Diskmedel inte längre Svanenmärkt

Tänk på att Yes finns i en ännu krutigare version - Yes platinum - grå flaska.Perfa för den kräsna som vill ha minimal vikt och effektivitet.

Att diska en tallrik med gröna Yes dödar 12km av en fjällbäck totalt.
Med Yes platinum ödelägger man hela 23km med samma diskmängd.
 
Det där kan vi nog lista dom flesta ämnen som används för vår hygien etc. som används och kanske sköljs av med ett dopp i sjö och vattendrag - tänk på det när ni rakar och tvättar er i fält och använder raktvål, handtvål och schampo mm.. Dessa hygienprodukter används i betydligt större doser än en enstaka droppe Yes vid diskning (sedan håller jag med att Yes och många andra diskmedel överdoseras våldsamt av många i tron att det skulle fungera bättre). Många tvål och schampoprodukter (även svanmärkta dito än så länge) innehåller dessutom styrenplastkulor - mikrokulor för att produkten skall se bättre (dimmig/mjölkfärgad,glittrig etc.) ut för köparen och det tycker jag är ett riktigt allvarligt problem som man nu först börja få upp ögonen på då dessa till stor del går rakt igenom reningsverken och ut i naturen och är jäkligt svårhanterat där och drar till sig miljögifter som äts av plankton sedan går in i näringskedjan igen i form av vår mat.

Det som gör att Yes upplevs sliter mer på händerna är ett bevis att den är (mer) effektiv då det man vill diska bort i form av mat (fett och proteiner) är faktiskt samma ämnen som huden på händerna är uppbyggda av och därför påverkas mer, andra ämnen som kaustiksoda och liknande ämnen som används i tex. maskindisk sliter också oerhört på händer (tex. det som används i restaurangdiskmaskiner och som diskare där har svårt att helt undvika kontakt med när man hanterar disken), där är det verkligen inga snälla ämnen, och det är heller inga små mängder, tänk på det när ni stoppar i diskmaskinstabletten i eran diskmaskin hemma!!!

Det är inte bara det som släpps ut på campingturen som räknas, utan också och framförallt vad som används hemma i form av diskmedel och tvättmedel och hygienprodukter eftersom det används flesta dagarna på åren och i största mängder där.

tittar man på MSDS för Yes så ser man att den innehåller i stort sett samma ämnen som kan hittas i flytande handtvålar, shampo etc men kanske i andra proportioner .

tex. så används Natrium Laurylsulfat i stora mängder i de flesta flytandee tvål och shampo liksom i Yes och står för största delen löddrande faktorn i produkten, i tandkräm kan det vara upp till 2% för att det skall löddra sig när man borstar tänderna...

---

Det som gör skada är att man släpper lös en massa olika tensider i en miljö som inte tål det, oavsett produkt och därför skall det släppas (om man inte har riktig, behandlande avlopp tillgänglig) ut på landbacken en bit från sjö och vattendrag och inte direkt i sjöarna/vattendragen. Vanlig tvål och såpa är heller inga 'snälla' ämnen i vattendrag.

Sedan skall man komma ihåg att tensider av olika slag har ofta olika fettsyror som grund och för rätt sorts bakterier så är det samma sak som mat - de innehåller energi som bakterier kan utnyttja och förutsättningarna är bättre i jord och sand att det bryts ned fort medans i vatten är förbrukning av syre stor redan innan av förmultnande material, kanske inte passande bakterier och annat och nedbrytningen går långsammare.
 
Senast ändrad:
...då dessa till stor del går rakt igenom reningsverken och ut i naturen och är jäkligt svårhanterat där och drar till sig miljögifter som äts av plankton sedan går in i näringskedjan igen i form av vår mat.

Jag var lite sugen på att dra samma argument men kollade upp det och fann att moderna reningsverk fångar upp just tensider riktigt bra. Bara någon eller som mest tre procent passerar verket ut i vattnet.

Så det är betydligt värre att blaska Yes i fjällbäcken än att spola ner det i slasken.
 
Tänk på att Yes finns i en ännu krutigare version - Yes platinum - grå flaska.Perfa för den kräsna som vill ha minimal vikt och effektivitet.

Att diska en tallrik med gröna Yes dödar 12km av en fjällbäck totalt.
Med Yes platinum ödelägger man hela 23km med samma diskmängd.

Det här är väl ändå den renaste formen av idioti. Som sagt så förstår jag inte vad alla dessa människor gör på detta forum som gott skrattar åt rådande forskningsrön istället för att ta hand om den miljö man glatt brukar till sin rekreation.

Pinsamt.
 
Man häller aldrig ut grejer i vattendrag utan i terräng en bra bit bort.

Det späds ut och bryts ned innan det når vattendrag i dom mängderna folk häller ut det i naturen.
När det gäller Yes så bidrar jag med kanske 5ml* per år utspritt över hela landet i terrängen och av det är det inte många molekyler som ens når ett vattendrag.

*I somras gick det uppåt 40ml på 55 dygn men detta på grund av att jag tappade köket och blev tvungen att elda med ved och använde det för att ta väck sot - mycket sot - ett sämre diskemdel skulle krävt att jag skulle fått ha följe helikopter med ett 230L fat svanenmärkt.

