En film om älvar i fjällen innan utbyggnad

En älv som man inte lyckades rädda trots film, skrivelse till kungen, specialtryck av informationsbroschyr och hårt arbete an naturskyddsföreningen fjällklubben, STF, friluftsfrämjandet mm.

I samma kampanj räddade man dock tex Virihaure och Vastenjaure

Filmen är sevärd, bra historiskt dokument.

Christian
 
Rejält trådlyft där minsann.

Kanske är det rentav så att Klimataktivisterna är ett av dom värsta framtida hoten mot Naturen ?
Det finns inget som har förstört så många biotoper för all framtid som just vattenkraften och nu vill ju även vindkraftbeivrarna kontaminera naturen storskaligt.

Värt att tänka till kring.
 
En idé: Att göra en karta över dränkta områden som visar allt som gått förlorat. Samla kartor, bilder, text mm genom länkar. (Kan göras för alla områden som man offrar.) Det kanske redan finns något i den vägen? Gissar att hembygdsföreningar har mycket information och att dalgångarna dokumenterats noga innan de översvämmades.
 
Kan det vara så att den storskaliga industrin är ett värre hot på de flesta tänkbara sätt? Klimataktivister byggde inte vattenkraft. Miljörörelsen var ju emot som du ser men det var andra intressen som vägde tyngre.

Jag började plita på något i stil med ”kanske kommer det största hotet mot miljön från de som upplever klimathotets budskap om livsstilsförändringar som hotande och som blivit reaktionära och nyttiga idioter åt just den industri och mentalitet som orsakade stora miljöskador”, men det här kommer att bli löjligt i längden. Det funkar inte att gå runt att kasta halvdolda anklagelser så här (från någon av oss), det är inte att diskutera ett ämne i god tro.

Visst finns det en koppling mellan att vattenkraften gjorde stora avtryck i naturen och att vindkraften gör det. Lägg fram ett argument i frågan. Sluta att dra in en odefinierad grupp likt McCarthy och hans kommunister och att försöka bygga något slags vi och de/ni kring det hela. Det finns ju något att ta på här, gå efter det i stället för att skapa ett skyttegravskrig. Hur stora arealer ödelade dammen? Hur många watt kramade man ur den? Hur mycket plats tar lika mycket vindkraft? Öppna för en diskussion, det är därför det kallas för ett diskussionsforum.

För övrigt måste storskaligt skogsbruk för att inte tala om infrastruktur i allmänhet förmodligen ganska stora bovar när det gäller att förstöra biotoper, jag har inte räknat på det så jag vet inte riktigt hur det ligger till med ditt påstående om att vattenkraften förstört flest biotoper. Utveckla gärna.
 
Klimataktivister byggde inte vattenkraft. Miljörörelsen var ju emot som du ser men det var andra intressen som vägde tyngre.

För övrigt måste storskaligt skogsbruk för att inte tala om infrastruktur i allmänhet förmodligen ganska stora bovar när det gäller att förstöra biotoper, jag har inte räknat på det så jag vet inte riktigt hur det ligger till med ditt påstående om att vattenkraften förstört flest biotoper. Utveckla gärna.

Jag menade inte med mitt påstående att det var klimataktivister som byggt vattenkraften, men dom är en stark drivkraft för vindkraft.

Storskaligt skogsbruk är, har alltid varit och kommer alltid att vara ett hot mot biotoper, vi har ca 5% orörd urskog kvar i landet...men i har trots allt mycket skog som i många avseenden fortfarande är någolunda fungerande biotoper även om dom är långt i från vad dom en gång varit.

Vattenkraften är ändå värst då den dränkt hela dalar och stora arealer i naturområden och utgör effektiva vandringshinder för allt strömlevende liv, bara ca 2% av dammar och stationer har förbipassager och dom är inte 100% effektiva.
Ål och andra hotade djurarter tuggas sönder på nedströmsvandringar av turbinhjulen.

Den ständigt varierande vattennivån är förödande för mycket liv i både ström och vattenmagasin, bottnarna i magasinen är till stora ytor helt sterila på växtlighet.

Vattenkraften är på många ställen ofta ålagda att plantera ut fisk för vad dom ställt till, därför kan människor uppleva det som fisket är bra men det är som sagt till stor del konstlat och skulle utsättningarna upphöra så skulle det snabbt försämras.

Vattenkraften får inte kalla sin verksamhet "Miljövänlig" i sin reklam, så dom tuggar på med "Klimatvänlig" för att framstå i bra dager.

Min poäng är att bara för att det anses Klimatvänligt behöver det inte vara Miljövänligt, långt i från och gemene man verkar inte alltid fundera över skillnaden.
 
Senast ändrad:
En idé: Att göra en karta över dränkta områden som visar allt som gått förlorat. Samla kartor, bilder, text mm genom länkar. (Kan göras för alla områden som man offrar.) Det kanske redan finns något i den vägen? Gissar att hembygdsföreningar har mycket information och att dalgångarna dokumenterats noga innan de översvämmades.
En annan idé är att räkna på hur mycket vi vunnit på att dessa dammar byggdes samt fundera på vilka alternativ vi hade då. Alternativen 1962 då man började bygga Seitevare var i princip kärnkraft eller kolkraft. Värt att notera är att Sveriges sista kolkraftverk stängdes i april i år.

