Paddling i Sjaunja

Hej!

Jag har nyligen införskaffat min en Ally-kanot och är nu sugen på att ge mig ut på ett äventyr i sommar. Jag har fått upp ögonen för Sjaunja, som verkligen är vildmark. Den stora frågan för mig är hur myggbeståndet kommer se ut. Jag har läst mig till att Sjaunja är ett utav dom myggtätaste områdena i Sverige. Hur ser det ut med dom små liven precis runt midsommar? Har dom kläckts i mängder då, eller är det hanterbart?

Om det är någon som har tips angående paddling i Sjaunja så får man gärna flika in med dessa också!

Go tur på er allihopa!
 
Hej, jag har paddlat genom Sjaunja 3 gånger i kanadensare. Första gången startade vi i Satihauremagasinet i Stora Sjöfallets nationalpark. Isättning nära dammen. Start 10 juni. Isen hade precis gått. Paddling till Satishaures östra ände 35km. Bärning över till Sjaunjaälvens källflöden. Högvattnet hade redan passerat och det finns många steniga forsar. Tog oss hela älven ned till Stora Lulevatten. Sista milen från Måsskejaure är inget att rekommendera eftersom det mest är livsfarliga forsar och vattenfall. 100m fallhöjd på sträckan. Andra gången ville vi komma tidigare för att få högvatten. Tidpunkt 2 juni. Isen låg då kvar på magasinet så vi beslöt oss för att gå in österifrån, från Allavare. 1dm snö i skogen smälte undan första dagen, men vi fick vänta i 2 dagar på att Avakajo skulle skölja. Sen kunde vi ta oss in. Och nog var det högvatten! Hela centrala Sjaunja stod under vatten och vi fick paddla långt upp längs älven för att hitta en tältplats som höjde sig några decimeter ovanför vattenytan. Sen var det spännande att se hur vattennivån ökade med flera centimeter i timmen. Med 1dm kvar till tältet nåddes högsta nivån och vattnet började sjunka undan igen, flera dm per dag. Mycket fågel att skåda. Vi paddlade ned till norra änden av Måsskejaure och använde kanotvagn för att ta oss tillbaka de 8 km till Allavare. Tredje gången startade vi i Satishauremagasinet 12 juni och paddlade ner till Sjaunjajaure och tog oss ut till Allavare. Vi hade då bara en vecka på oss och hann inte längre.

Mygg: Jo, det fanns massor av mygg och på många ställen tjocka moln av dem. Men de hade inte hunnit bli aggressiva så det var sällan behov av myggmedel. Däremot var det bra att andas genom en scarf eller myggnät för att slippa svälja så många eller andas in dem i näsan.

Vid första turen träffade vi på andra paddlare med spräckta plastkanoter. Vi använde aluminiumkanot och några bucklor mer eller mindre spelar inte så stor roll. Kapell till kanadensare är också bra så slipper man ösa så mycket efter forspassager. Vi kantrade i forsar två gånger. Vid andra turen träffade vi folk med Allykanoter utan kapell. De fick dem halvfulla med vatten efter vissa forspassager.

Åk så tidigt som möjligt. Högt vattenstånd underlättar mycket eftersom det annars blir mycket sten. Högsta vattenståndet brukar vara i slutet av maj/början av juni. Kolla Lantmäteriets vattenwebb. Den ger både historiska data, aktuella värden och prognos för ca 1 vecka. Fågelaktiviteten är också störst tidigt.

Ta tid på er för det är ett helt fantastiskt område! Vid vår tredje tur startade samtidigt en ensam tysk i en kajak. Han skulle ta tre veckor på sig.

Bilden är tagen vid midnatt 12 juni 1999 vid Satihaures östra ände. Sarekmassivet i bakgrunden ligger 6 mil bort.
 

Bilagor

  • 99Sjaunja.jpg
    99Sjaunja.jpg
    29 KB · Visningar: 1,694
Lite tid för vandring kanske?

Hejsan,

Jag har egentligen inte mycket att tillägga Bengts eminenta svar, främst då jag faktiskt "bara" skidat och vandrat genom Sjaunja, men aldrig paddlat. Varit där en gång runt midsommar och det året var det inte farligt mycket mygg, men så var det också en väldigt kall vår + juni det året.

Däremot vill jag slå ett litet slag för att dra upp kanoten på land och göra någon/några avstickare från älven. Då de flesta av naturliga skäl färdas längs sjaunjaälven, hittar man den där riktigt genuina känslan av att vara helt ensam i ödemarken en bit bort från vattnet.

Ett trevligt område som är värt att besöka är runt sjön Nuvjavri. Mycket vackra marker där vi såg massor av spår efter järv sist vi skidade där. Och även om topparna ser beskedliga ut på kartan känns de klart mäktiga när man väl är där! Om man dessutom tar sig upp på någon topp, t.ex Nuvbakti, kommer man få en magnifik utsikt vid klart väder!

