Alaska-/Grönland-RAMfunderingar

Säg denna ryggsäck till salu på nätet nyss. Är det någon som kan identifiera den?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,146
  • 2.jpg
    2.jpg
    23.3 KB · Visningar: 1,121
  • 3.jpg
    3.jpg
    28.4 KB · Visningar: 1,118
Senare delen av sjuttiotalet skulle jag gissa (men kan vara såld i någon butik med långsam omsättning ända in på tidigt åttiotal)... Och som Erik konstaterade - det bältet kommer från någon annan (blå) Haglöfsleverans. Jag misstänker att den där har haft en midjerem, inte ett höftbälte, vid leveransen.
 
Vi fortsätter historiegrävandet... Och jag kan nu besvara min egen fråga från oktober '17 :)

Jag har kommit över en katalog från Haglöfs Ryggsäcksfabrik AB i Torsång, Borlänge;
Katalog 71-72 --- vilken nästan är som en Rosettasten för oss nördar. Den ger flera mycket bra klargöranden som vi saknat. Någon har vårdat den här katalogen väl åt oss, den kom i en pärmplastficka i A5-format där den nog bott under större delen av sitt nästan 50-åriga liv.

Jag skannar in några riktigt intressanta sidor och visar här. Grönlandsramen anges här till att ha funnits i knappt två år och Grönlandssäcken erbjuds i tre färger: Blå, Grön och Orange. (En sjösäckspackpåse erbjuds som tillval i samma tre färger.) En intressant iakttagelse är att axelremmarnas övre infästning mot ramen på bilden med den lösa ramen är med likadana skruvar+D-ringar som det alltid varit i nedre ändan. Att de slutade upp med detta beror säkerligen på den försvagning som borrhålen innebar - samtidigt som de nogsamt i den här katalogen framhåller att ramens avsaknad av svetsar → ingen materialförsvagning...

Ett par nyheter för året är den nya patentsökta Mantor-selen - samt den lösning med platta dubbla metallbeslag och ett sytt+nitat tumgrepp som vi är vana med för axelremmarnas snabba och bekväma längdjustering. Ingen av säckarna på bilderna i katalogen har det spännet på sina bärremmar, så det var sannolikt en väldigt ny nyhet som presenteras här i katalogen. I texten anges att Mantorn har snabbregleringen, men det ser inte så ut på bilden... Likaledes erbjuds ett stoppat avbärarbälte som ett tillbehör som gissningsvis är nästan lika nytt. I tre storlekar.

Det finns ett foto från Grönlandsexpeditionen '70 och där ser det ut som om deltagarna varken använde avbärarbälte eller packpåse på sina Grönländare, orangea allihop. Och med varsin röd plastpulka på släp...
Stövlar, och inte en skymt av varken skidor, pensionärspinnar eller draksegel - som väl anses som oundgängligen nödvändiga av nutidens Grönlandsbetvingare. ;-)

Ja, just ja. Inte ens en antydan om någon Alaskasäck ännu. Men Skarja, den finns...
 

Bilagor

  • Skannad framsida_DxO+Odd_small.jpg
    Skannad framsida_DxO+Odd_small.jpg
    63.2 KB · Visningar: 937
  • Skannad sida3_DxO+Odd_small.jpg
    Skannad sida3_DxO+Odd_small.jpg
    48.5 KB · Visningar: 956
  • Skannad sida11_DxO+Odd_small.jpg
    Skannad sida11_DxO+Odd_small.jpg
    40.1 KB · Visningar: 954
  • Skannad sida18_DxO+Odd_small.jpg
    Skannad sida18_DxO+Odd_small.jpg
    57.5 KB · Visningar: 990
  • Skannad sida22_DxO+Odd_small.jpg
    Skannad sida22_DxO+Odd_small.jpg
    45.4 KB · Visningar: 995
Magiskt! Underbart med lite historia!

Mantorselen ser ju helt grym ut! Jag har bara haft nyare Alaskavarianter och tycker de faller på två saker;

1) Axelremmarna är för mjuka. Stoppning är i Turin en bra tanke men personligen tycker jag styva remmar är behagligare i längden. Mina var inte i 'stoppad terrylenslang' utan hade mer rektangulärt kallskum med faststickat yttertyg.
2) Säcken var helt kass med massa småfickor o skit som mest var irriterrande samt att den var för kort. Löss packpåse nertill tycker jag är totalt kass.