Det är svårt att räkna på, precis som effekten av avregleringen av telekommarknaden på 90-talet för att göra en liknelse.
Mest troligt så har den avregleringen betalat för alla andra avregleringar och lite till, vidare hade vi aldrig klarat av den pandemi vi är inne i nu så bra som vi faktiskt gör, ekonomiskt sett. Anledningen till att så många kan jobba hemifrån i dag är just pga den avregleringen.
 
Svar till Granitbitarn: Min idé ska inte ses som ett politiskt inlägg i frånagan för/emot vattenkraft. Idén väcktes av nyfikenhet inför vad som funnits där nere i djupet under vattenytan. Det är gissningsvis områden rika på kulturlämningar som finns under dammarna i landet, eftersom människor ofta bodde nere i dalgångarna.

Vill man sätta förslaget i ett politiskt sammanhang kan man se det som ett påpekande av de offer lokalbefolkningen har fått göra för den el vi får.

Jag är för vattenkraft. Men tycker att vi ska veta vad lokalbefolkningen har fått offra.

I dessa tider av så mycket skuldbeläggande tycker jag att vi istället kan påminnas om att vi har haft en till största delen fossilfri elproduktion. Var stolta för det om ni engagerar er i klimatfrågan.

(När det gäller privatisering av den storskaliga vattenkraften som föreslogs för ett par? årtionden sedan är jag totalt emot. Den frågan kan inte jämföras med telenät som kan byggas parallella. Frågan om telenät ligger utanför den här tråden.)
 
Svar till Granitbitarn: Min idé ska inte ses som ett politiskt inlägg i frånagan för/emot vattenkraft. Idén väcktes av nyfikenhet inför vad som funnits där nere i djupet under vattenytan. Det är gissningsvis områden rika på kulturlämningar som finns under dammarna i landet, eftersom människor ofta bodde nere i dalgångarna.

Vill man sätta förslaget i ett politiskt sammanhang kan man se det som ett påpekande av de offer lokalbefolkningen har fått göra för den el vi får.

Jag är för vattenkraft. Men tycker att vi ska veta vad lokalbefolkningen har fått offra.

I dessa tider av så mycket skuldbeläggande tycker jag att vi istället kan påminnas om att vi har haft en till största delen fossilfri elproduktion. Var stolta för det om ni engagerar er i klimatfrågan.

(När det gäller privatisering av den storskaliga vattenkraften som föreslogs för ett par? årtionden sedan är jag totalt emot. Den frågan kan inte jämföras med telenät som kan byggas parallella. Frågan om telenät ligger utanför den här tråden.)

Filmen i sig är ju en propagandafilm mot vattenkraft och det naturskyddsföreningen propagerar för får ju i princip alltid politiska konsekvenser åt det ena eller andra hållet.

Håller med dig om lokalbefolkningen men snarare då de som var direkt berörda, de borde ha kompenserats ordentligt.

Min liknelse med avregleringar var för att visa att det är väldigt komplext att räkna på vinsterna som följt av byggandet av dammarna. Det hade ingenting att göra med privatisering av vattenkraften. Förstår inte ens varför du börjar prata om det? Förstår du inte vad en liknelse är eller läser du inte inlägget du svarar på ordentligt?
 
Svar till Granitbiten: Jag snabbtittade bara på filmen och blev intresserad av det som funnits i dalgångarna. Gjorde en webbsökning men hittade inte så mycket. Då kläcktes iden. Den var inte politisk. Men insåg att den riskerar att läsas så i den här tråden.

Dina rader om privatisering förstod jag inte riktigt. Men om det inte var det du ville diskutera så släpper vi det.

När det gäller att räkna på vad vi tjänat på vattenkraften så borde det inte vara allför svårt. Jag behöver inte ens räkna på det, vi har tjänat jättemycket. Under första halvan av 1900-talet dominerade vattenkraften. Den var med och byggde landet.

Ett annat sätt att räkna på vinsten av vattenkraften är att räkna på de koldioxidutsläpp den har sparat innan kärnkraften blev ett alternativ. Det är enorma mängder.
 
Svar till Granitbiten: Jag snabbtittade bara på filmen och blev intresserad av det som funnits i dalgångarna. Gjorde en webbsökning men hittade inte så mycket. Då kläcktes iden. Den var inte politisk. Men insåg att den riskerar att läsas så i den här tråden.

Dina rader om privatisering förstod jag inte riktigt. Men om det inte var det du ville diskutera så släpper vi det.

När det gäller att räkna på vad vi tjänat på vattenkraften så borde det inte vara allför svårt. Jag behöver inte ens räkna på det, vi har tjänat jättemycket. Under första halvan av 1900-talet dominerade vattenkraften. Den var med och byggde landet.

Ett annat sätt att räkna på vinsten av vattenkraften är att räkna på de koldioxidutsläpp den har sparat innan kärnkraften blev ett alternativ. Det är enorma mängder.

Jag gillade videon, kollade faktiskt hela trots att den var väldigt vinklad av Narturskyddsföreningen. Undrar hur det gick för familjen som var tvungna att flytta.

Min liknelse var för att visa på att det är nog svårt att räkna på i efterhand men väldigt svårt att förutse i förhand iom att du kan ha vinster, som t.ex. de minskade koldioxidutsläppen men som först uppmärksammas flera decennier efter.
När den där dammen byggdes så brydde sig ingen desto mer om koldioxidutsläpp.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...