhär (ledsen för dålig kvalitet)
 

Bilagor

  • IMG_2021.jpg
    IMG_2021.jpg
    61.1 KB · Visningar: 690
  • IMG_2022.jpg
    IMG_2022.jpg
    60.3 KB · Visningar: 694
  • IMG_2023.jpg
    IMG_2023.jpg
    55.5 KB · Visningar: 683
  • IMG_2024.jpg
    IMG_2024.jpg
    65 KB · Visningar: 684
Putte Eby kanske vet han var chef på Abisko på 90-talet.

Eller chefredaktören på Turist Anders Tapper han har också vart med sen typ 1990.

Thure
 
Tyvärr kan jag inte svara på fragan vem som teknade dom.
Nej, det trodde jag till nu... Se längre ner
Men jag har två av dom hemma.
Där fanns en STF-Publikation Nr. 2935 från 1992 (Pris 20 SEK) Lättläst Guide Kungsleden Kebnekaise-Kvikkjokk Padjelantaleden och Västerbottenfjällen.

Om de andra två var pa olika publikationer eller om de fanns tillsammans vet jag inte.

Fanns även som vykart om jag minns rätt.

På Västerbottenfjällens karta finns namnen Högström i den undre högre hörnan (under Viktoriakyrkan)
Googlate liten.
Kan det vara Leif Högström?
https://www.illustratorcentrum.se/portfolio/leif-hogstrom/

Henning
 
Tyvärr kan jag inte svara på fragan vem som teknade dom.
Nej, det trodde jag till nu... Se längre ner
Men jag har två av dom hemma.
Där fanns en STF-Publikation Nr. 2935 från 1992 (Pris 20 SEK) Lättläst Guide Kungsleden Kebnekaise-Kvikkjokk Padjelantaleden och Västerbottenfjällen.

Om de andra två var pa olika publikationer eller om de fanns tillsammans vet jag inte.

Fanns även som vykart om jag minns rätt.

På Västerbottenfjällens karta finns namnen Högström i den undre högre hörnan (under Viktoriakyrkan)
Googlate liten.
Kan det vara Leif Högström?
https://www.illustratorcentrum.se/portfolio/leif-hogstrom/

Henning


Hej, stort tack för era svar!

"STF-publikation nr 2935" - hur hittar jag denna? Jag gissar att du inte syftar på tidningen Turist som ges ut av STF utan något annat material som de publicerat?

Tack så himla mycket!
 
"STF-publikation nr 2935" - hur hittar jag denna? Jag gissar att du inte syftar på tidningen Turist som ges ut av STF utan något annat material som de publicerat?
Nej det är en dubbelsidig tryckt blad 50x70 cm, ihopvikt till 17.5x25 cm. På den ena sidan finns kartan över Kungs- och Padjelantaleden. på den andra sidan kartan över Västerbottenfjällen, liten text och en omslagssidan.
Publikationsnr. skrev jag ifall du vill kontakta STF och kannske hitta de mer om du kan nämna den.

Henning
 
Jag har den broschyren för Jämtland med Sylarna, "Lättläst guide för jämtlandsfjällen".
Den finns inte i bland de som du fotat (men Rogenbladet är med på baksidan av den).

Där står L Högström i nedre högra hörnet av "jämtlandsfjällen".
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...