Har en halv hud plattläder hemma, man kanske skulle skära till en Mantorsele och fodra med lammull? 🤔

Fast innan man ger sig på det kanske man skulle göra klart gyro-projektet.. hmm
 
Är det jag som lastar helt galet, eller ser det inte ut som att Jonas har sin säck väldigt mycket bakåtlutad? När jag tyckte mig fått en bra inställning sitter min tätt inpå ryggen, hela vägen upp till axlar.

Har ingen jättebra bild, bifogar den bästa jag kan hitta.

Jag började först med en inställning inte helt olik din Jonas, men upplevde då att hela säcken tippade och vinglade på tok för mycket för min smak.
 

Bilagor

  • _RX12121.jpg
    _RX12121.jpg
    36.4 KB · Visningar: 794
Tycker det verkar OK

Jag tycker det ser hyggligt ut. Topp-stramarna drar ju in ramen mot ryggen uppe vid skuderbladen. Möjligen hänger den kanske litet långt ner och behöver i så fall kortas i ryggen.

Ett tips: Lägg ryggsäcken på golvet när den är lastad utan att ha kompressionsremmarna spända, lyfta upp nederänden på säcken och skaka så att lasten fördelas över hela ryggsäckens längd. Dra sedan åt kompressionsremmarna. Då blir ryggsäcken förmodligen litet högre och smalare vilket gör den bekvämare att bära.
 
Jonas har inte dragit in säcken med toppstramarna - antagligen för att kunna
sätta ungen där utan krånglande med reminställningarna...

Håller med Kjell,
den ser ut att sitta lite för lågt. Det kommer att bli lättare att åstadkomma
en förbättring avseende det när vi förlängt remmarna och bytt tvärbalk för
axelremsinfästningen...
/Odd

PS
Här har du en bild på några Alaskor (och en Baltoro längst till höger).
De två i mitten (svart och blå) har kort ram, samtliga har ramförlängare
- så totalhöjden är lätt att jämföra...
 

Bilagor

  • alaskasäckarna textsatt_ljus_.jpg
    alaskasäckarna textsatt_ljus_.jpg
    96.9 KB · Visningar: 922
Senast ändrad:
Okej.

Ja, att korta upp den i ryggen går ej, där är den inställt på kortaste så att säga.

Har även satt avbärarbältet så lågt som möjligt, för att få upp säcken, men då glappar axelremmarna upptill om jag inte låter säcken luta väldigt mycket bakåt.
 
Om du tittar på den grå så ser du att det går att ha bärsystemet rätt så lågt,
och då har jag ändå inte överdrivit låg-placeringen av höftbältet (eftersom den
ställdes i ordning för utlåning till en hyfsat normalkort tjej på jobbet. NB Hon
lånade den utan ramförlängare monterad...) Jämför sedan det bärsystemet
med mitt eget (den gröna med Mantorselen) så ser du att det skiljer sådär en
halv till en decimeter i höjd på bärsystemen. Utan att något speciellt gjorts
för anpassning...

Precis som du ser att man kan justera sig till ungefär samma decimeter-skillnad
på den korta ramen (den blå = modifierad och justerad för extremt kort rygg* och
den svarta = normal placering).

* Om du tittar riktigt noga så ser du att säckens blå 'ryggband' istället försetts
med ett insytt ramryggbands svarta meshväv, som sedan den moderna allra
senaste bärseletypens ryggkudde placerats inskjuten under bandet, vilket
gjorde att jag kunde skapa den där pygmé-specialaren...
allt går - med Grönlandsramen... ;-)
 
Lägger mig i här och fiskar efter tips... Har haft remmar och bälte oförändrade sedan jag köpte min begagnade Alaska för några år sedan. Tycker den suttit rimligt bra. Går mest i skog och vill inte lasta för högt. Fick nyligen hugg på en mantorsele till en mycket rimlig peng och funderar nu på om det går att optimera inställningarna. Mitt avbärarbälte sitter ganska högt på ramen, övre tvärstaget hamnar i nackhöjd. Skulle jag vinna något på att flytta ner hela bärsystemet på ramen, i så fall vad? Tycker iofs det sitter ok nu. Synpunkter mottages med intresse!

/MB
 

Bilagor

  • 20191121_215826.jpg
    20191121_215826.jpg
    65.1 KB · Visningar: 591
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
jeutojokk Haglöfs Alaska Transportera 2
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
gasko Ramförlängare till Alaska Transportera 0
pal2 Försvinner Alaska? Transportera 2
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Haglöfs Alaska och skidor? Transportera 4
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
Haglöfs Alaska? Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Graip Haglöfs Grönland Transportera 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...