The Island, SVT-play

Nu går vi lite off-topic, men...

Jag läser en hel del böcker om diverse äventyr, och den främsta historien om överlevnad borde vara denna: http://www.amazon.com/Four-Against-Arctic-Shipwrecked-Years/dp/0786125039

De blev kvarlämnade på en ö i Svalbard. Lyckligtvis fick de lift hem igen med nästa båt som kom. Sex år senare...

Sen finns förstås en rad andra överlevnadsböcker jag läst som inte så lätt försvinner ur minnet, men denna bragd måste vara utöver det vanliga.

Apropå B1, var finns det i naturen att tillgå?

mvh

Anders
 
Har bara sett tre avsnitt hittils, operation robinson, hardcore edition ;)... Men första avsnittet alltså, jösses. 14 män sitter och petar i sanden, lindar snörstumpar och är helt förasade över att de kanske ska tappa en byggare som ska ge dem en sådan genväg för att bygga skydd. Byggare, som på 4 dagar, lyckas med konststycket att surra samman 10 pinnar och lägga på några palmblad...

Hade de oroat sig mindre för att tappa byggarna och bara börjat bygga direkt hade de haft ett kass skydd dag ett och dag 2 inset att de behövde göra om och dag 4 istället haft en torr sovplats... Och varför i hela världen satsar de inte på fiske om de nu måste ha mat, mindre energikrävande matinsamling finns ju knappt...

Sjukt spännande program ändå, hoppas det kommer fler säsonger.
 
Nu går vi lite off-topic, men...

Jag läser en hel del böcker om diverse äventyr, och den främsta historien om överlevnad borde vara denna: http://www.amazon.com/Four-Against-Arctic-Shipwrecked-Years/dp/0786125039

De blev kvarlämnade på en ö i Svalbard. Lyckligtvis fick de lift hem igen med nästa båt som kom. Sex år senare...

Sen finns förstås en rad andra överlevnadsböcker jag läst som inte så lätt försvinner ur minnet, men denna bragd måste vara utöver det vanliga.

Apropå B1, var finns det i naturen att tillgå?

mvh

Anders

B1 finns i bla svamp och inälvsmat, hur mycket det finns i svamp vet jag inte.
 
Sjukt häftigt! Ser att personen som klarade sig längst med B1-understödd svält klarade hela 324 dygn! Trodde jag aldrig skulle vara möjligt.

Halaj!

Jo, det där är väldigt intressant. Världsrekordet är tydligen 382 dygn, och mannen hade inga men efteråt.

Mellan tidig sommar 1965 och sensommaren 1966 var det nämligen en 27 årig man som fastade helt. Vi snackar alltså om 382 dagar utan någon mat!
Mannen vägde 207 kg när studien började och gick ner i snitt 0,32 kg per dag. När han skrevs ut efter 382 dagar vägde han 81 kg och han hade alltså gått ner hela 126 kg.
Vi snackar alltså över ett år utan någon mat. Det enda som mannen fick var multivitamin, vätska och tillskott av olika mineraler efter behov vilket förändrades efterhand som du kan läsa i abstraktet.
http://tranastyrka.se/fasta-pa-riktigt/

Experimenterar lite med detta. Just nu åt jag senast kl 20:00 igår, och är vrålhungrig.

//T
 
Har bara sett tre avsnitt hittils, operation robinson, hardcore edition ;)... Men första avsnittet alltså, jösses. 14 män sitter och petar i sanden, lindar snörstumpar och är helt förasade över att de kanske ska tappa en byggare som ska ge dem en sådan genväg för att bygga skydd. Byggare, som på 4 dagar, lyckas med konststycket att surra samman 10 pinnar och lägga på några palmblad...

Hade de oroat sig mindre för att tappa byggarna och bara börjat bygga direkt hade de haft ett kass skydd dag ett och dag 2 inset att de behövde göra om och dag 4 istället haft en torr sovplats... Och varför i hela världen satsar de inte på fiske om de nu måste ha mat, mindre energikrävande matinsamling finns ju knappt...

Sjukt spännande program ändå, hoppas det kommer fler säsonger.

Om man vidgar vyerna lite så hittar man totalt tre säsonger, den som visas i Sverige är säsong två. ettan är lite mildare och mer sammansvetsad med enbart killar, trean börjar jag själv att se i dagarna när tid finns.
 
På vanligt dokusåpamanér har de letat rätt på folk som är på gränsen till att behöva tvångsomhändertas. Jag orkade med ett halvt avsnitt av gapande och skrikande. Är det inte bra tv om inte smockan hänger i luften?
 
