Löptest, Idrottslabbet i Linköping

Testade mig själv på skoj, kunde vara kul att se sig själv på video. Det blev en del överraskningar,
vid nästan 70 springer jag nog inte så bra som när jag var som bäst, i 40-45-årsåldern.

En observation gällde hållningen, men det är lite svårt på löpband - jag är van att ha naturliga hållpunkter för blicken långt bort. Det fanns en morot i plast upphängd, men den satt för lågt för mig, så jag försökte flytta blicken mot en högre punkt, utanför fönstret. Jag är mycket ovan vid löpband.

Det märktes att jag har en tendens att dra upp axlarna - släpper jag ned dem tenderar jag att sjunka ihop med överkroppen. Det är något jag kommer att tänka på hela tiden under kommande distanspass.
Man ska till sist inte behöva tänka.

Fotisättningen. Det syntes tydligt att jag inte springer på hälen (är det verkligen så vanligt?) utan hela foten. Dock vet jag att jag har starkare kontakt mellan framfot och underlag än mellan häl och underlag, vilket inte syns. Men jag hade en konstig tendens att vrida speciellt höger fot utåt och vinkla underbenet mot foten, vilket kan bero på viss vinglighet i knäleden (jag har dålig balans, extra dålig på höger fot).
Även vänster ben gick en smula skevt. Vad man gör åt detta vet jag inte, det visste knappast försöksledaren heller. För 7-8 år sen testades min löpstil på Löplabbet i Stockholm och då kom man fram till att jag hade neutral löpstil.

Han trodde att det eventuellt skulle hjälpa med specialinlägg (dyrt!) men då försvinner väl en del av vitsen med lätta skor? De jag hade på har jag aldrig sprungit med förut, de väger 400 gram, mina uteskor för barmark (Inov8 Xathlon) väger 450, tror jag, vinterskorna lite mer.

Intressantast, och kanske lättast att komma åt, var att att jag tydligen springer med betydligt bättre kraft i höger ben än vänster. FL menade att det kunde bero på muskelsvaghet på vänster sida, i gluteus medius och höftböjaren; han föreslog övningar med gummiband; sen får min PT ta över.

Det kan verka rimligt; jag hade besvär i rumpan, på vänster sida, för drygt ett år sen (ibland fick jag avbryta lägre turer
och gå hem),
symptomen botades med akupunktur. I början av senaste sommaren hade jag en del värk i ljumskregionen, mest på vänster sida, vilket härleddes till höftböjaren.

FL menade att det kunde hänga samman med skadehistorik; för snart 6 år sen fick jag en bäckenfraktur i samband med en trafikolycka och samtidigt försvagning av rumpmusklerna på vänster sida; men jag blev nog rentav starkare än innan av rehabiliteringen.

Mina fötter är också rätt olika. Vänster har en förbening i hälsenefästet, som jag håller i schack med tåhävningar och stretching. Höger opererades för utfällningar i senfästet och exostoser 1998, men känns sedan dess osårbar (konvalescensen var dock riktigt jobbig).


Andra som har jämförbara erfarenheter?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...