Sova ensam i skogen

Jaha, svensken förfall. Uppväxt i staden, fick aldrig gå mulleskolan, scouter. Var sjuk på gympan när det var orientering, frisedel/nedlagd värnförmån.
Och nu skall det ut i den stora mörka skogen och tälta. Klart man blir rädd så man pissar på sig.
 
Nu när vi kommit in på avdelningen "Hur undvika att bli störd eller förstörd" så finns det ett hett tips vad det gäller riskbedömning, tänk er själva in i rollen "jag är Börje-mördare och ikväll känner jag för att dricka brännvin och sen ha ihjäl nån". Var skulle ni leta om det stod en bil en bit in på en liten skogsväg?

Ja, naturligtvis skulle ni leta i anslutning till vägen och runt bilen, inte på andra sidan huvudvägen genom buskage och bakom berget där inte, om det finns nån som tältar. Farliga personer är både lata och rätt bekväma av sig, dessutom är dom ganska förutsägbara, kan dom inte ta sig till tältet med ett fordon eller ser tältet så inte letar dom aktivt i terrängen inte

Sov gott, det brukar jag göra och jag har sovit på dom mest udda platser man kan tänka sig, tom. under ett jättestort stenblock.
 
När jag läser den här tråden så förstår jag ju att jag rent statistiskt är död. Jag har tältat bredvid bil, använder med glädje iordninggjorda vindskydd samt tältat massor med gånger bredvid leden.

Eller så är det så att dysterkvistarna i den här tråden är de man ska se upp med. Akta dig för dessa negativismkonsulter och ha det skönt ute i skogen.
 
Rovdjur är den enda faran

Mitt bidrag till TS är att skippa öronpluggar,ska man använda öronpluggar i ett tält mitt ute i ingenstans???

Seriöst???
De som föreslår detta kan jag inte förstå...

Då är det väl lika bra att stanna hemma???

Jag personligen har övernattat otaliga nätter i svensk natur,kanske många fler nätter än de flesta här.
Inte enda gång har jag känt någon olust över att behöva stöta på någon speciell människotyp.
Telefonsäljare undantaget.

Det enda man bör ha i åtanke är rovdjur,ju mer rovdjur ute i naturen ju mer försiktighet krävs.
Inte speciellt konstigt om man är det minsta intiligent,eller hur?

Med andra ord är rovdjuren dina fienden , inte människorna.
 
det enda jag anser man behöver se upp med är att hamna ibland vildsvin. men även det är ovanligt om man inte är ute efter att söka upp dem med bössa.

isbjörnar ska vara rätt läskiga också, glöm inte öronpropparna när du har en på kornet :)
 
Rent statistiskt tror jag nog att det är farligare att sova hemma.. Både olyckor och våld sker som oftast i hemmet. Så TS kan känna sig trygg när han kryper ner i sovsäcken, någonstans i vår fina svenska natur!
Mitt bidrag till TS är att skippa öronpluggar,ska man använda öronpluggar i ett tält mitt ute i ingenstans???

Seriöst???
De som föreslår detta kan jag inte förstå...

Då är det väl lika bra att stanna hemma???

Jag personligen har övernattat otaliga nätter i svensk natur,kanske många fler nätter än de flesta här.
Inte enda gång har jag känt någon olust över att behöva stöta på någon speciell människotyp.
Telefonsäljare undantaget.

Det enda man bör ha i åtanke är rovdjur,ju mer rovdjur ute i naturen ju mer försiktighet krävs.
Inte speciellt konstigt om man är det minsta intiligent,eller hur?

Med andra ord är rovdjuren dina fienden , inte människorna.

Vilka rovdjur skulle det vara?
Jag har inte i mina dar hört talas om några campare som tagits av varken björn, lodjur eller varg.. för att inte tala om djärven.. det ser man för fasiken inte ens sett på kolmården.
 
Kanske att du inte lagar mat inne i tältet där det finns mycket björn.

