Dagstur blev en ofrivillig weekend?

Var ute i Svartedalen igår och skulle gå Grandalen-Lysevatten. Pga oklart hjärnsläpp blev det Romesjön-Lysevatten (27km kraftigt kuperad terräng) som skulle klaras av på 5,5h dagsljus. För mig är det helt klart en strapats.
Skulle självklart avbrutit halvvägs då jag visste att man inte hade fler chanser att avbryta innan jag var framme. Men var stursk och tänkte att sista biten får jag la ta i ljuset av pannlampan.
Sagt och gjort blev det närmare två timmar i beckmörker, varav jag i säkert 20 min inte hittade spåret. Tanken att övernatta poppade upp flera gånger. Men pga att jag efter varje kort jakt efter spåret återkom till där jag var säker på att jag senast var på rätt väg, hittade jag det till sist med hjälp av kompass.

Gick bra denna gång, men är så klart medveten om att jag gjorde bort mig rejält.

Har någon av er tvingats övernatta vintertid när det inte var planerat? Utan tält, verktyg etc? Hur var det? Google levererar dåligt med historier.

PS. Hur tror ni jag hade löst en övernattning med följande utrustning? Nattemperatur på ca -3.

-Regnjacka+byxor
-Lätt fodrad skaljacka
-Vindtäta turbyxor
-Ullunderställ (helt)
-Fleecetröja
-Mössa
-Syntetvantar+Skidhandskar
-Dubbla ullstrumpor
-Ofodrade, men rejäla kängor

-Primuskök med rätt mkt gas
-En extra påse frystorkat
-Vatten
-Snabbkaffe
-Dubbla tändare
-Mobil på 50%
-Pannlampa med nya batterier för dagen
-Kniv
 
Senast ändrad:
DU skulle kunnat slagga inrullad i en silvrig räddningsfilt i nödfall.
Man blir jävligt blöt av den metoden men värmen håller man lätt
men det hade du ju inte med.

Man kan övernatta bredvid en granris bädd och en eld.Nära en reflekterande klippvägg men man skall helst ha nått över sig fast det bara är en pressening
 
Det är ju svårt att säga utan att veta väder, snötillgång, terräng, din fysiska status etc. Generellt sätt så är det viktigaste vintertid att ha fysik till att ORKA hålla såg varm. Därefter så kommer väl extern värmekälla, kläder och skydd från väder.
Med tanke på att du orkat gå nästan 3 mil tidigare under dagen så förmodar jag att du har en god fysik, så det hade du nog klarat.

Jag såg den här för nått år sedan, det fick mig att tänka till kring vad som egentligen är viktigt. Han klarade en hel natt naken i -13C, helt klart imponerande. https://www.youtube.com/watch?v=jyc81tIooZg
 
Det glädjer mig att läsa att det gick bra för dig denna gång trots de mindre goda yttre förutsättningarna och omständigheterna.

Det framgår inte vad det var för väderlek. Snö? Vind? Det framgår inte heller om du kunde få tag i något bränsle att elda med. Terrängens beskaffenhet och möjligheten att söka skydd kan många gånger vara avgörande för utgången.

Det är i vanlig ordning högst individuellt hur man klarar en situation som den du hade försatt dig i. Det beror på fysisk kondition och mental styrka samt på hur van man är att klara besvärliga situationer och hur van man är att hantera relativt långvarig kyla.

När det gäller den fysiska konditionen är den till stor hjälp när det kärvar och saker och ting ställs på sin spets.

När det gäller den mentala styrkan gäller det att inte få panik. Det är då de dåliga besluten tas och faran för ödesdigra misstag ökar. Att stanna upp och lugnt och metodiskt tänka igenom situationen och planera fortsättningen är en god idé.

STOP: Stop, Think, Observe, Plan.
STOPP: Stanna. Tänk. Observera. Prioritera. Planera.​

När det gäller förmågan att klara besvärliga situationer är kunskap och erfarenhet A och O. Det gäller att känna till sina egna begränsningar och att vara kreativ och relativt snabbt kunna hitta lösningar på det som behöver lösas med de relativt begränsade resurser som står till buds samt att kunna prioritera i vilken ordning saker och ting skall hanteras för bästa effekt och minsta risk.

