Hur laddar jag telefonen på fjället?

Inbillar mig att folk som inte förstår vitsen med en mobiltelefon till fjälls inte har insett att förutom att telefonera med den kan man använda den som:

gps
kamera
bok
karta
radio
musikspelare
spegel
klocka
anteckningsblock
med mera

En spegel och ett anteckningsblock som kräver att laddas? Ja jisses...
 
Tack stupid dream, JFrisk, steef, Patvest, nermander, TROY GARNER, sachsaren m.fl. för bra input.

I viktmatchen så tror jag en bränslecellladdare klarar sig rätt bra. En bruntonbränslecellladdare väger 136 gram och varje patron 80 gram. Även om man släpar på säg 4 hylsor hamnar man bara på 450 gram för ca 20 laddningar av mobilen. Oavsett väder och tid på dygnet. Finns det ingen som har egna erfarenheter av någon bränslecellladdare?

Text om bruntonbränslecellen http://www.outdoorsmagic.com/gear-news/bruntons-hydrogen-powered-reactor-charger/11181.html
 
Hur funkar bränslecellens förbrukning, måste man slå av vätet när man inte använder den för att det inte ska ta slut? Eller är förbrukningen av väte proportionell mot strömuttaget?

Enligt den där texten är behållaren återfyllbar, eftersom den innehåller väte så gissar jag att det är rätt stora restriktioner på transport... Kan det bli problem att "tanka"?
 
Hur funkar bränslecellens förbrukning, måste man slå av vätet när man inte använder den för att det inte ska ta slut? Eller är förbrukningen av väte proportionell mot strömuttaget?

Enligt den där texten är behållaren återfyllbar, eftersom den innehåller väte så gissar jag att det är rätt stora restriktioner på transport... Kan det bli problem att "tanka"?

Jag tror en bränslecellladdare får komma ombord på plan. I alla fall enligt http://powertrekk.com läs under rubriken "travel". Det är en annan modell än Brunton men tekniken borde vara densamma. Tanka kan man göra i Naturkompanietsbutiker. De är rätt spridda över landet. Ska man göra en utlandsresa kan man väl köpa på sig ett gäng patroner (brunton) eller puckar (powetrekk) så att man klarar sig hela resan. Blir säkert dyrt men man slipper vara beroende av vädret för att ha ström.

Powetrekken har även ett intern batteri som den laddar överflödig ström till.
http://www.99mac.se/artikel/4245-myfc-powertrekk-anvander-vatten-for-att-ladda-mobilen
Jag vet inte om brunton har internt batteri eller om den funkar på något annat sätt. Någon som vet?
 
Brunton har inget inbyggt batteri, och den info jag hittade var max två vätebehållare i packningen. Och den måste ligga i handbagaget.

Sen verkar det som om man inte köper behållare alls utan man återfyller de, antingen från en egen maskin eller en maskin i butik. Frågan är hur många svenska butiker som kommer att skaffa en sån maskin... Om jag inte missförstod så kostade bränslecell-laddaren $150 och "gaspåfyllaren" $250, så det blir en hel del pengar (fast jämfört med solceller är det kanske inte så farligt).

Jag tror fortfarande att batteripackar är vettigare för perioder kortare än två veckor. Över två veckor kan solpanel bli vettigt, men den måste kombineras med en buffertackumulator för att kunna hanterna moliga dagar.
 
Jag tror fortfarande att batteripackar är vettigare för perioder kortare än två veckor. Över två veckor kan solpanel bli vettigt, men den måste kombineras med en buffertackumulator för att kunna hanterna moliga dagar.

Exakt.
Men om gränsen går vid just 2 veckor har en del att göra med vad man har för förbrukare och vanor.
Vilket också påverkar vilken kapacitet man ska ha på buffertackumulatorn (i mitt fall blev det ett batteripack med 9000mAh).
Kriterier för val av batteripack borde vara, förutom vikt, pris och kapacitet:
laddningströskel,
utgångar/ingångar (kontakter)
kapsling

Något mer??

mvh thomas
 
[...] Över två veckor kan solpanel bli vettigt, men den måste kombineras med en buffertackumulator för att kunna hanterna moliga dagar.