Hallå! Kapar den här tråden lite, hoppas ingen har något emot det. Jag har skaffat mig ett jobb i fält i sommar (i björnrika områden) där jag planerar att tälta (ensam) så mycket som möjligt.

När man läser om att tälta i t.ex. amerikanska nationalparker så finns det ju väldigt strikta förhållningsregler att följa. Nu verkar vi ha mycket folkskyggare björnar här i Sverige men funderar ändå på hur strikt man ska vara med mat/sopor/saker som luktar. Är det bäst att bara ha sådant i bilen (som alltid kommer att finnas i närheten)?

Det är ju bekvämt att laga mat i absiden när det regnar, men är det något man ska undvika? På en del ställen i USA rekommenderas ju t.o.m. att man ska byta kläder efter att man har lagat mat men det verkar väl lite överdrivet? Några synpunkter?

(Och ja, jag inser att benbrott på en avlägsen plats är en mycket större risk än problem med björnar så den biten behöver vi inte diskutera...)
 
Göra sig lustig...

Rent statistiskt tror jag nog att det är farligare att sova hemma.. Både olyckor och våld sker som oftast i hemmet. Så TS kan känna sig trygg när han kryper ner i sovsäcken, någonstans i vår fina svenska natur!


Vilka rovdjur skulle det vara?
Jag har inte i mina dar hört talas om några campare som tagits av varken björn, lodjur eller varg.. för att inte tala om djärven.. det ser man för fasiken inte ens sett på kolmården.

Om du ska försöka göra dig "lustig" på mitt inlägg så förväntar jag mig lite mer respekt än vad ditt ogenomtänkta/kanske genom okunskap inlägg gör gällande.

Vad du hört talas om eller tror på bryr jag mig inte så mycket om...
Lägger man sig i ett tält där det finns björn så skyltar man inte med mat eller matrester liggandes kring lägerplatsen.
Tänk själv????
Hur gör du med din matsäck?

Det säger liksom sig själv,åtm om man vill undvika problem.
Men du kanske inte är rädd för björnar?
Det kanske bara jag som är det?

Jag skulle tro att du är en sk soffexpert,som tror att du vet och har upplevt allt hemma i soffan med internet...

Om du själv inte ens lyckas se björnar på kolmården , bör du överhuvudtaget inte ge dig ut i naturen då du kanske inte inser farorna som förknippas med detta...
 
Hallå! Kapar den här tråden lite, hoppas ingen har något emot det. Jag har skaffat mig ett jobb i fält i sommar (i björnrika områden) där jag planerar att tälta (ensam) så mycket som möjligt.

När man läser om att tälta i t.ex. amerikanska nationalparker så finns det ju väldigt strikta förhållningsregler att följa. Nu verkar vi ha mycket folkskyggare björnar här i Sverige men funderar ändå på hur strikt man ska vara med mat/sopor/saker som luktar. Är det bäst att bara ha sådant i bilen (som alltid kommer att finnas i närheten)?

Det är ju bekvämt att laga mat i absiden när det regnar, men är det något man ska undvika? På en del ställen i USA rekommenderas ju t.o.m. att man ska byta kläder efter att man har lagat mat men det verkar väl lite överdrivet? Några synpunkter?

(Och ja, jag inser att benbrott på en avlägsen plats är en mycket större risk än problem med björnar så den biten behöver vi inte diskutera...)

Man kan ju fundera varför du ställer din fråga?
Du verkar ju redan ha bestämt dig vad som är rätt att tycka!

Du inser ju själv faran med att laga mat eller överhuvudtaget förknippas med dessa dofter...

Att sedan göra en sk pudel för att försöka blidka okunniga som ev skulle tänkas försöka göra sig lustiga över risken med björnar...Sorligt men bottnar nog förhoppningsvis av okunskap och grupptryck...
Jag har varit på åtskilliga svårtillgängliga platser över hela världen,och aldrig ...Jag upprepar aldrig har ett självförfållat benbrott åsamkat mig den minsta tanke på större risk än med att måsta konfronteras med vilt som är farligt.
Du påstår att det är inget att diskutera...Det får väl stå för dig...
Är du rädd för "mobben" så .
Själv så har jag inga problem att erkänna vad jag är rädd för...
Och så mycket kan jag säga att hittills har jag aldrig blivit det minsta rädd för en människa.
 
