Draghundsfantaster?

Har kört en del i vinter, och testat lite med mtb nu i vår. Min sambo tävlade i årets upplaga av vindelälvsdraget, men det blev ingen hund över till mig så jag fick agera handler.
 
Haha!

Dags att köpa egen hund alltså så du också får tävla! Det är ju buskul med hundkörning! Men man kan ju ha mycket annat kul för sig med vovvarna också så klart...
 
Här är en draghundsfantast till

Lite mellansäsong senaste vintern, men har kört drag i några år nu. Mellan varven har det blivit ganska mycket draghund...

Kör nordisk stil med vorsteh och schäfer. Tävlar (med varierande resultat), men föredrar skogs- och fjällturer.
 
Polarhundssjukan

Jag blev smittad för några år sedanoch sitter nu med 11 draghundar (siberian och alaskan husky). Det blir mest egna turer på vintrarna men provade även att köra Polardistans i vintras.
 
Vi är ju många ju! :)

Kul att det finns fler draghundstokar här på sidan! Ska bli kul att höra hur barmarksäsongen fortskrider och sedan kommer snön, tjoho! Jag har en unghund som nu ska köras in men det är lite för varmt...men snart så!
 
Här ännu några som sysslar med drag :D

Har en riesenschnauzer och en jaktcocker som släpar runt på matte som antigen springer, cyklar eller (försöker) stå på skidor! Superkul och bra motion för både matte och hundar!
 
Ingen fantast precis

men jag har motionerat med min mammas vorsteh några säsonger nu:det går ibland väldigt fort,tolkar enbart på lina och skejtar.
Det är kul när skidföret är bra och inte isigt etc.
Provade att ha ett sk"Baggen softbelt" och springa med den när skidföret tog slut och det ännu inte gick att färdas var som helst i skogen.
Man tar lite längre löpsteg själv uppför,utför är det nog mest risk att dra på sej ryggbesvär när man hela tiden försöker bromsa för att inte bli ikulldragen.
Säkert nyttigt för hunden att segdra i låg takt;(den var för tillfället halt),men som sagt,mer till men för en själv.
 
Malamute ägare

Jag har en Malamute tik på 2år, Tikka som jag drar med. Har dock inte blivit något tävlande men de har blivit väldigt mycket längdskidor som aktivering och träning både för mig och henne.
Hon får givet vis följa med på tur på fjället sommar som vintertid. På sommarn bär hon klövjeväska och på vintern drar hon mig och jag drar pulkan.

Det märks att malamuter är mera byggd för att dra i lagomt tempo, det kan ibland vara aningen trögt i längdskidspåret, Turskidor därimot är älskar hon, där kommer verkligen styrkan fram!

Hon fick i somras även följa med och springa när jag var ute i skogen och tränade mountainbike.
Det var riktigt skoj att de hur bra hon skötte sig lös och koncentrationen alltid fanns där.

//Sven W
Åre
 
Drar med min samojedtik ca 3-5 gånger i veckan. Däremot inte nu på sommaren i och med värmen, men på hösten och vintern blir det många mil i veckan, enda aktiviteten hon blir stimulerad av. Och denna vinter kunde man inte klaga!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.