Fyrverkerier + hundmat, nej tack

Låter väl som en bra kombo.
Man köper lite fyrverkerier och när man eldar lite raketer så ger man hunden mat och godis, så förstår den att smällarna är nåt positivt som den inte behöver oroa sig för! :)
 
Låter väl som en bra kombo.
Man köper lite fyrverkerier och när man eldar lite raketer så ger man hunden mat och godis, så förstår den att smällarna är nåt positivt som den inte behöver oroa sig för! :)

Du har nog bra hand ned hundar du ! Som ger ett sådant genomtänkt svar.
 
Jag hörde om en livsmedelkedja på kontinenten som på fredagaren ställde ölen och blöjorna brevid varandra.

Frun ringer och säger "du Daniel vi har inga blöjor till Estelle över helgen ...."

Kombinationen fyrverkereier och hundmant är däremot verkligen svårförstådd (såvida man in köper mezzers argument) Men det tycks ju handla om normal detaljhandel. Då finns det ju rätt många kombinationer som man kan ifrågasätta uifrån ideologisk eller religiös läggning.
 
Nu blir jag så där trött igen!

Om SKK hade skött sitt uppdrag, dvs att främja en sund avel så hade detta problem varit minimalt.
Skotträdsla är till väldigt stor del mentalt betingat och genom att prioritera avel på skottfasta individer istället för att prångla ut en massa "vackra idioter" så hade SKK haft en helt annan trovärdighet.
Det finns ett väldigt passande engelskt uttryck: Barking up the wrong tree!
Fast det är väl mycket enklare att kräva att hela världen ska anpassa sig efter SKK än tvärtom.



/Ola.
Som är inne på sin tredje skottfasta hund.
Det kan ju vara en tillfällighet men å andra sidan har jag alltid hållit mig till bruksraser och inte sk sällskapshundar.
 
Håller med om att avelkriterienrna kan ifrågasättas. Däremot tror jag inte att falsk avel är den enda orsaken till att hundar blir skotträdda. Har själv 6 skottorädda hudar. tack och lov.
 
Precis.

Håller med om att avelkriterienrna kan ifrågasättas. Däremot tror jag inte att falsk avel är den enda orsaken till att hundar blir skotträdda. Har själv 6 skottorädda hudar. tack och lov.

Det var därför jag skrev "...till väldigt stor del...".
Givetvis finns det andra faktorer som spelar in emellanåt.
Det jag reagerar på är att det just är SKK som för den här kampen (eller häxjakten, om jag ska spetsa till det) när det till så stor del är just SKK's tillkortakommande som förorsakat situationen. De borde lägga sina resurser på helt annat håll.

Jag har själv stått i en utställningsring och sett hur man i ringen vid sidan om bedömde, i det här fallet, Dvärgpinscher. Föraren var tvungen att hålla ett fast grepp om nosen på sin hund för att den inte skulle hugga domaren och den hunden tog ett förstapris.
Detta har inte med smällar-problematiken att göra men är ytterligare ett exempel på att SKK går alldeles för långt i sin prioritering av exteriör på bekostnad av mentalitet.
Alles zuzammen så gör det, i min bok, att i princip allt som SKK tar sig för faller platt i brist på trovärdighet.
Att smällare och fyrverkerier inte skulle vara behäftat med andra problem som skaderisk, brandrisk, förorening genom tungmetaller, etc och därför borde begränsas/förbjudas är en annan femma, men lämna våra hundar utanför den debatten.
Finns det ett problem hos hundarna så löser vi inte det genom att förbjuda smällare. Bristande mentalitet tar sig andra uttryck också och då är det bättre att åtgärda grundproblemet.
Då kommer vi dessutom att lösa en hel del andra problem i samma svep.

/O.
 
Skottfast i all ära, men även hundar som är orädda för (enstaka) skott kan bli mycket påverkade av fyrverkerier, framförallt när det skjuts veckor i ända.

Sen håller jag i stort med om den uppfödning som SKK orsakar. Förstår inte hur någon någorlunda kunnig människa kan använda utställningsresultat som en så stor del av utvärderingen av avelsresultat.
 
Känns trots allt som ett lite långsökt uppror. I stil med dubbelmoralen att matbutikerna både säljer bantnings/viktväktarprodukter och chips...
 
Kom att tänka på en annan paralell.

Djuraffärer som säljer klickers för att det ska vara ett positivt belöningssätt under hunddressyren samtidigt som det hänger nosgrimmor på kroken vid sidan om....
 
Är det över huvud taget någon här på Utsidan som köper hundfoder i detaljhandeln?? Jag har haft hund i drygt ett år nu och har aldrig kommit på tanken att köpa det i en "vanlig" affär! Köper alltid på nätet. Ibland i en lokal hundaffär för att stödja den och ägarens verksamhet.
 
Jag har börjat shoppa Magnussons på ICA. Påstås vara ett bra foder, som dessutom är ekologiskt.
Inte omöjligt att jag kan få det aningen billigare från nätet, men det är lite schysst att hinna fixa det när man ändå är och handlar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toke Hur Ska man få med sig all hundmat? Hundsport 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...