Om man vidgar vyerna lite så hittar man totalt tre säsonger, den som visas i Sverige är säsong två. ettan är lite mildare och mer sammansvetsad med enbart killar, trean börjar jag själv att se i dagarna när tid finns.

Tackar för tipset! Började ana att detta inte var första gången då Bear Grylls säger något som kan tolkas att det hänt tidigare. Men då vet jag säkert och har några timmar underhållning framöver:)
 
Det är ju väldigt medvetet klippt och en del passager är ju rent skrattretande överdramatiserade, t.ex. när de paddlar på sin flotte och (citat) "strömmen för flotten rakt mot öns farliga klippiga kust som kan krossa männen". Jo, tjena.

M.
 
Även om man *överlever* i 6-8 veckor utan mat (enl wikipedia) så innebär det ju knappast att man fungerar rimligt utan mat ens bråkdelen av den tiden. Testa att skippa att äta bara idag så ser du hur koncentrationsförmågan påverkas och sannolikt även humöret.

Verkligheten brukar vara betydligt kortare. Denna vandraren överlevde ca en månad när hon kom bort från Appalachian Trail

http://www.bostonglobe.com/metro/20...found-maine/bX4Fna5A2AGkUeQjCUKbIJ/story.html

https://www.bostonglobe.com/metro/2...d-for-weeks/KAcHuKSdYVHNTNu0qQobvK/story.html
 
Det är ju väldigt medvetet klippt och en del passager är ju rent skrattretande överdramatiserade, t.ex. när de paddlar på sin flotte och (citat) "strömmen för flotten rakt mot öns farliga klippiga kust som kan krossa männen". Jo, tjena.

M.

Well, det är ju tv, man blir ju inte direkt överraskad över att de dramatiserar. Men strömmar är farliga, det har jag egen erfarenhet av som jag gärna varit utan. Jag tycker detta program är relativt befriat från den överdrivna överdramatisering som är "kutym" i genren. Jag tycker att denna serie känns väldigt äkta.

Att det blir fokus på konflikterna är ju naturligt i ett tv-program av den här sorten. Det är ju känslor, och när känslorna svallar över, som är intressant. Och action förstås, när de fångar grisar och krokodiler. Att se vardagsslitet i större utsträckning hade nog mest bara blivit tröttsamt.

mvh

Anders
 
Har nu sett alla avsnitt förutom de två sista och jag måste säga att jag är glatt överraskad.

Som andra nämnt så är det TV, och med det kommer lite överdrivet drama emellanåt. Självklart är läggs lite onödigt mycket fokus på det, men samtidigt får man inte glömma att i en sådan pressad situation så bildas det nog väldigt mycket konflikter i en grupp.
Alltsomallt tycker jag dock att de lyckats balansera innehållet i serien hyffsat bra.

Ganska uppfriskande också att de faktiskt har getts en ärlig chans att klara sig med tanke på att inga av deltagarna verkar vara friluftsmänniskor. Jag syftar på hur de fått knivar, machetes, fiskelina, krok m.m. Sen vet jag förstås inte, men det känns som att de (främst kvinnorna) fick lite extra hjälp när det var som allra värst. T.ex. att det kommer två griskultingar som verkar väldigt domesticerade samt att de hittar fiskenät och konserver med ätbara bönor.



Tyvärr kan jag däremot inte titta på programmet utan att i soffan tänka på hur jag själv hade klarat av det bättre.
Missförstå mig inte, jag hade varit minst lika värdelös som de flesta i programmet, men vissa beslut de fattar är för mig ganska konstiga.


Tjejerna går åt olika håll (utan vatten t.o.m.) innan de slått läger, då är det inte konstigt att de går vilse.

Det tar många dagar, kanske veckor, innan de ens börjar fundera på att bygga ett skydd som ens är halvt funktionsdugligt.

Många gör *ingenting* av uppgifter som i alla fall jag anser vara kritiska. Som att de inte ens hade gjort upp en eld för att koka vatten medan resten av gruppen var på vattenjakt.

Saknar respekt för havet

etc. etc. etc.


Aja, skulle vara kul att få vara med i något liknande och se hur mycket man var tvungen att skämmas efteråt :)
 
Jag hade utan tvekan sökt till detta program. Allt man får lära sig om sig själv och andra samt att få vara med om att hjälpa varandra i en så utsatt situation vore en dröm. Känslan när man lyckas tillsammans är helt oslagbar. Hoppas värkligen att det kommer en svensk eller nordisk likhet snart :).
Jag önskar att någon på något tevebolag finns här på utsidan och skriver ett PM där det står, Vill du vara med.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...