Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över?

Det vanliga är att dom gör det , jag har nattnavigerat massa och några gånger har jag haft en större flock framför mig.
Då har det blitt dödläge me massa gulgröna ögon som glor på en och grymtande - haha jag har iaf då ställt ned ryggsäcken och suttit i ett träd en liten stund.

Dom stack ju sen.

Älg kan vara betydligt värre , jag har blivit stående med en fet stor ko öga mot öga mitt i natten - den sänkte huvet och näsborrarna var skitstora på den.Det kanske var 15m , efter en liten stund klev den av stigen och ställde sig och glodde på mig , jag vågade ju passera där men man var ju beredd.
 
Intressant och nyttig tråd! Jag har aldrig varit rädd för att vara ensam i skogen förut, det farligaste vi har haft här är fästingar, men nu går det rykten om vildsvin och en jägare jag känner fick hunden sönderriven så jag har funderat på hur stor risken är att stöta på grisarna och vad jag ska göra om det händer. Era sakliga kommentarer känns lugnande. Och jag kan ju både springa och klättra i träd. :)
 
Intressant och nyttig tråd! Jag har aldrig varit rädd för att vara ensam i skogen förut, det farligaste vi har haft här är fästingar, men nu går det rykten om vildsvin och en jägare jag känner fick hunden sönderriven så jag har funderat på hur stor risken är att stöta på grisarna och vad jag ska göra om det händer. Era sakliga kommentarer känns lugnande. Och jag kan ju både springa och klättra i träd. :)

Att jägare eller deras hundar attackeras av vildsvin beror på att svinen är mycket stressade av jakten. Det är ju en fråga om liv eller död för dem. För en vanlig skogsflanör är det en helt annan sak. Jag har varit väldigt mycket ute i skogen i hela mitt liv. Jag har sovit utomhus bortemot 1.000 nätter och aldrig någonsin stött på några aggressiva vildsvin ( eller några andra aggressiva, vilda däggdjur ). Rykten om farliga djur i skogen kommer nog från människor utan erfarenhet av naturen. Det man inte känner till är otäckt och skrämmande.
 
Tack! Vi har inte haft dem här på ett par hundra år så folk har nog glömt hur man ska förhålla sig till dem. Förr i tiden kom svenska kungar hit och jagade vildsvin så de har funnits förut. Kuriosa: som barn brukade jag vistas på en ö som heter Svinö, på en plats som kallas Kungens kammare efter att någon kung haft jaktläger där. Det kan förstås vara en skröna men intressant historia ändå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...