Hund i fjällstuga

Hej!
Jag planerar årets skidtur i Jämtlandsfjällen (går av stapeln om 1,5 veckor) och surfade runt på STF:s hemsida. Plötsligt inser jag att det bara är Anarisstugan som har en "hundsymbol", dvs tillåtet för husdjur. Jag trodde det fanns hundrum i alla fjällstugorna i Jämtlandsfjällen? Har reglerna ändrats eller minns jag fel?
Har själv inte haft hund med i stuga förut men förra året fanns det sällskap med hund både i Lunndörren och i Vålåstugorna när jag var där.
Tacksam för hjälp!
/Åsa
 
Hej!

Nej tyvärr så finns det inte hundrum i alla fjällstugor. I princip så är det bara fjällstationerna som erbjuder det. Förr var det vanligare (när allergikerna inte var så vanliga) och i vissa stugor sitter fortfarande skyltarna kvar. Frågar man så får man veta att skyltarna inte gäller längre och att de "snart ska tas bort". Sen tror jag att det beror mycket på stugvärden om det efterlevs. Jag har vandrat med sällskap som har hund och ibland har den fått vara inne trots hundförbud, ibland inte.

Sedan några år är jag sambo med en pälsdjursallergiker och har sett hur han mår om det varit hundar inne i stugorna. Det är inte kul att inte kunna se eller andas, oavsett om man har med sig mediciner eller inte.

Så... från att ha varit helt för att hundar ska få komma med in (om det är okej med övriga i stugan just då) så har jag svängt om till att hundarna gärna får stanna ute om det inte finns ett specifikt hundrum.

Det funkar inte att tälta med hunden? Vissa stugor har vind-/väderskydd för hunden om den är för stor för tältet (ex Helags).

Jämtlandstriangeln kanske inte är det roligaste men där får man iaf ta med sig hunden in...

Får du reda på annan info får du gärna återkomma, är själv intresserad (får väl lämna sambon hemma om mammas hund ska med :) )

Lycka till!
 
Nej, vintertälta har jag varken vilja, utrustning eller kunskap till tyvärr.
Så som jag förstått det från folk som gått med hund mellan stugorna i Jämtlandsfjällen är att de gamla stugorna generellt är hundtillåtna medan de nybyggda är husdjursfria. Har därför räknat med att kunna gå typ Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörren.
Någon som vet något mer i frågan? Semestern hänger lite lös just nu...
 
Ring STF och fråga så du inte sticker iväg på chans. Jag och sambon har också hund så det är alltid ett pysslande när man ska ut på semester. Mycket enklare på sommaren då man har egen kupé (tält). I somras bodde vi i hundrum, eg. stuga, på Storulvåns fjällstation. Det var väldigt spartanskt med kamin och utan rinnande vatten, ingen större nackdel dagen innan fjälltur, och 200 meter från själva hotellet.

Nej, vintertälta har jag varken vilja, utrustning eller kunskap till tyvärr.
Så som jag förstått det från folk som gått med hund mellan stugorna i Jämtlandsfjällen är att de gamla stugorna generellt är hundtillåtna medan de nybyggda är husdjursfria. Har därför räknat med att kunna gå typ Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörren.
Någon som vet något mer i frågan? Semestern hänger lite lös just nu...
 
STF: "På alla stugplatser finns rum för gäster med hund"

När jag kollar på STF, Vålådalen och Gåsen som exempel, så står det såhär: "På alla stugplatser finns rum för gäster med hund". Dvs. det borde gå men du kanske får knöka ihop dig med andra med samma planer.
 
När jag kollar på STF, Vålådalen och Gåsen som exempel, så står det såhär: "På alla stugplatser finns rum för gäster med hund". Dvs. det borde gå men du kanske får knöka ihop dig med andra med samma planer.

Var hittar du det någonstans? Jag hittar bara "Många av våra vandrarhem tar emot husdjur och det markeras med en hundsymbol på hemsidan ". Stugorna i Lunndörren saknar hundsymbol. Man får inte heller upp de som träff när man söker på boende i Jämtland och "husdjur"... (Vålådalen är en fjällstation, andra regler...)
 
Om du klickar dig fram till STF Fjällstuga Lunndörren och klickar på "Allmän Information" så kommer den här generella skrivningen. Du får upp den oavsett vilken stuga du väljer så jag tror att det generellt finns utrymmen för oss med hund. Det känns som att det hör till att hyfsat många som gillar natur också gillar djur och därför har hund. Hoppas det löser sig! Skriv gärna vad de säger om du kontaktar STF via telefon eller mail.

"Att bo i fjällstuga
STFs fjällstugor ligger på natursköna platser 10–20 km från varandra längs välmarkerade sommar- och vinterleder. Stugorna har enkel, men bekväm standard och är avsedda för självhushåll utan elström och rinnande vatten.

Här får du hugga ved och elda i spisen, laga mat, hämta vatten, diska och städa. Du sover med egna lakan eller sovsäck i flerbäddsrum utrustade med våningssängar, madrass, kudde och täcke. Det går inte att boka plats i fjällstugor. Stugvärden fördelar sängar och alla får en sovplats.

Större grupper kan anmäla planerade övernattningar till STF för att underlätta fördelning av sovplatser och kan då offereras speciella gruppriser.

På alla stugplatser finns rum för gäster med hund. Stugvärden hjälper till med information, tar betalt och säljer proviant."
 
Visst finns det hundrum! I stensdalen och vålåstugan är hundrummet ett av rummen i den äldre av stugorna på platsen. Dessutom finns det "stughund" på plats just nu i båda dessa stugor (dvs, stugvärdarna själva har hund). Så ni är säkerligen välkomna!
 
Resorna

snarare än login tycker jag är problemet med fjällturer med hund. Man får inte ta med hund i ligg eller sovvagnskupéer och en del långfärdsbussar tar inte heller hund.

I Storulvån finns hundrum både i stora huset där man t o m kan ha egen dusch och toalett på rummet och i gamla stugorna söder om bäcken.

Vad kommer uppgiften ifrån om att STF skulle börja mota hundar på stugplatserna?

Plats för lobbyarbete som jag ser det.

Allergifrågan ser jag inte som något stort problem det finns ju alltid rum där pälsdjur inte är tillåtna.

Thure
 
Tack för hjälpen. Nu hittade jag också informationen om att det på alla stugplatser finns rum för gäster med hund. Undrar varför bara Anarisstugan har hundsymbol? Jag får väl fråga STF vid tillfälle!

Visst finns det hundrum! I stensdalen och vålåstugan är hundrummet ett av rummen i den äldre av stugorna på platsen. Dessutom finns det "stughund" på plats just nu i båda dessa stugor (dvs, stugvärdarna själva har hund). Så ni är säkerligen välkomna!

Det låter bra! Är det Katarina med boxrarna som är i Vålåstugan i år igen?

/Åsa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.