Om man räknar transporter,tillverkning,gasbesparning och rubbet i hela kedjan när det gäller Yes så lär det nog slå andra diskmedel i slutändan
 
Jag var lite sugen på att dra samma argument men kollade upp det och fann att moderna reningsverk fångar upp just tensider riktigt bra. Bara någon eller som mest tre procent passerar verket ut i vattnet.

Så det är betydligt värre att blaska Yes i fjällbäcken än att spola ner det i slasken.

Om vi nu antar att 3% når miljön om du blaskar Yes I vasken så borde det innebära att avtrycket på miljön är större den delen av året du diskar hemma än den delen av året du diskar i naturen (under antagandet att du diskar mer än 97% av disken hemma).

Tillägg: sen var ju argumentet inte gällande tensiderna utan det rent kosmetiska (plastbollarna). Här finner jag det lite märkligt att man slår ner på tensider som troligen är nödvändiga, men låter onödigt lull-lull (som bara har till syfte att schampot skall få snygg färg och lyster) passera...
 
Det där kan vi nog lista dom flesta ämnen som används för vår hygien etc. som används och kanske sköljs av med ett dopp i sjö och vattendrag - tänk på det när ni rakar och tvättar er i fält och använder raktvål, handtvål och schampo mm.. Dessa hygienprodukter används i betydligt större doser än en enstaka droppe

Det som gör att Yes upplevs sliter mer på händerna är ett bevis att den är (mer) effektiv då det man vill diska bort i form av mat (fett och proteiner) är faktiskt samma ämnen som huden på händerna är uppbyggda av och därför påverkas mer, andra ämnen som kaustiksoda och liknande ämnen som används i tex. maskindisk sliter också oerhört på händer (tex. det som används i restaurangdiskmaskiner och som diskare där har svårt att helt undvika kontakt med när man hanterar disken), där är det verkligen inga snälla ämnen, och det är heller inga små mängder, tänk på det när ni stoppar i diskmaskinstabletten i eran diskmaskin hemma!!!

En faktor som jag tycker saknas är att man gör det här till svart eller vitt. Yes innehåller någon tensid som är för stark i för stor omfattning (vilket gör det till svart) medan No kanske innehåller den i halva omfattningen eller en hälften så stark tensid vilket lägger den på rätt sida gränsen (vilket gör den till vit). I själva verket borde det ju vara olika nyanser av grått. Kontentan blir att folk kan få för sig att tio droppar No kan användas med gott samvete medan en droppe Yes inte kan det.

På tal om kaustiksoda så är den största faran att det är frätande (NaOH) och den faran elimineras genom att man spär ut den. När den väl är utspädd till ett lagom pH-värde så är NaOH'n i stort sett harmlös. Sen finns det ju också tensider i kaustiksodan har jag för mig iofs (har det alltid funnits det?).
 
Kaustiksoda är det miljövänligaste tvättmedlet och kan hällas ut i en sjö.Det enda som händer är att ph värdet ökar.För en sur sjö är det en jackpott.....

Basiska blandingar på kaustiksoda och tensider utgör grunden till många alkaliska industrirengörningsmedel och även biltvättmedel i automatiska biltvättar.

För övrigt är klorin också av många ansett som det värsta som finns men faktum är att det bryts ned väldigt fort till vanligt koksalt.Häll lite i ett glas o ställ det i solen.
Så o hälla ut 2L klorin i en sjö ger bara en lokal massdöd på 1kbm under 30 sek.Efter någon minut är effekten utraderad
 
Även jag använder Yes i fält då jag funnit det effektivast i riktigt kallt vatten. Förvaras i en 30ml flaska i köket och vid sommarens 10 dagars vandring i fjällen förbrukade jag nog totalt 3-4ml, så utsläppen är ganska beränsade.

Använder en halv Scotch brrite svamp vid diskningen som jag duttar mindre än en droppe Yes på för att lösa ev fettrester.
 
Gillar verkligen när du kommer med i debatten xxargs. Har du koll på vad som man från Svanenmärkningen reagerat på avseende Yes?

Kan det vara så att det är bättre att använda låg koncentration Yes för hår och kroppstvätt än schampo som innehåller plastkulor?

Thure
 
Ja och en dl varmvatten räcker i de flesta fall gott och väl till disk för en person.

Jag har ett par gånger låtit "mina" scouter få prova på att diska med minimal vattenåtgång.

Varje scout fick en storkåsa, bestick och en drickkåsa. Drickkåsan var ursköljd med äppeljuice har jag för mig, till storkåsa och bestick hade jag gjort en fin smet av pulvermos, överkokta snabbkamaroner, gammal matolja och krossade tomater som jag hade smutsat ner grejerna med.

Varje scout fick en kaffekopp varmvatten, en tredjedels Scotch brite och sen delade jag ut en droppe diskmedel var till dem. Disken torkades sen med papper för att kolla att det blivit rent (olja och tomater brukar ge en röd film som sitter kvar om man diskat slarvigt).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...