Måste?! Jaha ja. Ser man på.

Ursäkta den kaxigt retoriska frågan, men exakt vilken del av "det funkar fint även när det är molnigt eller regnigt" har förblivit oklar? :)

Okej då, istf för generaliserande påståenden borde vi kanske slänga oss med mätvärden och parametrar. Annars blir det lite som "Hur långt är ett snöre?".

Den här R-14-panelen klarade utmärkt (och med marginal) att driva en laddare en grå-regnig septemberdag i fjällen norr om Gäddede.
Möjligen skulle en mindre panel inte ha klarat det under sådana förhållanden. Möjligen skulle en buffertackumulator vara meningsfull i kombination med en sådan mindre panel.

Och vad menar jag nu med marginal? Med marginal menar jag, att panelen hanterades under fältmässigt operfekta förhållanden, den låg inte perfekt och var dels inte fullständigt utrullad, dels överskuggad av föremål eller vegetation.
 
Jag är ju iPhoneanvändare sedan många år, MEN skulle inte rekommendera den för friluftsbruk bla pga den rätt dåliga batteritiden. Istället har jag en gammal Samsung Galaxy Mini som med fräscht batteri klarar cirkus en vecka passningstid och dessutom kan man ha med sig flera laddade batterier. Dess lilla och lågupplösta skärm är dessutom strömsnål och den har förutom alla vanliga finesser med GPS osv även inbyggd FM-radio vilket är trevligt på många sätt.

Till digitalkameran är det enkelt att ha med sig extra fulladdade batterier. På så sätt klarar man några veckor utan laddmöjlighet till några hektograms extra vikt, inget krångel och ingen spilltid.
 
Ursäkta den kaxigt retoriska frågan, men exakt vilken del av "det funkar fint även när det är molnigt eller regnigt" har förblivit oklar? :)

Då har du en stor överkapacitet, och skulle alltså klara dig på mindre batteripack än vad vi räknat med.

Det intressanta här är inte att den orkar driva laddaren, det är att laddaren orkar ladda batteriet så mycket som behövs. Som jag har skrivit så har jag erfarenhet av laddare som telefonen TROR att den blir laddad av, men 10 minuter efter att man kopplat bort laddaren (efter att telefonen indikerat fullt batteri) så visar den att batteriet är nere på 40-50%.

Telefonen drar samma ström från laddaren oavsett vad laddaren kan ta för ström från panelen. Det är alltså inte så att telefonen laddar lite långsammare bara för att det är lite sol, den laddar eller laddar inte. Finns inget mellanting eftersom telefonen inte kan veta hur mycket effekt laddaren matas med.
 
Då har du en stor överkapacitet, och skulle alltså klara dig på mindre batteripack än vad vi räknat med.

Det intressanta här är inte att den orkar driva laddaren, det är att laddaren orkar ladda batteriet så mycket som behövs. Som jag har skrivit så har jag erfarenhet av laddare som telefonen TROR att den blir laddad av, men 10 minuter efter att man kopplat bort laddaren (efter att telefonen indikerat fullt batteri) så visar den att batteriet är nere på 40-50%.

Telefonen drar samma ström från laddaren oavsett vad laddaren kan ta för ström från panelen. Det är alltså inte så att telefonen laddar lite långsammare bara för att det är lite sol, den laddar eller laddar inte. Finns inget mellanting eftersom telefonen inte kan veta hur mycket effekt laddaren matas med.

Hmm. Förstår. Du har gjort lite annorlunda erfarenheter.

För klarhetens skull tillägger jag att närhelst jag använder positiva uttryck i samband med "mitt system", menar jag fullständiga/fullvärdiga/fullgoda laddningscykler. Inget halvdant -- bara korrekt och inom rimlig tid avslutade laddningscykler.
Tilläggas ska också att jag än så länge inte har laddat ackumulatorer i t.ex. en telefon, bara i min Bilora-laddare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...