`hur länge

Hej, har en fråga angående uthållighet hos hunden,jag cyklar mycket i skogen,ibland har jag med min engelska springer spaniel och tar det då ganska lugnt,min fråga är helt enkelt hur läng och i vilken hastighet orkar en hund spring,han är 4 år och ganska vältränad,tänkte det kanske går att relatera till draghundarnas hastighet och sträcka,vore kul att ha med honom på lite längre sträckor mvh nille
 
Om hunden är vältränad och det inte är alltför varmt, så orkar nog hunden springa lika långt som du orkar cykla. Det som kan ställa till största problemet är nog om tassarna inte håller. Jag själv har vorsteh som jag jagar med och vintertid får de dra pulka. Under en jaktdag då jag själv går ca 2 mil, springer hundarna säkert 10 mil. Vintertid har de dragit 30 kg last i pulka i upp till 4 mil utan några problem.

Bengt-Olof
 
För att föra in lite rasaspekter i det hela, eng springer spaniel finns av två typer. Utställningsvariant och av jakttyp. Utställningsvarianten har ofta en tyngre kropp än jaktvarianten. Detta kan i olyckliga situationer leda till ökad förslitningsrisk vid allt för hård träning. Spanieln är från början en jakthund som skall klara flera dagars jakt då de förväntas arbeta ivrigt hela tiden. Men dagens utställningstradition har lett till en tyngre ras med en för hunden olämplig pälsklädnad.
Detta är något att tänka på, framför allt varma dagar.
 
Akta!

Vill bara tillägga att det kan vara klokt att anpassa farten så att hunden travar eftersom hårda vägar sliter på lederna under galopp. Dessutom orkar hunden mycket längre i detta tempo.
 
Kolla tassarna noga

börja med korta turer i låg fart (trav) och håll noga koll på trampdynor osv.
Det går inte att ge bestämda råd eftersom väder och miljö spelar stor roll, du får helt enkelt känna din hund så väl att du kan avgöra att den mår bra av det ni gör. Uppvärmning, nervarvning och streching efteråt hjälper hunden att må bra av träningen.
 
Just!

Jag tjatar lite om det här också. Man kan aldrig bry sig för mycket om sin hund.

För det första - vatten.
Se till att det finns vatten till hunden. Ta med dig om du inte vet att det finns bra vatten längs vägen. Ta gärna med dig en PET-flaska i alla fall.
Vatten är tungt, men nödvändigt.

För det andra - stretching & massage.
Värm upp hunden, dvs gå och småspring lite lätt i början. Sen kör du så länge som är lämpligt.
Efteråt stretchar du hunden (och kanske dig själv?).
Nån gång i veckan, eller oftare vid träning, ger du hunden massage. Det är inte svårt, men ska göras rätt. Det finns råd och tips om sånt.

Ha det gott med hunden!
 
Hejsan
Håller istort med samtliga föregående talare. Ork och uthållighet är för en tränad och rörlig hund inget överhängande problem. Något som jag inte sett kommenteras specifikt är risken för överhettning. Vi människor brukar klara att hålla temperaturbalansen så länge vi fyller på med vätska. Detta räcker inte alltid för hundarna. Hunden måste göra sig av med överskottsvärmen i huvudsak genom tungan och det kan bli lite kritiskt om man inte är observant. Är det varmt bör man låta hunden vila i skugga med jämna mellanrum eller rent av ta ett bad i nån tjärn el likn. om hunden gillar detta. Många hundar kan på ren jakt -och flockinstinkt fortsätta springa tills den bokstavligt talat stupar.
Alltså: Viss försiktighet i varmt väder rekomenderas.
Ett sidospår egentligen: En hund som får sitta i en för varm bil kan befinna sig i ett akut livshotande tillstånd, balanserande på gränsen till döden. Om man sedan flyttar den till ett svalt ställe och förser den med lite vatten kan den ofta återhämta sig på bara ett par minuter, utan minsta spår av situationens allvar strax innan! Gränsen mellan död hund och fullständigt frisk hund kan vara hårfin!
Hundar ska ha stryk, men bara mjukt och medhårs! ;o)
Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.