Rädsla är inte alltid logisk, bara tanken vad en björn, varg eller vildsvin kan göra kan vara tillräckligt
för att känna spagettiben, särskilt när man ligger ensam i tältet och hör olika ljud.
Själv är jag nog motsatsen till TS, känner osäkerhet innan men väl ute är jag lugn men vid hemkomsten kan jag ibland undra vad tusan jag gjort och bli lite skrämd, börja fundera vad det kan ha varit för ljud jag hört. Möte med huggormar, haft ihjäl blodiglar i absiden osv. Men ...
 
Hallå! Kapar den här tråden lite, hoppas ingen har något emot det. Jag har skaffat mig ett jobb i fält i sommar (i björnrika områden) där jag planerar att tälta (ensam) så mycket som möjligt.

När man läser om att tälta i t.ex. amerikanska nationalparker så finns det ju väldigt strikta förhållningsregler att följa. Nu verkar vi ha mycket folkskyggare björnar här i Sverige men funderar ändå på hur strikt man ska vara med mat/sopor/saker som luktar. Är det bäst att bara ha sådant i bilen (som alltid kommer att finnas i närheten)?

Det är ju bekvämt att laga mat i absiden när det regnar, men är det något man ska undvika? På en del ställen i USA rekommenderas ju t.o.m. att man ska byta kläder efter att man har lagat mat men det verkar väl lite överdrivet? Några synpunkter?

(Och ja, jag inser att benbrott på en avlägsen plats är en mycket större risk än problem med björnar så den biten behöver vi inte diskutera...)

Jag har stallt mig samma fraga. Nar jag cyklade i Kanada i hostas foljde vi raeden vi hoerde overallt. (rangers, civila, andra cyklister etc): Laga inte mat i narheten av ditt talt. Forvara maten 100 meter bort, garna uppe i ett trad. Nar en parkvakt skallde ut oss for att ha campat i en park precis utanfor Banff sa han att vi var "dumma i huvudet" for att vi ens forvarade tandkram i taltet. Vi hade aven bjornspray (pepparspray...) med oss.

Men jag har aven cyklat i extremt bjorntata Rumanien flera ganger. Dar ar det ingen som bryr sig alls. Varfor inte da? Ar det skillnaden i storlek och aggressivitet mellan grizzlyn och den vanliga brunbjornen vi har har hemma? Jag vet inte, men jag anar att sa ar fallet. Inte for att man ska ha matrester utanfor taltet i svenska bjorntrakter heller, men...

Sag forovrigt inte en enda grizzly, aven om vi cyklade genom ett valkant grizzlyomrade uppe pa Chilcotinplataon... Svartbjornar sag vi dock, 11 stycken sammanlagt. Dessutom ett par prarievargar, och polaren hoerde en puma. (jag sov...)

Nagon mer mer vana fran svenska skogar far garna beratta hur det ligger till.

Forlat for att jag inte sitter med ett svenskt tangentbord.
 
Peace out

Jaha, svensken förfall. Uppväxt i staden, fick aldrig gå mulleskolan, scouter. Var sjuk på gympan när det var orientering, frisedel/nedlagd värnförmån.
Och nu skall det ut i den stora mörka skogen och tälta. Klart man blir rädd så man pissar på sig.

Lite förlöjligande... eller kanske bara så jag läser det. Ingen har sagt något om pissa på sig, för övrigt ganska omoget uttryckt om man inte är runt 14-15 mentalt. Alla är olika och tänker och känner därefter.

Lite ot må det också vara. Värnförmån, fånig omskrivning egentligen, stridsnissarnas egna ord för det coolaste de genomgått i livet... Nesh Värnplikt må det heta.

Fast jag som är (eller var)en lite paranormalt intresserad skulle däremot bli skraj för ev, poltergeists och andar som är ute och far.... inte av djur och natur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.