Ett annat område som lockar mig mycket (har inte besökt det än dock...) är "centralmassivet" med topparna Jårboajvve, Duolbbatjåhkkå och Juovvatjåhkkå. Såg väldigt spännande ut då vi skidade förbi nere på myren förra vintern....lär inte vara många människor som vandrar i det området en normal sommar....om ens någon?!?

/ Stefan
 
Jag har paddlat, vandrat och skidat i Sjaunja

även om det var några år sedan. Paddling gjorde vi i juli och vi började också i Satishaure men paddalde norrut och lyfte kanoterna upp till Teusajaure. Vi paddlade sedan upp till Kungsleden där vi lyfte längs Kungsleden till Kaitumsjöarna. Sedan paddlade vi längs Kaitumsjöarna och älven med avstickare in i Sjaunja på flera ställen och ibland till fots. Visst var det myggigt men med myggmedel och nät funkade det bra.
Vi hade också kapell, hjälmar och ok till våra kanoter (plast) och klarade oss utan några egentliga tillbud eller ofrivilliga bad.
Sjaunja är verkligen en vidunderlig vildmark alla tider på året så det kan rekommenderas.

Med vänlig hälsning Omar
 
Tack allihopa för mycket informativa och givande inlägg! Utsidan gör en aldrig besviken!

Jag har som tidigast möjlighet att ge mig iväg någon dag innan midsommar. Precis som när Bengt gjorde sin första tur i Sjaunja så planerar jag att paddla Satishaure (till östra änden), därefter ett lyft till Rijddeljavrre och sen egentligen följa älven till Stora Lulevattnet. Det låter ju som att det är genomförtbart vid den tidpunkten, dock får jag beakta dom små kräken (mygg) och ta med mig ordentligt med myggmedel och myggnät.

Som många av er redan gissat så har givetvis fått inspiration från Peter Perssons otroligt härliga blogg. Jag undrar dock lite över kartor över Sjaunja? Jag har inte lyckats hitta någon karta som verkar täcka hela älven. Är det bara jag som är dålig på att söka måhända? Eller är Lantmäteriets karttjänst med egenutskrivna kartor kanske det enda alternativet?

Tack igen för alla svar, fortsätt gärna komma med tips och erfarenheter!
 
Behövs minst två....

Hejsan,

Nej en karta som täcker hela rutten existerar nog inte. Man behöver minst två, varav den ena är en riktig slamkrypare. Den nedre delen (tror jag till 100%) täcks konstigt nog av "vägkartan" blad 173, se http://www.kartbutiken.se/images/10203/vagnorra.pdf

Denna tillsammans med fjällkartan blad BD8 tror jag täcker hela turen.

/ Stefan
 
Lantmäteriet

Har ju kartor man kan printa ut. Kanske ett alternativ?

Ha en skön semester i Sjaunja, Omar
 
Öppnar en gammal tråd.

Alla källor verkar enhälligt tycka att bästa tiden att paddla genom Sjaunja är början av juni.
Inte så mycket mygg, mycket fågelliv, samt bra med vatten

Det är i dagsläget inte möjligt för mig att åka vid den tidpunkten.
Vad händer om man skulle försöka sig på den turen med en packraft i, säg, mitten av juli? Notera: Packraft, inte kanadensare.

Det lär väl vara mygg, så långt är jag med.
Men hur är vattenståndet då. Kommer merparten av sträckan att vara så stenig att det inte går att paddla?

Är det bara att glömma paddling i Sjaunja om man inte kan ta sig dit i början av juni?

/Tomas
 
Öppnar en gammal tråd.

Alla källor verkar enhälligt tycka att bästa tiden att paddla genom Sjaunja är början av juni.
Inte så mycket mygg, mycket fågelliv, samt bra med vatten

Det är i dagsläget inte möjligt för mig att åka vid den tidpunkten.
Vad händer om man skulle försöka sig på den turen med en packraft i, säg, mitten av juli? Notera: Packraft, inte kanadensare.

Det lär väl vara mygg, så långt är jag med.
Men hur är vattenståndet då. Kommer merparten av sträckan att vara så stenig att det inte går att paddla?

Är det bara att glömma paddling i Sjaunja om man inte kan ta sig dit i början av juni?

/Tomas

Efter ytterligare efterforskningar verkar hela juni vara OK, men frågan kvarstår - Skulle det fungera första halvan av juli om vattenståndet var någorlunda normalt?
 
Hej
Vi startade runt midsommar och det fungerade bra då med kanadensare även om vi fick släpa en del grunda forsar. Med packraft hade det gått bättre. Kolla Vattenwebb hydrologiskt nuläge. Om du vill ha vår tur som referens så kolla 2003-06-23. Kolla på dator och inte mobil så är det lättare att titta tillbaka tidigare år.
Vi hade inte så farligt med mygg men i juli lär du inte komma undan 😀.
Stora delar är turen går över myr och är nog paddelbara även vid lägre vatten men samtidigt synd att lyfta förbi alla forspartier om de är för grunda.
Arvid
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paddling Sjaunja Paddling allmänt 1
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...