Även när det gäller förmågan att hantera relativt långvarig kyla är kunskap och erfarenhet A och O. Men blir definitivt relativt fort långsam i både tankar och rörelser. Och väldigt lätt passiv. Jag skulle gissa att en hel natt med runt -3 grader skulle göra dig rejält nedkyld med den utrustning som stod till buds om du inte antingen rörde på dig mer eller mindre konstant eller kunde ordna ett någorlunda isolerande underlag och en eld samt helst en reflektor bakom elden och en bakom dig. Varm dryck kan göra underverk. Men verkan är vanligen relativt kortvarig. Om det är vindstilla ökar möjligheterna att klara kylan avsevärt.

En räddningsfilt med reflekterande silverfolie på insidan för att kunna behålla värmen är definitivt en bra sak att ha med sig vid strapatser som den du gav dig ut på. Och på alla andra strapatser också för den delen.

/Birger
 
En aluminiumfolie är inget vidare för en nödsituation, men som tak mot regn eller skydd mot vind fungerar den skapligt, om den inte går söder som brukligt. Men undvik att sova i den... Finns bra tunna och lätta yllefiltar som är bättre, det fick man lära sig i FM

Läs mer här: Så kallad överlevnadsfilt? - Utsidan Forum

Mvh troswe
 
Först en liten rättelse i mitt tidigare inlägg: Det skall naturligtvis vara aluminiumfolie och inte silverfolie.

Så länge man lever avger kroppen värme som kan vara värd att försöka behålla och "återanvända" (genom reflexion) i en så hög grad som möjligt. Dessutom hindras avdunstning och strömning.

Jag är inte av uppfattningen att artikeln som länken "Så kallad överlevnadsfilt? - Utsidan Forum"(https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72150) leder till ger något definitivt svar på om räddnings- och överlevnadsfiltar är bra eller inte och om de fyller någon funktion eller inte, utan pekar snarare på ett antal för- och nackdelar. Jag har inte provat någon praktiskt men jag ser inte att det skulle kunna vara något större problem att ta med en. Därför tar jag med en.

/Birger
 
En aluminiumfolie är inget vidare för en nödsituation, men som tak mot regn eller skydd mot vind fungerar den skapligt, om den inte går söder som brukligt. Men undvik att sova i den... Finns bra tunna och lätta yllefiltar som är bättre, det fick man lära sig i FM

Läs mer här: Så kallad överlevnadsfilt? - Utsidan Forum

Mvh troswe

Överlevnads filtar är bara gjorda för en överlevnads situation - vad trodde du - dom väger inget och tar ingen plats.
 
Du ser ut att ha varit välutrustad. Med en eld skulle det ju ha kunnat bli riktigt trevligt. Svårt att få någon sömn ändå skulle jag tro. I det militära hamnade vi alltför ofta i liknande situationer. Man fick springa sig varm och sedan lägga sig på en torr plats, inte i snön. Vi sov väl ungefär 0,5-1 timme i taget. Sedan fick man springa igen. En del blev apatiska. Har man eld kan man värma stenar och lägga i skrevet, armhålor, på magen eller bredvid sig. Folier och tarpar och liknande skyddar mot fukt men inte mot kyla. Bäst är förstås en kombination av isolering mot kyla och fukt.
 
En överlevnadsfilt ger ett enormt skydd mot kyla , dock blir det blött av kondens.

Prova o snurra in dig i en sådan halvnaken i minusgrader så får du se.Du har en 90% reflektion av värmestrålning.En svart sopsäck absorberar 90% och skickar ut det på utsidan.
 
Fysiken är god om än ingen atlet. Fanns en hel del fallna träd i närheten, samt bra "hällar" att ha sig själv o en eld emot. Ingen vind över huvud taget, 1-2 cm snö. Pga varken snöfall/regn samt ingen vind skulle eld vara prio före ett enklare skydd tänker jag? Att bulla upp med granris under sig o stoppa fötterna i ryggsäcken kanske hade räckt om alternativet var bra skydd men dålig eld?
Min egen uppskattning är att jag skulle lyckats hålla igång en liten eld under ganska lång tid med materialet som fanns att lösgöra med kniv/armkraft. Säkert med mycket lite sömn och ganska kallt som ulflar säger. Intressant att höra om dina erfarenheter i det millitära.

Någon annan som råkat ut för en ofrivillig vinterbivack?

Skall helt klart köpa mig en aluminiumsäck att ha med som en last resort.

Tack för alla svar :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...